شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: سیره مولی الموحدین علی علیه‌السلام «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» بود، لذا در مرام علی علیه السلام هرجای عالم به کسی ولو مسیحی ظلم شود، باید به داد او رسید.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن تبریک سالروز میلاد باسعادت مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام به فضائل امیرالمؤمنین در آیات قرآن و روایات اشاره نمود و با بیان این که دانشمندان غیرمسلمان زیادی راجع به امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام کتاب نوشته‌اند، اظهار داشت: سلیمان کتانی از اندیشمندان مسیحی لبنانی است که بیش از ۲۰ جلد کتاب در تاریخ اسلام نوشته و در کتاب «االإمام علی نبراس و متراس» بر مشعل فروزان و دژ محکم بودن مولی‌الموحدین علی علیه‌السلام تصریح کرده است.

وی افزود: جرج جرداق مسیحی که خود را عاشق امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌دانست نیز مقالات متعددی را در تبیین نهج‌البلاغه نگاشت و کتاب «الامام علی صوت العدالة الانسانیه» را به رشته تحریر در آورد؛ این اندیشمند مسیحی خود را فانی در امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می دانست؛ در فرازی از کتاب خود می گوید؛ یا علی می خواهم بگویم تو از حضرت عیسی بالاتری اما دینم اجازه نمی دهد؛ بگویم عیسی از تو بالاتر است وجدانم اجازه نمی دهد و من بین دین و وجدان گیر کرده ام؛ علی جان تو خود بگو کیستی.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: جرج جرداق در این کتاب امام علی علیه‌السلام را جمع برهان و شمشیر، عشق و اخلاص، حق و عدالت دانسته، تصریح می کند، ای کاش طبیعت و دنیا استعداد داشت و برای هر دوره‌ای یک علی بن ابیطالب تربیت می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی به تعبیرات شبلی شُمَیِّل پزشک مسیحی و تعبیرات او در وصف امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره کرد و اظهار داشت: این پزشک مسیحی در وصف امام علی علیه‌السلام، ایشان را نسخه‌ای که هیچ کپی ندارد، معرفی می‌کند.

وی با تأکید بر این که امیرالمومنین علی علیه السلام به گستره تاریخ یک شخصیت بین المللی است و سیره زندگانی ایشان نگاه تمام جهانیان را به خود جلب کرده است، اظهار کرد: بولس سلامه لبنانی که مسیحی است، در اشعاری در توصیف مولی الموحدین علی علیه السلام می‌گوید؛ اگر شیعه به معنای دوست داشتن علی بن ابیطالب و اولاد اوست؛ من اولین شیعه هستم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود به روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله که در مسند احمد بن حنبل نیز بدان تصریح شده، اشاره کرد و اذعان داشت: رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله به امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ علی جان خدا هفت ویژگی منحصر به فرد به تو مرهمت نموده، که کسی در این صفات توان معارضه با تو را ندارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی افزود: نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله در این روایت می فرمایند؛ «أَنْتَ أَوَّلُهُمْ اِیْماناً بِاللّهِ، وَ أَوْفاهُمْ بِعَهْدِ اللّهِ، وَ أَقْوَمُهُمْ بِأَمْرِ اللّهِ، وَ أَقْسَمُهُمْ بِالسَّوِیَّةِ، وَ أَعْدَلُهُمْ فِی الرَّعِیَّةِ، وَ أَبْصَرُهُمْ بِالْقَضِیَّةِ، وَ أَعْظَمُهُمْ عِنْدَ اللّهِ مَزِیَّةً»؛ علی علیه السلام «نخستین مردی هستی که به پیامبر ایمان آورد»، «وفادارتر از همه به عهد خدایی»، «پابرجاتر از همه در اوامر خدا»، «مراعات کننده ترین فرد در تقسیم مساوی بیت المال»، «درباره مردم از همه عادل‌تر»، «در قضاوت بیناتر و بی نظیر» و «در خوبی ها نزد پروردگار از همه برتر است».

وی یادآور شد: کسانی که امروز دنبال احیای نام و یاد امیرالمومنین علی علیه السلام هستند، بدانند که ایشان تصریح میکنند مرا با عملتان یاری کنید، لذا کسی که خود را دنباله روی حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام می داند، در این ایام انتخابات مجلس باید از پارتی بازی پرهیز، امر خدا را رعایت و از دروغ گفتن تبری بجوید. کسی که از همین الان پارتی بازی می‌کند، ریخت و پاش مالی دارد و به رای خریدن و تخریب دیگران می پردازد نباید وارد مجلس شود، چنین فردی به درد مجلس اسلامی و حکومت دینی نمی خورد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت اذعان داشت: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند؛ در حکومت دینی مسئولیت امانت است نه طعمه؛ نمایندگی مجلس محفل خدمت رسانی است، لذا اگر بهتر از تو وجود داشت، باید فضا را برای حضور او فراهم نمود.

وی با تاکید بر این که امیرالمومنین ضد ظلم و مدافع مظلوم بود، خاطرنشان کرد: سیره مولی الموحدین علی علیه‌السلام «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً» بود، لذا در مرام علی علیه السلام هرجای عالم به کسی ولو مسیحی ظلم شود، باید به داد او رسید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به تفاسیر مفسران بزرگ جهان اسلام، با تأکید بر این که امام علی علیه السلام بالاترین مصداق بسیاری از آیاتی است که در بیان فضائل ذکر شده است، خاطرنشان کرد: مهمترین راه یاری امیرالمومنین علی علیه السلام یاری کردن عملی و با تلاش، تقوا و دینداری است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha