سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
«سافر» خاطرات آزاده علی حضرتی

حوزه/ کتاب «سافر»، خاطرات آزاده علی عزتی به قلم عفت نیستانی از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «سافر» محصول قلم عفت نیستانی و عزم انتشارات کجاوه سخن یا همان سوره مهر، شرح خاطرات پستی‌بلندی‌هایی است که آزاده علی عزتی در مدت اسارت با تمام جانش آن را چشیده است. اثر همان‌طوری که از شرح و تفصیل‌های ابتدایی هم برمی‌آید، خاطره‌محور است، البته به تصریح نویسنده در مقدمه، کتاب صرفاً مبتنی بر خاطرات یک شخص تدوین نشده است. به دلیل گذر زمان طبیعتاً در ساختار کلی خاطرات جناب عزتی حفره‌هایی ایجاد شده است که با استفاده از خاطرات هم‌رزمان عزتی، بدون ایجاد چندصدایی در مسیر روایت، نواقص و جاهای خالی برطرف گشتند.

درباره ساختار روایت اهم نکات به این شرح است: کتاب بر اساس خاطرات چند نفر شکل‌گرفته ولی تک‌راوی کتاب علی عزتی است. خط روایت تقریباً توالی زمانی ندارد. روایت در عراق و از زندان شروع و با آزادی و بازگشت به ایران تمام می‌شود، اما با وجود همین شروع و پایان باز تقیدی به حفظ ترتیب تاریخ وقایع در اثر دیده نمی‌شود و بنای نویسنده بر این است که با پرش به آینده و گذشته، نم‌نم اطلاعات تکمیلی در مورد سوژه و روایت را در اختیار مخاطب قرار دهد و تصویر کلی‌اش نسبت به قصه را کامل کند.

در وادی شخصیت‌پردازی هم تحرک خاصی به چشم نمی‌خورد. کتاب با حجم زیادی از اسامی افراد بمباران می‌شود ولی تک‌وتوک افرادی به چشم می‌خورند که در سیر روایت رنگ و شکل پیدا کنند.

آنچه «سافر» را خواندنی می‌کند، سهمگین بودن همین نیم‌خط است؛ نوجوانی ۱۶ ساله و زندانی در قلب عراق.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha