سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
اعتکاف دانش آموزی

حوزه / قاسمی گفت: تیم برنامه سازی ستاد تربیتی غدیر اصفهان با تحقیق و مشورت با اساتید مختلف و بررسی سطح انتظار قشر نوجوان از مراسم اعتکاف، درسنامه تربیتی  "در هوای او" ویژه اعتکاف دانش آموزی را طراحی کرده است.

حسین قاسمی مسئول ستاد تربیتی غدیر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، با اشاره به تدوین و طراحی درسنامه "در هوای او" ویژه اعتکاف دانش آموزی توسط این ستاد، اظهار داشت: بیش از ۶۰ درسنامه تربیتی برای پسران و دختران از مقطع چهارم دبستان تا پایان دوره دوم متوسطه در سایت bartar.app قرار داده شده است.

وی افزود: ستاد تربیتی غدیر با تولید درسنامه‌های تربیتی، نقشه عملیاتی را در اختیار مربیان و مبلغین قرار می‌دهد تا بتوانند آن را روی دانش آموز پیاده کنند و این درسنامه علمیاتی قدم به قدم کار مربی را برای رشد اهداف تربیتی مشخص کرده است.

مسئول ستاد تربیتی غدیر اصفهان عنوان کرد: این درسنامه‌های تربیتی توسط یک مربی که می‌تواند طلبه، مبلغ و یا معلم باشد، در مجموعه‌های فرهنگی و یا در مدرسه اجرا شود و علاوه بر آن توسط والدین نیز در منزل قابل اجرا است.

قاسمی با اشاره به اهداف طراحی درسنامه اعتکاف دانش آموزی، گفت: دغدغه‌ای که در این حوزه داشتیم این بود که چند سالی است اعتکاف دانش آموزی برگزار می‌شود و دغدغه عمده مبلغین در اعتکاف‌های دانش آموزی این است که بیشتر از این بستر استفاده کنند.

وی اضافه کرد: این ارزشمند است که دانش آموزی وارد مراسم اعتکاف می‌شود و تمایل دارد سه روز، روزه گرفته و در مسجد باشد و لذا باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: دغدغه دیگر ستاد تربیتی غدیر این بود که به طور معمول در اعتکاف‌هایی که انجام می‌شود دانش آموز تفاوت اعتکاف را با هیئت، شبی در مسجد و یا گعده‌ها بداند و متوجه ماهیت اعتکاف به عنوان یک عمل عبادی فردی در بین جمع شود.

مسئول ستاد تربیتی غدیر، اطلاع درباره این تفاوت را سبب بهره‌مندی بیشتر دانش آموز از فضای اعتکاف دانست و اظهار کرد: اگر دانش آموز بین آنها تفاوت قائل نباشد، ممکن است مراسم اعتکاف برای او امر عادی تلقی شود در حالی که باید به اعتکاف به عنوان مراسمی که سبب رشد فرد می‌شود، نگاه کند.

وی تصریح کرد: این مسائل سبب شد تیم برنامه سازی ستاد تربیتی غدیر اصفهان با تحقیق و مشورت با اساتید مختلف و بررسی سطح انتظار قشر نوجوان از مراسم اعتکاف، درسنامه تربیتی "در هوای او" ویژه اعتکاف دانش آموزی را طراحی کند و امیدوار هستیم اتفاقات خوبی برای دانش آموزان رقم بخورد.

وی خاطرنشان کرد: ستاد تربیتی غدیر، یک هسته مرکزی مستقر در اصفهان دارد و علاوه بر آن هسته‌هایی نیز در تهران، قم و شیراز با ستاد همکاری می‌کنند.

قاسمی با تأکید بر لزوم برگزاری دوره‌های حضوری درسنامه‌های تربیتی ستاد، تصریح کرد: دوره‌هایی که به صورت مجازی در سایت وجود دارد به صورت حضوری نیز برگزار می‌شود و درسنامه‌ها به صورت حضوری در مجموعه‌های فرهنگی، پایگاه‌های بسیج و در مدارس برگزار می‌شود.

وی اضافه کرد: در دفتر ستاد تریتی غدیر اصفهان نیز این دوره‌ها برگزار می‌شود و نوجوانان و جوانان به صورت هفتگی حضور یافته و درسنامه‌ها و محتواهایی که تولید شده در دفتر ستاد نیز ارائه می‌شود.

وی، نوجوان دهه ۱۴۰۰را با نوجوان دهه ۷۰ و ۸۰ متفاوت دانست و گفت: اولین نکته‌ای که مربیان و مبلغین دینی در فضای تربیتی باید مدنظر داشته باشند این است که با برنامه ریزی پیش رفته و برنامه ریزی تربیتی داشته باشند و سیاست کار از قبل مشخص باشد و تا حد امکان از کارهای سلیقه‌ای و مقطعی فاصله گرفته شود.

مسئول ستاد تربیتی غدیر اصفهان، اظهار کرد: درسنامه اعتکاف دانش آموزی، یک مورد از آن درسنامه‌هایی است که با هدف تولید شده و امیدواریم با همت جمعی اثر خوبی داشته باشد و در سال‌های آینده نیز نسخه‌های جدیدتر آن ارائه شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha