دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت:اگر نماز در جامعه‌ای اقامه شود اختلاس، دزدی و بی‌رحمی نیست، اگر نماز اقامه شود آبروها و عدالت اقامه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در اجلاس استانی نماز که در سالن شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد، گفت: خدای متعال در آیه ۴۱ سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُور»، یعنی (آنان که خدا را یاری می‌کنند آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست).

وی ادامه داد: از هر فرصت و امکانی که در اختیارتان است برای باشکوه‌تر شدن و جدی‌تر شدن امر نماز استفاده کنید، اگر حرکت شما خداپسندانه باشد حتماً خدا به شما برکت عنایت خواهد کرد و اثرگذار خواهید بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: پیامبر (ص) فرمودند محبوب‌ترین کارها نزد خدا نماز به هنگام است، پس از آن نیکی به پدر و مادر و سپس جهاد با همه مصادیق آن شامل جهاد اکبر یعنی جهاد با نفس، جهاد اصغر یعنی دفاع و جهاد کبیر یعنی مبارزه با نقشه‌ها، نیرنگ‌ها و توطئه‌های دشمن است که آن را به عنوان جهاد فرهنگی می‌شناسیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) فرمودند نمازتان را سهل و آسان نگیرید و آن را بی‌اهمیت نبینید، سپس فرمودند اگر کسی نمازش را سبک بشمارد از من نیست.

وی خاطرنشان کرد: یک وقت ما یک شخص عادی هستیم، اما یک موقع ما یک مسئولیتی داریم و در رأس اداره‌ای هستیم، یعنی خدا شرایطی به ما عنایت کرده که می‌توانیم از آن موقعیت و اعتبار اجتماعی و تأثیر کلام برای احیای امر نماز استفاده کنیم، همه ما برای تعمیق بخشیدن به فرهنگ نماز مسئولیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: ممکن است ما سال‌ها در اداره‌ای باشیم، آدم موفقی هم باشیم اما بدانیم آن چیزی که برای دنیاست نابود شدنی و از بین رفتنی است، خداوند در آیه ۹۶ سوره نحل می‌فرماید «مَا عِنْدَکُمْ یَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ»، یعنی (آنچه پیش شماست تمام می ‌شود و آنچه پیش خداست پایدار است).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مطابق این آیه کاری که برای خدا باشد ماندگار است، ببینیم برای خدا چه کرده‌ایم؟ چند نفر را با مسجد آشنا شده‌ایم؟ چند نفر را در امر نماز فعال کرده‌ایم؟ این‌هاست که برای ما باقی می‌مانند.

وی یادآور شد: هیچ سفری به اندازه سفر قیامت حائز اهمیت است، در سفر قیامت ما چه چیزی می‌توانیم با خودمان ببریم؟ خدای متعال در آیه ۱۹۷ سوره بقره می‌فرماید «وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَی وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَاب»، یعنی (هر کار نیکی انجام می‌دهید خدا آن را می‌داند و برای خود توشه برگیرید که در حقیقت بهترین توشه پرهیزگاری است و ای خردمندان از من پروا کنید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند این را به حاجیان بیت‌الله الحرام می‌گوید و می‌فرماید آن چیزی که به دردتان می‌خورد تقواست، امیرالمؤمنین (ع) هنگام بازگشت از صفین خطاب به مردگان وادی‌السلام فرمودند ای تنهایان، ای وحشت‌زدگان، ای خاک‌نشینان، ای بی‌کسان، شما که اکنون در قبرها خفته‌اید، از ما جلوتر به اینجا آمده‌اید، ما هم پشت سر شما می‌آییم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: سپس حضرت به آن‌ها فرمود خانه‌هایتان چه شد؟ پول و ثروتتان چه شد؟ این اخبار دنیای ماست، آنجا چه خبر است؟ سپس حضرت رو به جمعیت حاضر کرده و فرمودند اگر به این‌ها اجازه صحبت کردن داده شود به شما خبر می‌دهند که بهترین توشه تقواست.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۱ سوره بقره می‌فرماید «یَا أَیُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکُمُ الَّذِی خَلَقَکُمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (ای مردم پروردگارتان را که شما و کسانی را که پیش از شما بوده‌اند آفریده است پرستش کنید باشد که به تقوا گرایید).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید عبادت کنید؛ همه ما می‌دانیم که نماز در قله عبادت‌ها قرار دارد، بنابراین نماز ما را به تقوا می‌رساند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: وقتی ما می‌خواهیم از مرز دنیا عبور کرده و به آخرت برویم، چه چیزی را می‌گذارند با خودمان ببریم؟ زاد و توشه قیامت تقوای الهی است، کرامت انسانی محصول تقواست، تقوای الهی محصول عبادت است، این‌ها اگر بودند ما با دست پر مرز مرگ را طی خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: نماز آثار بسیار مهمی دارد، هر کسی به اندازه لیاقت، اهمیت و اهتمامی که دارد از این آثار بهره‌مند می‌شود، نماز خواندن با اقامه نماز متفاوت است، نماز ستون دین است، ستون باید قیام کند و بایستد تا همه مسائل دین بر او مترتّب شوند.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۴۵ سوره عنکبوت می‌فرماید «اتْلُ مَا أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَلَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَاللَّهُ یَعْلَمُ مَا تَصْنَعُون»، یعنی (آنچه را از این کتاب به تو وحی شده است، بخوان و نماز را برپا دار، یقیناً نماز از کارهای زشت، و کارهای ناپسند باز می‌دارد؛ و همانا ذکر خدا بزرگ‌تر است، و خدا آنچه را انجام می‌دهید، می‌داند).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: اگر نماز در جامعه‌ای اقامه شود اختلاس، دزدی و بی‌رحمی نیست، اگر نماز اقامه شود آبروها و عدالت اقامه می‌شوند، امام (ره) و شاگردان ایشان شکنجه‌ها تحمل کردند که حکومت اسلامی برپا شد، حکومت اسلامی به معنای اقامه نماز است.

وی افزود: اقامه عدالت به معنای اقامه نماز است، حمایت از محرومان و بی‌پناهان غزه، فلسطین، سوریه، یمن، عراق و هر کدام از بلاد اسلامی به معنای اقامه نماز است، اگر نماز اقامه شود فساد و فحشا برطرف می‌شود، مفسدان بزرگ عالم شامل صهیونیست‌ها، مستکبران آمریکایی و منافقین بدترین مراکز فتنه، فساد و فحشا هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه ۱۹۱ سوره بقره می‌فرماید «وَالْفِتْنَةُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْلِ»، همچنین در آیه ۲۱۷ همین سوره نیز آمده «وَالْفِتْنَةُ أَکْبَرُ مِنَ الْقَتْل»، اگر نماز اقامه شود یعنی جامعه برای مبارزه با دشمنان خدا بسیج شده است.

حجت الالسام والمسلمین عابدینی بیان کرد: اثر مهم دیگر نماز، یقین است، خدای متعال در آیه ۹۹ سوره حجر می‌فرماید «وَاعْبُدْ رَبَّکَ حَتَّی یَأْتِیَکَ الْیَقِین»، یعنی (و پروردگارت را عبادت کن تا یقین مرگ فرا رسد).

وی خاطرنشان کرد: انسان با یقین زنده است و با یقین امیدوار می‌شود، با یقین ترس، واهمه، وحشت و هر چه بدی از انسان فاصله می‌گیرد، اگر این یقین را بخواهیم به معنای واقعی پیدا کنیم در نماز، روزه و ذکر پیدا می‌شود، آدم با مطالعه به یقین نمی‌رسد، مطالعه به آدم اطلاعات می‌دهد اما یقین نمی‌دهد، یقین ناب را باید از بیانات نورانی خدای متعال و در جملات نماز پیدا کرد، در این صورت به مرور زمان، چراغ یقین مانند چراغ تقوا در جان آدم روشن می‌شود.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: آثار بعدی نماز طمأنینه و آرامش است، همه مردم دنیا به‌دنبال طمأنینه و آرامش می‌گردند، باید از عدم آرامش ترسید، منشأ عدم آرامش عدم ارتباط با خداست، خدای متعال در آیه ۱۲۴ سوره طه می‌فرماید «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنْکًا وَنَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیَامَةِ أَعْمَی»، یعنی (و هر کس از یاد من دل بگرداند در حقیقت زندگی تنگ و سختی خواهد داشت و روز رستاخیز او را نابینا محشور می‌کنیم).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید کسی که با من ارتباط ندارد در استرس، وحشت، ناامیدی، نگرانی و ترس است، هر چه بدی در جان او می‌ریزد و زندگی مشقت‌باری دارد، هر چقدر هم ثروتمند و صاحب مقامات باشد زندگی او سخت خواهد بود، چنین فردی چون با خدا ارتباط ندارد هیچ چیزی ندارد.

وی یادآور شد: خدای متعال در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی (همان کسانی که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید خوشا به حال آن‌ها که ایمان دارند و دل‌هایشان با یاد خدا به آرامش می‌رسد، آحاد آدم‌ها با یاد خدا دل‌هایشان آرام می‌شود، خدای متعال در آیه ۲۹ سوره رعد می‌فرماید «الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ طُوبَی لَهُمْ وَحُسْنُ مَآب»، یعنی (کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته کرده‌اند خوشا به حالشان و خوش سرانجامی دارند).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: قرآن ما آدم‌ها را با عناوین مختلف مخاطب قرار می‌دهد، برای مثال خداوند به ما «یا ایها الناس»، «یا بنی آدم» و «یا ایها الانسان» می‌گوید، وقتی هم که ایمان بیاوریم به ما «یا ایها الذین آمنوا» می‌گوید و تکلیف‌های ما را به ما گوشزد می‌کند، وقتی که مؤمنین آماده شدند خداوند در آیات ۴۱ و ۴۲ سوره احزاب به آن‌ها می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْرًا کَثِیرًا، وَسَبِّحُوهُ بُکْرَةً وَأَصِیلًا»، یعنی (ای اهل ایمان خدا را بسیار یاد کنید، و صبح و شام او را به پاکی بستایید).

وی بیان کرد: خداوند در آیه ۹ سوره جمعه می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَی ذِکْرِ اللَّهِ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید چون برای نماز جمعه ندا درداده شد به سوی ذکر خدا بشتابید).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه فرموده به سوی نماز و ذکر خدا بشتابید و آن را جدی بگیرید، خداوند فرموده آن‌هایی که مریض هستند می‌توانند در نماز جمعه شرکت نکنند، مسافران هم می‌توانند در نماز جمعه شرکت نکنند اما رسول اکرم (ص) فرمودند اگر مسافر در نماز جمعه شرکت کنند ده برابر دیگران ثواب می‌برند.

وی تصریح کرد: همان خدایی که ما را با عنوان ناس و بنی آدم خطاب می‌کرد، در صورت اهل ذکر بودن، عنوان ما را تغییر می‌دهد و در آیات ۲۷ تا ۳۰ سوره فجر می‌فرماید «یَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ، ارْجِعِی إِلَی رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً، فَادْخُلِی فِی عِبَادِی، وَادْخُلِی جَنَّتِی»، یعنی (ای نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوی پروردگارت بازگرد، و در میان بندگان من درآی، و در بهشت من داخل شو).

امام جمعه قزوین یادآور شد: عنوان این نشست «مسجد، مدرسه، دانشگاه» است، یعنی عزیزان آموزش و پرورش، معلمان عزیز و گرانقدر، پدران، مادران و مربیان، شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که بچه‌ها اگر در خانه اهل نماز نبودند، در مدرسه اهل نماز شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: شروع نماز از دانشگاه خیلی سخت است، دانشجویی که در خانه و سپس در مدرسه اهل نماز نبوده و روی او کار نشده، یک مرتبه نمی‌شود در دانشگاه روی او کار کرد، این‌ها باید زودتر تدارک دیده شوند.

وی عنوان کرد: بین دانشگاه و مسجد و همچنین بین مدرسه و مسجد رابطه برقرار کنیم، خیلی وقت‌ها ما سروصدا می‌کنیم که این مدرسه نمازخانه ندارد، در حالی که اگر در نزدیکی مدرسه‌ای مسجد قرار دارد، اصلاً نباید به خودمان زحمت بدهیم که برای این مدرسه نمازخانه درست کنیم، تا وقتی می‌توانیم در مسجد برای نماز حاضر شویم، چرا در مدرسه نماز خوانده شود؟

وی بیان کرد: کاری کنیم رفاقت و ارتباط بین جوانان، نوجوانان، دانش‌آموزان، دانشجویان با مساجد، نماز جمعه و نماز جماعت بیش از پیش تقویت شود، در قرآن هر کجا امر به نماز آمده، معمولاً بعد از آن امر به زکات، امر به معروف و نهی از منکر آمده است، این به معنای آن است که اگر خمس و زکات ندهیم، نه خودمان رمق نماز داریم و نه می‌توانیم فرزندمان را نمازخوان بار بیاوریم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: لقمه‌ای که خمس و زکات آن پرداخت نشده، اجازه نمی‌دهد که فرزند ما به نماز قیام کند، البته فقط زکات ندادن نیست، حرام خوردن هم همین طور است، نماز قرآن است، برای ورود به آن باید پاک بود، خداوند در سوره واقعه فرموده «انه لقرآن کریم، لایمسه الا المطهرون».

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: اگر نمی‌توانیم نماز را لمس کنیم، به این دلیل است که باید ابتدا خودمان را پاکسازی کنیم، وقتی طیب و طاهر شدیم، قلبمان صحیفه پاکی می‌شود، در این صورت شوق به نماز پیدا می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: نماز به معنای دیدار دوست است، خداوند در هنگام اذان می‌گوید بیایید با هم صحبت کنیم، چقدر در نماز صمیمانه با خدا مکالمه می‌کنیم، در پایان نماز نیز دوستی خود را با پیغمبر در سلام نماز اظهار می‌کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: سلام دادن اگر مستحب باشد جوابش واجب است، سلام نماز واجب است، بنابراین محال است بی‌جواب بماند، در نماز به بندگان خوب و ائمه اطهار (ع) نیز سلام می‌کنیم، بنابراین نماز میعادگاه عاشقان و گفتمان عشق است و باید نسبت به آن شوق داشته باشیم.

وی اظهار کرد: خداوند ان‌شاءالله توفیق نماز حقیقی را به ما عنایت کند و بدانیم که خادم بودن در پیشگاه نماز متعلق به همه است، هر نمازگزاری که نماز را اقامه می‌کند، خادم نماز است، همه ما مکلف هستیم دست یکدیگر را برای هر چه باشکوه‌تر، گسترده‌تر و جدی‌تر برگزار شدن نماز بگیریم و یار و یاور هم در این عرصه باشیم.

صهیونیست‌ها، مستکبران آمریکایی و منافقین بدترین مراکز فتنه و فحشا هستند

انتهای پیام /

صهیونیست‌ها، مستکبران آمریکایی و منافقین بدترین مراکز فتنه و فحشا هستند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha