شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
جلسه طلاب استان خراسان شمالی

حوزه/ جلسه طلاب و فضلای استان خراسان شمالی با حضور نماینده ولی فقیه در این استان، مدیرکل تبلیغات اسلامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلا و معاون تبلیغ حوزه علمیه استان خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا نوری نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد در جلسه طلاب و فضلای این استان که در سالن اجتماعات اداره کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام ماه رجب بر اهمیت بهره مندی از این ایام تأکید و دغدغه مندی طلاب نسبت به استان و مردم به ویژه نسل جوان را بسیار حائز اهمیت و ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: شور و شوق و اشتیاق و روحیه جوانی طلاب معزز در بیان انتقادات، دغدغه ها و پیشنهادات بسیار مهم است.

وی با بیان این که با توجه به وحدت رویه میان نهادها و مجموعه های فرهنگی حال رویکردهای فرهنگی استان خوب است، یادآور شد: دغدغه مسئولان فرهنگی استان نسبت به تجلی فرهنگ دینی در سطوح مختلف اجتماعی قابل تقدیر بوده؛ البته ضعف هایی که وجود دارد، برطرف شدنی است.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی به راه اندازی قرارگاه فرهنگی در این استان و رویداد بزرگ مسابقات قرآنی اشاره کرد و با بیان این که تمام دستگاه ها و نهادها در برگزاری هرچه باشکوه تر مسابقات قرآنی کشور در استان سنگ تمام گذاشتند، اظهار داشت: به اعتراف مسئولان برگزاری مسابقات قرآنی، این دور از مسابقات قرآنی که در خراسان شمالی برگزار شد، شکوه وصف ناپذیری داشت.

امام جمعه بجنورد ضمن اشاره به ظرفیت های طرح نغمه سرایان در حوزه مداحی، به پیگیری دغدغه های طلاب در جلسات قرارگاه فرهنگی استان و مشارکت مسئولان نهادهای فرهنگی در آن اشاره نمود و یادآور شد: احصاء آسیب های فرهنگی، اولویت سنجی و بررسی موضوعات فرهنگی از مباحث پیگیر شده در قرارگاه فرهنگی استان است.

حجت الاسلام والمسلمین نوری ضمن اشاره به طرح های مردم‌نهاد به حضور ارزشمند بیش از ۱۰۰ پزشک و دندان پزشک متخصص در مصلای بجنورد اشاره کرد و ابراز داشت: بینایی سنجی، معاینه پزشکان متخصص و قرار گرفتن بیماران در فرایند معالجه از جمله اقدامات ارزشمند مردم‌پایه در استان است.

وی زندگی نامه علما و معمرین حوزه در اشراب سبک زندگی دینی را بسیار مهم دانست و با بیان این که قرارگاه فرهنگی خراسان شمالی به عنوان قلب فرهنگی از شاخص ترین قرارگاه های کشور در برپایی جلسات مستمر است، اظهار داشت: طرح نفس برای جلوگیری از سقط جنین از جمله مسائلی است که در استان پیگیری می شود.

امام جمعه بجنورد بر اهمیت مشارکت طلاب و فضلا در پیگیری و مطالبه دغدغه ها تصریح نمود و ابراز داشت: حل بخشی از دغدغه های به‌حق طلاب و فضلا نیازمند مشارکت عزیزان در برطرف سازی موانع تبلیغی است.

وی افزود: استان خراسان شمالی در عرصه برنامه ریزی ها، پیگیری ها و کامل بودن ساختار امور مساجد از استان های درخشان در کشور است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی به بحث انتخابات و دهه فجر و میدان داری طلاب در این عرصه اشاره نمود و یادآور شد: خادمی مبلغین دین خدا افتخاری بزرگ و بهترین توشه برای تمام مسئولان فرهنگی استان است و ارتباط تنگاتنگ با طلاب و فضلا از الزامات موفقیت در عملیاتی سازی طرح‌هاست.

حجت الاسلام والمسلمین نوری در پایان با بیان این که تمام پیشنهادات و دغدغه های طلاب در ترسیم رویکردهای جدید راهگشا خواهد بود، خاطرنشان کرد: بیان ایده ها و طرح های نو طلاب و نخبگان حوزه، قطعا در ضمیر فکر و اندیشه فعالان فرهنگی تحول آفرین خواهد بود.

مسئولین فرهنگی خراسان شمالی در جمع طلاب و فضلا چه گفتند؟

حجت الاسلام والمسلمین حمید رفیعی، مدیرکل تبلیغات استان خراسان شمالی نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین تحولات صورت گرفته در عرصه تبلیغ در استان، طراحی سامانه نرم افزار جامع اطلاعات طلاب با عنوان «نجات» را یکی از دغدغه هایی عملیاتی شده دانست و اظهار داشت: رونمایی نهایی این نرم افزار در فرایند تست و آزمون قرار داشته و انتخاب متولی برای به روز رسانی داده ها و اطلاعات در دستور کار قرار گرفته است.

وی مقدمه سازی حضور تبلیغی طلاب مقیم قم در استان را بسیار مهم ارزیابی نمود و با بیان این که در این مسیر قدم های ارزشمندی برداشته شده است، اظهار داشت: در تمام مناسب های تبلیغی اعم از ماه های محرم، صفر و رمضان و یا ایام فاطمیه و دوران اعتکاف در حد توان و بضاعت اقدامات موثر تبلیغی صورت گرفته است.

مدیرکل تبلیغات استان خراسان شمالی با بیان این که تمام روستاهای بالای ۵۰ خانوار استان در پوشش فعالیت های تبلیغی طلاب قرار دارند، ابراز داشت: محرم امسال، ایام تبلیغی ویژه و خاصی برای تجلی زمینه سازی دقیق برای حضور طلاب مبلغ در ایام ماه مبارک رمضان بود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گزارشی از اقدامات تبلیغی طلاب در فضاهای عمومی اعم از پارک ها، بوستان ها، فرودگاه ها و... ارائه داد و توسعه همکاری ها با اتحادیه های دانشجویی فعال در حوزه فرهنگ دینی را مهم دانست و ابراز داشت: انجام فعالیت های تبلیغی در حوزه آموزش و پرورش با استقبال خوب معلمان عزیز همراه بوده و آثار ارزشمندی را در نهادینه سازی آموزه های معرفتی در میان نسل جوان امروزی داشته است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی با بیان این که ۱۶۰ نفر از طلاب اهل سنت با کمک مرکز خدمات و آستان قدس رضوی به زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام اعزام شدند، خاطرنشان کرد: جلب اعتماد مجموعه های فعال و اثرگذار فرهنگی و تقویت ارتباطات و تعاملات در مسیر کیفی بخشی به فعالیت های فرهنگی با مشارکت نهادهای حوزوی از اتفاقات خوبی است که رقم خورده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود گزارشی از نشست با مدیران مدارس علمیه استان ارائه و حضور مبلغین در طرح هایی چون آدینه را مهم دانست و ابراز داشت: در روستاهایی که امکان حضور مستمر مبلغ وجود ندارد، آمادگی اعزام کوتاه مدت طلاب و فعال سازی فرصت های تبلیغی مجددا فراهم شده است؛ همچنین طلاب در ایام تبلیغ به ویژه روزهای پنجشنبه و جمعه در روستاهای کم جمعیت حضور تبلیغی پیدا می کنند.

حجت الاسلام مهرپویان، معاون تبلیغ حوزه علمیه استان خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست، توجه ویژه به درس اخلاق و راه اندازی سلسله مباحث اخلاق هفتگی با حضور نماینده ولی فقیه در مدارس علمیه استان را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: حضور هفتگی در دانشگاه های استان و در اجتماعات دانشجویی و راه اندازی کرسی درس خارج و تفسیر هفتگی از دیگر مسائلی است که در مدیریت حوزه استان دنبال می شود.

وی با اشاره به میزبانی از مبلغان استان و تشکیل اجلاس مدیران مدارس علمیه با موضوع پذیرش، اظهار داشت: مهارت افزایی مبلغین عزیز، اعم از فعالان طرح امین و روحانیون طرح هجرت از جمله رویکردهایی بود که مورد توجه قرار گرفته است.

معاون تبلیغ حوزه علمیه استان خراسان شمالی تشکیل دوره های کوتاه مدت مهارتی سواد رسانه، هوش مصنوعی، تربیت خطیب و تربیت مربی کودک و نوجوان را از جمله رویکردهای عملیاتی شده دانست و ابراز داشت: تربیت مبلغ متخصص از دیگر مسائلی است که همواره مورد توجه مدیریت حوزه استان قرار گرفته است و در این میان از ظرفیت نهادهای فرهنگی استان استفاده حداکثری صورت می‌گیرد.

مسئولین فرهنگی خراسان شمالی در جمع طلاب و فضلا چه گفتند؟

دکتر تقی صادقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی نیز در بخش دیگری از این جلسه، ضمن گرامیداشت سالروز عملیات های دی ماه دوران دفاع مقدس به سلحشوری های پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه بسیجیان استان خراسان اشاره و گزارشی از سند توسعه استان ارائه نمود و ابراز داشت: برش استانی مهندسی فرهنگی در مراحل پایانی تصویب قرار گرفته و ۵ مسئله اصلی استان با همفکری فعالان فرهنگی شناسایی و پیش نویس سند در شورای برنامه ریزی بررسی شده و بعد از تصویب در فرایند اجرا قرار خواهد گرفت.

وی ابراز داشت: در حوزه فعالیت‌های قرآنی استان تحرکات ارزشمندی روی داده است؛ همچنین برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم در استان و بازتاب ملی آن با مشارکت ۸۰ محفل قرآنی، نویدبخش چشم‌اندازی روشن در این عرصه تربیتی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی بر جایگاه تاثیرگذار برپایی دوره های خانگی قرآن و روضه اهل بیت علیهم السلام در کمرنگ سازی آسیب های فرهنگی اشاره نمود و با بیان این که موسسات قرآنی استان رشد خوبی داشته‌اند، اظهار داشت: ۵ روستای قرآنی در خراسان شمالی شناسایی و برنامه تلویزیونی به منظور بازشناسی ظرفیت ها و تحربیات و اشراب آن در نقاط دیگر استان تولید و پخش شد.

صادقی با بیان ویژگی های طرح آموزش مربی قرآن کریم در استان و با اشاره به تشکیل قرارگاه شهید آوینی، ابراز داشت: بنیاد مردم‌پایه شهید امانی با رویکرد مدیریت آموزش، تولید و رویدادها در استان از دیگر اقدامات ارزشمند جدید است.

وی در ادامه گزارشی از تأثیر بازی‌های رایانه ای ارائه و با بیان این که از ۱۵ بازی مطرح در سطح کشور، تنها یک بازی ایران و بومی وجود دارد، اظهار داشت: در حوزه عفاف و حجاب و ناظر به کارهای ایجابی عرصه عرضه پوشاک و لباس، اقدامات ارزشمندی در حال شکل گیری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی به انس و الفت نسبی میان شهدا و آحاد مردم به ویژه نسل جوان و نوجوان امروزی اشاره نمود و ابراز داشت: ۱۵ روستای استان به عنوان روستاهای هدف طرح ملی، شناسایی و در فرایند رشد و توسعه قرار گرفته‌اند.

صادقی در بخش پایانی سخنان خود گزارشی از تهیه سند تحول فرهنگی استان مبتنی بر سند تحول دولت و ناظر به ماموریت های فرهنگ و ارشاد ارائه نمود.

مسئولین فرهنگی خراسان شمالی در جمع طلاب و فضلا چه گفتند؟

حجت الاسلام والمسلمین رضوی مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علیمه قم نیز در این جلسه ضمن تقدیر از حضور با شکوه طلاب و فضلا در اجلاسیه های استانی، بر اهمیت توجه به دغدغه های طلاب و بیان دیدگاه و نظرات ارزشمند فضلای حوزه تصریح نمود.

وی ترسیم بانک اطلاعات طلاب استان با محوریت نمایندگان ولی فقیه را یکی از دغدغه های مجمع نمایندگان طلاب عنوان کرد و ابراز داشت: بزرگداشت شهدای روحانی استان در تقویت بُعد فرهنگ دینی جامعه بسیار مؤثر است، چراکه فرهنگ شهید و شهادت، احیاگر طهارت، پاکی و تحول آفرینی در جامعه است و شهدای روحانی نیز مشعل‌دار این مسیر هستند.

رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم شناسایی چهره‌های علمی جوانان و نخبگان استان را بسیار مهم ارزیابی کرد و با بیان این که نگاه‌ها به حوزه علمیه همواره باید با امید به آینده همراه باشد، اظهار داشت: بهره مندی از ظرفیت ارزشمند فعالان فضای مجازی بسیار ارزشمند بوده و طلاب می توانند در این عرصه میدان‌دار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی‌مهر ضمن تأکید بر توجه به منویات رهبر فرزانه انقلاب در خلق شکوه حضور پرشور ملت در انتخابات، با بیان این که هرکسی تریبون و مخاطب دارد وظیفه دارد در رابطه با انتخابات با مردم سخن بگوید، اظهار داشت: فیضیه خاستگاه انقلاب اسلامی است که درخت انقلاب از این مکان و به دست امام خمینی(ره) در این سرزمین کاشته شد و استمرار آن در دستان با برکت رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است.

در بخشی از این جلسه چند نفر از طلاب به نمایندگی از طلاب و فضلای استان ضمن انتقاد از برخی رویه های تبلیغی، بر اهمیت برطرف سازی موانع تبلیغی تأکید و به بیان نظرات، دیدگاه ها و پیشنهاداتی برای تقویت بُعد تبلیغی پرداختند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha