شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مسعود عالی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: هر اندازه قرائت قرآن زیبا داشته باشد راه را گم خواهد کرد، چرا که توحید بی ولایت، توحید خوارجی است و وقتی ولایت نباشد، شیطان سرپرستی را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که به مناسبت سالروز شب شهادت امام هادی علیه‌السلام در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان این که القاب و اسامی حضرات معصومین علیهم‌السلام از طرف خداوند متعال دانست و اظهار داشت: هر کدام از القاب، کنیه‌ها و اسامی ائمه اطهار علیهم‌السلام اشاره به کمالات و شئون خاص ولی خدا و یا مأموریت ایشان در دنیا دارد.

وی با تأکید بر این که نام فاطمه تجلی مأموریت حضرت در قطع رابطه میان محبین اهل‌بیت علیهم‌السلام و جهنم است، به فرازهایی از احادیث کتاب علل‌الشرایع مرحوم صدوق اشاره نمود و ابراز داشت: شخصی از امام رضا علیه‌السلام در مورد کنیه ابوالقاسم نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله سؤال کرد و حضرت به فرزند ایشان قاسم اشاره نمود؛ شخص ادامه داد؛ آقا اگر مرا اهل می دانید دقیق تر بفرمایید و امام رضا علیه السلام لایه دیگر مطلب را مطرح نموده، فرمودند؛ مگر علی بن ابیطالب علیه السلام قاسم نیست(قسیم الجنه و النار) پیامبر نیز ابوالقاسم است؛ چرا که علی علیه السلام در دامن پیامبر پرورش یافته است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در برخی دیگر از روایات لایه دیگری نسبت به این موضوع مطرح شده و آمده؛ در جایی که پیامبر خدا در معراج مستقیم با پروردگار عالم گفتگو می کرد؛ خداوند متعال فرمود؛ «اباالقاسم امض هادیا مهدیا» و اولین کسی که خطاب ابوالقاسم را برای نبی خدا به کار برد، وجود ذات اقدس الهی است؛ چرا که ابوالقاسم یعنی صاحب قسمت یعنی کسی که تقسیم دست اوست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی ضمن تأکید بر این که اسامی، القاب و کنیه‌های معصومین ابواب معرفت هستند، به کتاب نجم الثاقب محدث نوری و ۱۸۰ اسم و لقب صاحب الزمان(عج) در آن اشاره نمود و تصریح کرد: هر کدام از القاب و اسامی اهل بیت علیهم السلام بُعدی از شخصیت حضرات و یا مأموریت هایی که ایشان در عالم دارند را بیان میکند.

وی لقب نقی و هادی را برجسته تری القاب امام دهم دانست و ابراز داشت: امام هادی علیه السلام مظهر تمام هدایت های ظاهری و باطنی، معنوی و مادی و نیز علمی و عملی خداوند متعال و برجسته‌ترین خصوصیتی است که در زمان ایشان جوش‌وخروش پیدا کرد، چرا که جریان هدایت در ابعاد مختلف به دست امام هادی علیه‌السلام سرازیر شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به داستانی در رابطه‌ با سیره امام هادی علیه‌السلام، با تأکید بر این که اگر کاری برای اهل‌بیت علیهم‌السلام کنیم و قدمی برداریم، ده برابر آن را بر می گردانند و برکت به زندگی مادی و معنوی انسان سرازیر خواهد شد، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام مدیون کسی نمی‌شوند و اگر کسی همراهشان باشد امکان ندارد دستش را نگیرند.

وی هدایت تاریخی را مهم‌ترین هدایت امام هادی علیه‌السلام و زیارت غدیریه و زیارت جامعه کبیره را برجسته‌ترین هدیه ایشان توصیف نمود و اظهار داشت: در زیارت غدیریه حدود ۳۰ آیه و ۲۰۶ روایت در فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام که مورد وفاق شیعه و اهل سنت است، متذکر شده؛ لازم است این زیارت بسیار معتبر را ولو یک مرتبه در غیر غدیر بخوانیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی زیارت جامعه کبیره را شناسنامه امامت و برجسته ترین تحفه امام هادی علیه السلام برای دستگیری و هدایت جامعه شیعی آن هم به گستره تاریخ دانست و اذعان داشت: زیارت جامعه کبیره بارزترین متن فهمی انسان در بیان فضیلت اهل بیت علیهم السلام است؛ زیارت جامعه کبیره در بیان درجات ولایت ممتاز است.

وی ابراز داشت: اگر کسی با زیارت جامعه کبیره ممارست داشته باشد، در درجات ولایت رشد پیدا خواهد کرد و ظرفیت درک علوم اهل بیت علیهم السلام و نورانیت معارف ایشان را کسب و تداوم ممارست نیز آمادگی ظهور و درک دولت اهل بیت علیهم السلام را به او مرهمت خواهد کرد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ولایت و امامت را قطب نمای کشتی دین توصیف نمود و ابراز داشت: کسی که امام ندارد، هر اندازه قرائت قرآن زیبا داشته باشد راه را گم خواهد کرد، چرا که توحید بی ولایت، توحید خوارجی است و وقتی ولایت نباشد، شیطان سرپرستی را بر عهده خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی با بیان این که امام کسی است که خوبان عالم را دور هم جمع و در مقابل ظلم قدرت وصف ناپذیری را درست می‌کند، اظهار داشت: ولی خدا همچون ذره بین انوار عالم را دورهم جمع و با متمرکز سازی نورها در کانون ولایت، قدرت بزرگی را ایجاد می کند؛ دستگاه ابلیس همواره در مقابل ائمه اطهار علیهم السلام ایستاد تا رابطه بین امام و امت را قطع و با اختناق، فشار و محدودیت مرجعیت اهل بیت علیهم السلام را از مردم دور سازد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که شیعه امروز با میدان داری و اتحاد ملت، پرچم بلند کرده است، یادآور شد: این فشاری که ملت ایران در جنگ های تحمیلی نظامی، اقتصادی، فرهنگی، روانی و رسانه ای، امنیتی و اخیراً در جنگ ترکیبی متحمل شده را هیچ قوم و ملتی در طول تاریخ بشریت تجربه نکرده است؛ چرا که این ملت، پرچم اسلام را برای زمینه سازی ظهور منجی عالم بشریت و برچیدن بساط تمام ظلم و کفر بلند نموده است.

وی با اشاره به این که پرچم انقلاب اسلامی علی رغم تمام تهدیدها و فشارها، جبهه بزرگی از خوبان را دور هم جمع نموده است، خاطرنشان کرد: ای کاش فشارهای اقتصادی و معیشتی که همه از آن رنج می بریم اجازه می داد که همگان بدانیم و ببینیم که ایران از کجا به کجا رسیده و چه قدرتی پیدا کرده است؛ ایران بعد از انقلاب اسلامی پشت هر ملت و کشور کوچکی ایستاده، به حول و قوه الهی آن را نجات داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی در بخش پایانی سخنان خود ضمن ارائه تحلیلی از اوضاع فلسطین، پنجه اندازی رژیم صهیونیستی و اقدامات کور، ابلهانه و دیوانه‌وارش را نشانه‌ای بزرگ بر مسیر شکست و فروپاشی این رژیم غاصب و جعلی دانست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha