دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان

حوزه/ نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: ما خواهان حل مسائل هستیم تا منجر به تحقق عدالت باشد تا حق مردم احقاق و با متخلف برخورد شود، چرا که در این جهت با هیچکس تعارف نداریم و به کسی باج نخواهیم داد

به گزارش خبرگزاری حوزه از سیستان به نقل از روابط عمومی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این استان، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی محامی در گردهمایی ائمه‌ جمعه و جماعات، مدیران و مدرسان مدارس دینی اهل‌سنت شهرستان‌های ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج، لاشار، و بخش‌های آهوران و آشار به بیان نکاتی پیرامون تفسیر قرآن‌کریم پرداخت.

وی در ادامه گزارشی از وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان را ارائه نمود و گفت: در طول سال‌های اخیر هم در دولت گذشته و هم در دولت جدید همواره در نقاط مختلف استان فعالیت‌های عمرانی و اقتصادی خوبی در حال انجام بوده و سیستان و بلوچستان تبدیل به یک کارگاه عمرانی شده است و در دولت جدید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و اهتمام رئیس جمهور نسبت به توصیه‌های ایشان شتاب پیشرفت‌ها در استان بیشتر شد.

امام جمعه زاهدان افزود: مقام معظم رهبری نیز در دیدار مردم استان از عدم اجرای مصوبات سفرشان به استان در سال۱۳۸۱ گلایه داشته و عنوان کردند که اگر مصوبات سفر اجرا شده بود در حال حاضر وضعیت استان این گونه نبود و دولت‌ها در این جهت کم‌کاری کرده‌اند که این موضوع عامل توجه بیشتر رئیس جمهور، هیئت دولت و مسئولان به سیستان و بلوچستان شد و بودجه‌های ویژه‌ای برای استان در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: بنده سال‌های گذشته و در جلسه با معتمدین و سران قبایل و طوایف استان عنوان کردم که قطار پیشرفت‌ در سیستان و بلوچستان شروع به حرکت کرده و باید مراقبت کنید تا اغتشاش و آشوبی در استان رخ ندهد که عامل توقف این قطار خواهد شد و راه‌اندازی مجدد آن زمان‌بر خواهد بود.

وی ادامه داد: متاسفانه در هشتم مهرماه سال گذشته این اتفاق رخ داد و آسیب‌هایی را در پی داشت.‌

آشوب‌های ایجاد شده در سال گذشته مانع حضور سرمایه‌گذاران در استان

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: مسئولان گزارش می دادند که این آشوب‌های ایجاد شده در استان باعث شد تا بسیاری از سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به سرمایه‌گذاری در استان نباشند و حتی هزینه چند صد میلیونی فسخ قرارداد را پرداخت کردند و این برای ما یک آسیب بود که دود آن به چشم مردم رفت، اما با تلاش مسئولان مجددا این قطار پیشرفت به حرکت درآمد و در حال حاضر پروژه‌های استان نسبت به گذشته شتاب بیشتر و بهتری دارد.

وی گفت: اگر شتاب پیشرفت‌ها در استان با همین سرعت ادامه پیدا کند در طول سه تا پنج سال آینده وضعیت استان کاملا متفاوت خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین محامی گفت: وضعیت فعلی ما با سال‌های گذشته خیلی تفاوت کرده و به اذعان قدیمی‌ترها شرایط کنونی استان با قبل از انقلاب مانند تفاوت در روز و شب است.

وی اظهار داشت: علیرغم همه اقدامات صورت گرفته در استان، ما در غالب شاخص‌های توسعه ذیل جدول هستیم، چرا که سایر استان‌های کشور نیز بدون تحرک نبوده و همواره رشد و پیشرفت داشته‌اند.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برای کم کردن فاصله با سایر استان‌ها نیاز به اهتمام بیشتر مسئولان در مرکز کشور، استان، شهرستان‌ها و نیز همکاری بیشتر مردم داریم تا بتوانیم با یک حرکت جهادی پر شتاب فاصله خود را با سایر استان‌ها کاهش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی در ادامه به بیان گزارشی از وضعیت فرهنگی استان پرداخت و گفت: قبل از حضور در استان تحت عنوان نماینده مقام معظم رهبری؛ بنده ابتدا جلسات و مکاتباتی خدمت مقام معظم رهبری داشتم به گونه‌ای که ابتدا در نامه‌ای هفت صفحه‌ای ذهنیت‌های خود نسبت به استان را خدمت ایشان عنوان کردم که با فضای رایج متفاوت بود؛ اما همین مسئله نظر ایشان را جلب نمود و خواهان ارائه برنامه شدند و بنده در نامه دوم پیشنهادات خود را در هفده صفحه خدمت ایشان تقدیم کردم و پس از آن نیز در جلسات حضوری خدمت مقام معظم رهبری رسیده و سوالات خود را عنوان کردم.

حجت الاسلام والمسلمین محامی بیان داشت: پس از حضور در استان اعلام کردم که سیاست کلی ما در خصوص اهل سنت، تعامل مثبت، فعال، اثرگذار و هوشمند است از این جهت که قصد تقابل و درگیری نداریم و تنها دلخوش به احوال پرسی‌های روزانه نیستیم، زیرا هیچگونه تاثیری در رسیدن به اهداف نظام و انقلاب ندارد و از این جهت هوشمند است که اگر کسی ظاهر و باطن متفاوت داشته باشد هوشمندانه عمل کنیم و تنها دلخوش به یک لبخند نباشیم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این تعامل نیازمند یک محور تحت عنوان قانون بود و مطرح کردیم که معیار قانون است و تفاوتی ندارد که به نفع یا به ضرر چه کسی باشد و ما باید طرفدار قانون و اجرای آن باشیم.

امام جمعه زاهدان افزود: روند خوبی در پیش گرفته شد هر چند دارای فراز و فرود بود، اما در طول این چند سال با بدنه اهل سنت از جمله مردم، طوایف، فرهنگیان، دانشگاهیان و علمای اهل سنت ارتباط خوبی وجود داشت.

وی اضافه کرد: در ابتدای حضور بنده در استان؛ خدمت آقای مولوی عبدالحمید مطرح نمودم که دیوار بی‌اعتمادی متقابلی وجود دارد و هر دو طرف باید تلاش کنند تا این دیوار بی اعتمادی تخریب و تبدیل به اعتماد متقابل شود.

نمایند مقام معظم رهبری گفت: ما نیز در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان همین خط و مشی را در پیش گرفته و بخشی از امورات را به اهل‌سنت واگذار و شوراهای فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و پژوهشی را به صورت تلفیقی از شیعه و اهل سنت تشکیل دادیم که کار آغاز و فضای اعتماد و همکاری شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات در استان به خوبی پیش می‌رفت اما اتفاقات هشت مهرماه به این جهت آسیب وارد کرد، اما در عین حال اگر آقایان به دنبال تعامل بودند راه حل وجود داشت و می‌توانستیم با همین فضای تعاملی کار را پیگیری کنیم؛ اما عده‌ای نخواستند و در کار خلل وارد شد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد:ما خواهان حل مسائل هستیم تا منجر به تحقق عدالت باشد تا حق مردم احقاق و با متخلف برخورد شود، چرا که در این جهت با هیچکس تعارف نداریم و به کسی باج نخواهیم داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha