یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
شماره هشتم «سوره»

حوزه/ شماره هشتم ماهنامه سوره با گزارشی از اتفاقات طوفان‌الاقصی منتشر شد و روی دکه نشریات آمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، شماره هشتم ماهنامه سوره به‌تازگی با گزارش‌هایی از طوفان الاقصی، بازگشت غرب آسیا به نظم دینی و روایتی از ملاقات با چهار زن لبنانی منتشر شده است.

در بخش سرمقاله این‌ مجله مطلبی با عنوان انسان، عزم، جغرافیا (فلسطین؛ نقطه تعیین کننده جغرافیای جدید جهان)، در بخش آوردگاه مطلبی با عنوان افسانه لیبرالیسم منزه (پاسخی به سرمقاله شماره ۱۲ مجله آگاهی نو با عنوان لیبرالیسم علیه صهیونیسم)، در بخش گفتار مطلبی با عنوان نطق شهید (گفتارهایی در تحلیل آخرین سخنرانی شهید سلیمانی)، در بخش گزارش ویژه مطلبی با عنوان طوفان الاقصی، بازگشت غرب آسیا به نظم دینی (طوفان الاقصی؛ طلیعه جنگ جهانی سوم)، در بخش دیدگاه مطالبی با عناوینی همچون شکست هژمونی لیبرال (شکست اسرائیل، آغاز نظم تازه در جهان) و لیبرالیسم؛ ابزار نظری صهیونیسم (اسراییل، شر مطلقی که تعیین دولتی لیبرالیسم است) منتشر شده است.

از دیگر مطالب منتشره این‌ شماره سوره می‌توان به مطلبی با عنوان شرح لحظه‌های تاریخی در بخش «آن»، مطلبی با عنوان حاج قاسم، پل است (گفت و گو با موسی نجفی) در بخش پرسش مطلبی با عنوان می‌دید، می‌نوشت، می‌جنگید (میزگردی درباره جلال آل احمد و دشمنانش) در بخش گعده مطلبی با عنوان و کلمه زندگی بود (روایتی از ملاقات با چهار زن لبنانی) در بخش جبهه مقاومت، مطلبی با عنوان امت گرایی پیش از ۵۷( چرا فلسطین همواره مسأله ایران بوده است) اشاره کرد.

در بخش هنر نیز مطلبی با عنوان کرمان، قلب تپنده پویانمایی ایران (روایتی از گروه انیمیشن سازی فراسوی ابعاد)، در بخش کلمه مطلبی با عنوان خون بیت (یادی از شاعران شهید جنگ غزه)، در بخش نگار مطالبی با عناوینی همچون شاهدان شهر (یادی از هنرمندان تجسمی شهید جنگ غزه)، هنر آواره سازی (گزارشی از آثار نمایشگاه کاریکاتور آمریکای لاتین)، در بخش آینه جادو مطالبی با عناوینی همچون من اهل فلسطینم (مرور پویانمایی‌هایی با موضوع فلسطین)؛ زندگی مرد جنگی (درباره سریال عاشورای هادی حجازی فرد) و مطلب ملی، آن گاه جهانی (درباره انیمیشن بچه زرنگ)، خون‌شویی (درباره مستند من سعی می‌کنم فراموش نکنم)، در بخش بایگانی مطلبی با عنوان تهاجم فرهنگی ما به غرب (بازخوانی گفت و گوی سوره با رضا برجی)، در بخش بن یاد مطلبی با عنوان جهادنامه خمینی (جنگ و صلح در نگاه امام خمینی) منتشر شده است.

نقد کتاب‌های متاساز اسرائیل، آن شب در دوحه، سرگذشت فلسطین، سنگ، کاغذ، گلوله از دیگر مطالب این‌شماره سوره هستند.

در بخشی از این‌ مجله می‌خوانیم:

هنگامی که به گرافیک فلسطینی یا شعر فلسطین فکر می‌کنیم، صدها اثر از ده‌ها هنرمند به یادمان می‌آید. مثلاً در کارتون و کاریکاتور فلسطین هنرمند برجسته ناجی العلی شخصیتی همچون حنظله را خلق کرده که تبدیل به نماد کودکان فلسطینی شده است.

در شعر فلسطین نیز ما شاعران همچون محمود درویش را داریم که تا نامش به میان می‌آید، اشعاری مانند این شعر از او به ذهن می‌رسد: اگر از غزه پرسیدند، بگو: در آن شهیدی است که شهیدش تیمارش می‌کند و شهیدی به تصویرش می‌کشد و شهیدی تشییعش می‌کند و شهیدی بر آن نماز می‌گذارد.

درباره انیمیشن فلسطین اما قضیه کمی متفاوت است. وقتی کمی از ذهن مان انیمیشن‌هایی درباره غزه را سراغ می‌گیریم، به ندرت مصادیقی را پیدا می‌کنم. حتی هنگامی هم که در اینترنت و به زبان‌های مختلف انیمیشن برای فلسطین یا انیمیشن فلسطین را جست و جو کنید با نتایج دلگرم کننده‌ای روبرو نخواهید شد. به غیر از یک یا دو انیمیشن خوب، باقی نتایج جست و جو صرفاً آثاری در سطح مبتدی و با تکنیک ساده پویانمایی است که در آنها صرفاً از ظرفیت انیمیشن به جهت ساده سازی فهم برخی مطالب در قالب کارهایی همچون موشن اینفوگرافیک استفاده شده است.

شماره هشتم ماهنامه سوره با ۱۳۵ صفحه و بهای ۹۰ هزار تومان منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha