دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت دین را نرم‌افزار آزادی‌خواهی و انقلابی‌گری دانست و گفت: امکان ندارد انسان بدون راهنمایی خدا، دستگیری اولیاءالله و برنامه دین بتواند از بردگی طواغیت رهایی یافته به آزادی واقعی، پایدار و همه‌جانبه دست پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا پناهیان، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد به سالروز قیام ۱۹ دی و به خاک و خون کشیده‌شدن مردم توسط رژیم طاغوت اشاره کرد و انقلاب را تلاش برای آزادی دانست و در تبیین مبانی دینی انقلاب، اظهار داشت: اجتناب از طاغوت روی دیگر عبادت خداست و این که انقلاب اسلامی با میدان‌داری حوزه علمیه قم شروع شد، نشان‌دهنده دینی بودن انقلاب ملت ایران است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر اجتناب از طاغوت را آزادی و رهایی از بندگی غیر خدا و ۱۹ دی را از مراحل این آزادی توصیف و خاطرنشان کرد: طواغیت به واسطه‌های مختلف مردم را تحت سیطره خود قرار داده، از حد خود طغیان و به حدود دیگران تجاوز می‌کنند.

رسالت نبوت نجات انسان‌ها از یوغ استکبار و استبداد طاغوت

وی در ادامه انقلاب به معنای رسیدن به آزادی را رسالت انبیای الهی برشمرد و با بیان این که نقش رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نه‌تنها پیام‌آوری، بلکه نجات انسان‌ها از یوغ استکبار و استبداد طاغوتیان بود، تصریح کرد: در بعضی از مواقع طواغیت، طغیان نرم داشته در دوران صلح و صفا نیز به‌صورت پنهان بر دیگران سلطه می‌یابند.

انقلابی‌گری چیزی جز دین‌داری و دین چیزی جز انقلابی‌گری نیست

پناهیان با اشاره به این که اسلام آمده تا انسان را از زنجیرهای بندگی غیر خدا رها سازد، خاطرنشان کرد: اگر دین درست ارائه گردد، انقلابی‌گری درست آموزش داده خواهد شد؛ چرا که انقلابی‌گری چیزی جز دین‌داری و دین چیزی جز انقلابی‌گری نیست، انقلابی‌گری یعنی آزادی‌خواهی حقیقی.

«لا اله الا الله» برجسته‌ترین شعار آزادی‌خواهانه

وی شعار «لا اله الا الله» را برجسته‌ترین شعار اجتماعی، انقلابی و آزادی‌خواهانه و قیام ۱۹ دی را تجلی لبیک مردم به این شعار توصیف کرد و ابراز داشت: انقلاب یعنی رهایی از بردگی و ضدانقلاب کسی است که از بردگی حمایت کند؛ اسلامی بودن قید توضیحی برای آزادی‌خواهی حقیقی، پایدار و همه‌جانبه انقلاب است. آزادی‌خواهی تقلبی در دنیا بسیار فراوان است.

انسان هرچه بیشتر خدایی شود، آزادتر خواهد شد

پناهیان دین را نرم‌افزار آزادی‌خواهی و انقلابی‌گری حقیقی دانست و تأکید کرد: هرکسی بنده خدا شود، ذات اقدس الهی او را به اوج آزادی و آقایی می‌رساند؛ لذا انسان هرچه بیشتر در خدا سفر کند، آزادتر شده باقدرت‌های فوق‌العاده، حیاتی متعالی خواهد یافت.

رسیدن به خدا در گرو رهایی از بردگی نفس

وی ضمن تبیین معانی بدعت در دین، پنهان‌کردن یک قسمت از دین را بدعت خواند و یادآور شد: امکان ندارد انسان بدون راهنمایی خدا، دستگیری اولیاءالله و برنامه دین بتواند از بردگی رهایی یافته به آزادی واقعی، پایدار و همه‌جانبه دست یابد. اسلام تنها برنامه جامع موفق برای رهایی انسان از بردگی سطوح مختلف زیستی است؛ وقتی انسان از بردگی هوای نفس رها گردد به خدا خواهد رسید.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که همه پیامبران برای آزادی و نفی عبادت غیر خدا جنگیدند، اظهار داشت: «لا اِکْراهَ فِی الدّین» یعنی ایمان تحمیل‌شدنی نیست و کسی را نمی‌توان با زور به خدا علاقه‌مند کرد؛ لذا پیامبران الهی برای نفی عبادت غیر خدا و ازبین‌بردن طواغیت عالم جنگیدند و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نیز گردن، گردن کشانی که دیگران را به بردگی می‌کشیدند را درهم شکست.

ماهیت اصلی دین چیست؟

پناهیان با تأکید بر این که ماهیت اصلی دین نه اثبات وجود خدا و نه اصرار بر اعتقاد به وجود خداست، خاطرنشان کرد: برنامه دین نفی عبادت غیر خداست و دین بیش از تأکید بر پذیرش ولایت اولیای الهی، بر نفی ولایت غیر خدایی تصریح دارد و در مسیر نفی ولایت غیر اولیای خدا، بهترین و اساسی‌ترین کمک، خود اولیاالله هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha