یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر/ افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری گفت: قرآن دارای حقیقتی ظاهری و حقیقتی باطنی است که حقیقت باطنی جز نزد نفوس مطهر نیست، یعنی اهل بیت پیامبر که در قرآن به آن بزرگواران اشاره شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری شب گذشته در آیین افتتاحیه چهل و ششمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش‌های معارف، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه که در سالن همایش‌های حرم امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: از پیام آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی به مناسبت برگزاری این مسابقات در قم تشکر می‌کنیم، ایشان هم تفسیری ناب درباره قرآن نوشته‌اند و هم تفسیری بی نظیر با عنوان «کلام امام» درباره نهج البلاغه که نشان‌دهنده تسلط و کار مداوم این مرجع تقلید در زمینه قرآن و نهج البلاغه است.

وی افزود: دکتر مجیدی مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، پشتیبان و حامی اصلی این حرکت و مشوق ما در برگزاری مسابقات معارفی در قم بودند که به همین دلیل از او تشکر می‌کنم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، جریانی عظیم با محوریت قرآن به راه افتاده است گفت: این جریان در قالب مسابقات سراسری قرآن کریم و در رشته‌های گوناگون به منصه ظهور رسیده و موجب افتخار نظام و ملت و مکتب ما شده است.

وی ادامه داد: قرآن مفسر اهل بیت(ع) است همانگونه که اهل بیت(ع) مفسر قرآن هستند؛ خداوند در سوره مبارکه «زخرف» می‌فرماید «إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِیًّا لَّعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ» و وظیفه و رسالت پیامبر اسلام(ص) این بود که کلام خدا را تبیین کند و این کتاب، برای همه بشریت قابل استفاده است ولی این حقیقت ظاهری است و حقیقت باطنی هم وجود دارد، اینکه حقیقت حقیقی قرآن نزد اهل بیت(ع) است و همه قادر به درک آن نیستند.

اسکندری با اشاره به سوره مبارکه «واقعه» عنوان کرد: خداوند می‌فرماید «إنَّه لقرآن کریم. فِی کِتَابٍ مَکْنُون. لا یَمَسُّهُ إلَّا المُطَهَّرُون»، کسی به این حقیقت دست پیدا نمی‌کند مگر کسانی که از طهارت نفس برخوردار باشند و قرآن خود در سوره احزاب فرموده است «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» و بهترین از این نمی‌شد اهل بیت(ع) را در قرآن معرفی کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه رابطه خداوند با انسان‌ها به وسیله عترت و اهل بیت(ع) تنظیم می‌شود گفت: رابطه انسان با انسان هم بر اساس نهج البلاغه قابل تنظیم است؛ در این بین صحیفه سجادیه هم رابطه انسان با خداوند را تنظیم می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی انسان در برابر عظمت خدا قرار می‌گیرد، دیگر پرده و حجابی باقی نمی‌ماند و انسان با نور حقیقی رو به رو خواهد شد؛ ارتباط با خدا تنظیم نمی‌شود مگر با خضوع و خشوع و جز با تواضع و فروتنی.

اسکندری با بیان اینکه جبهه استکبار هیچ گاه به خدا نمی‌رسد گفت: این جبهه مستضعفین عالم است که به خداوند خواهد رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha