دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
شکیبایی

حوزه/ مهدی شکیبایی فعال و تحلیلگر حوزه مسائل فلسطین گفت: در صورت ادامه و یا توقف این جنگ بازنده اصلی این جنگ اسرائیل است چرا که تصویری که این رژیم طی ۷۵ سال از خودش ساخته بود این عملیات به طور کامل آن را از بین برد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، عملیات «طوفان الاقصی» در حالی آغاز شد که صهیونیست‌ها را غافلگیر کرد و در ادامه آن خسارات مادی و راهبردی بسیاری را متوجه رژیم صهیونیستی نمود که تقریبا در تاریخ مبارزات مقاومت اسلامی فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بی نظیر بود و به تعبیر رهبر انقلاب رژیم صهیونیستی شکست غیر قابل ترمیمی خورد.

مهدی شکیبایی کارشناس و تحلیلگر حوزه مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل حوزه به تشریح چرایی وقوع عملیات طوفان الاقصی و تاثیرات این عملیات بزرگ در شکست هیمنه رژیم صهیونیستی در سطح منطقه پرداخت.

متن گفت وگو به شرح ذیل است:

حوزه: به نظر شما عملیات مهم طوفان الاقصی که بیش از سه ماه از شروع آن می‌گذرد طی چه مدت و یا دوره‌ای برنامه ریزی شده بود و چگونه دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل و همکاران منطقه‌ای آنها را غافلگیر کرد؟

همانطور که خود اعضای حماس اعلام کردند؛ نزدیک به یک سال و نیم هسته‌های اصلی و اتاق عملیات فرماندهی حماس تلاش کرده بودند تا این عملیات را طراحی و طی این مدت طراحی آن را در محرمانگی کامل قرار دهند، به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی با توجه به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی خودش و دستگاه‌های اطلاعاتی همکار این رژیم در منطقه و در جهان از برنامه ریزی عظیمی که صورت گرفته در حوزه های طراحی و اجرای این عملیات بزرگ که در نوع خودش بی سابقه بوده غافل بودند. با توجه به اینکه میدان حضور و مانور جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در یک منطقه محدود ۳۶۰ کیلومتری مربعی هست در جایی که عرض بخشی از نوار غزه کمتر از ۴۰ کیلومتر مربع است، این نشان می‌دهد که جنبش حماس به پختگی بسیار بالایی در عرصه اطلاعاتی رسیده و توانسته یک عملیات به این بزرگی را در یک مقیاس وسیعی از محرمانگی قرار دهد و کاملا پنهان و مخفی عمل کند تا جایی که دستگاه‌های اطلاعاتی نتوانستند تخمین بزنند.

عملیات طوفان الاقصی در محرمانگی کامل قرار داشت

این عملیات در حدی از پنهانی و محرمانگی قرار داشت که بسیاری از اعضای حماس هم غیر از آن اتاق فرماندهی که تعداد بسیار محدودی بودند، از اجرای این عملیات مطلع نبودند. البته آن‌ها را آماده نگه داشته بودند برای یک عملیات بزرگ اما از یک سال و نیم پیش شروع کرده بودند و هیچ کدام از اعضای بیرونی این اتاق در خصوص زمان و وسعت این عملیات اطلاعی نداشتند. جز در شب ۷ اکتبر که به فرماندهان گردانها و تیپ‌ها که بنا بود این عملیات را انجام بدهند اطلاع دادند که در ساعت ۶ صبح ۷ اکتبر این عملیات را اجرا کنند.

واکاوی عملیات طوفان الاقصی؛ عملیاتی که در نهایت محرمانگی اجرا شد/ هیمنه ارتش اسرائیل پیش چشم جهان فروریخت

عملیات طوفان الاقصی ناکار آمدی دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل را بر ملا کرد

بر اساس آنچه اعضای رهبری جنبش حماس اعلام کردند آنها نزدیک به یک سال و نیم در حال آمادگی بودند و مانورها و تمرین‌های نظامی را از زمان طراحی تا اجرا انجام دادند آن هم پیش چشمان دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی. دشمن فکر می کرد این تمرینات نظامی عادی است که معمولا گروه‌های مقاومت انجام می‌دهند اما آنها صبر می‌کردند تا زمان اصلی این عملیات برسد و بر اساس طراحی خود تمرین می‌کردند تا در صحنه میدان طوفان الاقصی این تمرینات را به اجرا گذاشتند.

فرماندهان ارشد حماس اعلام کردند در طول این یک سال و نیم گذشته تا قبل از عملیات طوفان الاقصی رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه دو بار تدارک حمله دید. در یکی از این عملیات‌ها که ۴۸ ساعت طول کشید نام عملیات از سوی فلسطینی‌ها «وحدت ساحات» نامیده شد و بیش از ۴ و ۵ فرمانده ارشد جهاد اسلامی ترور شدند. خیلی‌ها آن زمان به حماس اتهام وارد کردند که چرا وقتی رژیم صهیونیستی حملات خود را علیه جنبش جهاد اسلامی متمرکز کرد حماس وارد این کارزار نشد تا در برابر حملات رژیم صهیونیستی بایستند اما دلیل اصلی که فرماندهان حماس اعلام کردند این بود که ما خود را برای عملیات طوفان الاقصی آماده می‌کردیم و می خواستیم توان خود را برای این عملیات متمرکز کنیم.

این علمیات در مقیاس وسیعی در حوزه‌های امنیتی، اطلاعاتی، نظامی و سیاسی پیامد داشت و همین تلاش برای انجام این عملیات باعث شده بود که حماس در آن جنگی که رژیم صهیونیستی علیه جهاد اسلامی تدارک دیده بود وارد نشود تا توان خودش را برای این عملیات نگه دارد.

حوزه : به نظر شما مهمترین اهداف این عملیات طوفان الاقصی از دیدگاه جنبش مقاومت اسلامی حماس چه بود؟

اهداف آنها آن طور که اعلام کرده بودند مشخص بود این عملیات واکنشی به جنایات رژیم صهیونیستی به ویژه بعد از روی کار آمدن نتانیاهو در اسرائیل و جنایاتی که رژیم در کرانه باختری انجام می‌داد، بود. همچنین رژیم صهیونیستی در عملیاتی که در جنین تدارک دید تعداد بسیاری از فلسطینی‌ها را به شهادت رساند و بخش وسیعی از کرانه باختری و زمین‌های فلسطینی‌ها را مصادره کرد و حدود یک میلیون واحد مسکونی را در تدارک ساخت آن بر آمده بود.

افزایش جنایات صهیونیست‌ها عاملی مهم در اجرای عملیات طوفان الاقصی بود

در قدس اقدام به تعدی و تجاوزات زیادی علیه مسجد الاقصی نمود و طیف افراطی‌هایی که در رژیم بر سر کار آمده بودند هر روز با کمک پلیس اسرائیل تلاش می‌کردند مقدماتی فراهم کنند تا جنبش‌های صهیونیستی وارد مسجد شده و هتک حرمت کنند. از سوی دیگر مانع از ورود نمازگزاران فلسطینی به مسجدالاقصی می‌شدند و برای تصاحب مسجد الاقصی مثل اتفاقی که در مسجد ابراهیم در الخلیل بوجود آورده بودند تلاش می‌کردند مسجد الاقصی به عنوان قبله اول مسلمین جهان را تقسیم زمانی و مکانی کنند.

آزار و اذیت علیه زندانیان جنبش‌های مقاومت عامل دیگر ظهور این عملیات بود و اسرا از جنبش مقاومت می‌خواستند تا آنها را آزاد کنند. همه این اتفاقات در سایه سکوت کشورهای عربی، نوعی سرخوردگی در بین فلسطینی‌ها بوجود آورده بود از این رو آنها برای جلوگیری از استمرار این جنایات خودشان وارد عمل شدند تا این جنایات را متوقف کنند.

عملیات طوفان الاقصی مانع از فراموشی آرمان فلسطین شد

در کنار این اهداف، بحث عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی و خصوصا عادی سازی عربستان مطرح بود که هدف آن فراموشی مساله فلسطین بود تا فلسطین را از اولویت جهان اسلام و عرب خارج کنند. خصوصا عربستان سعودی که مدعی رهبری دنیای اسلام است بواسطه اینکه حرمین شریفین در این کشور قرار دارد، لذا ورود عربستان به روند عادی سازی با رژیم صهیونیستی در پی خودش سایر کشورها را نیز به همراه داشت و برای همیشه مساله فلسطین از میز اولویت کشورهای عربی و اسلامی خارج می‌شد و این ضربه بسیار بزرگی به آرمان فلسطین بود.

واکاوی عملیات طوفان الاقصی؛ عملیاتی که در نهایت محرمانگی اجرا شد/ هیمنه ارتش اسرائیل پیش چشم جهان فروریخت

بنابراین فلسطینی‌ها چاره ای نداشتند که آرمان خود را فریاد بزنند و خودشان دست به کار شوند تا آرمان فلسطین فراموش نشود. این‌ها اهدافی بود که فلسطینی‌ها را وادار کرد دست به عملیاتی بزنند که صحنه معادلات را عوض کند و توجه دنیا و سازمان‌های بین المللی را به اشغال فلسطین متوجه کنند.

حوزه: از ابتدای این عملیات برخی ادعاها مبنی بر دخالت و حضور مستقیم ایران در این عملیات مطرح شد که رهبر انقلاب آن را به صراحت رد کردند و فرمودند این عملیات کاملا فلسطینی بود به نظر شما هدف از طرح این ادعاها در فضای حقیقی و مجازی چیست؟

حجم ضربه‌ای که صهیونیست‌ها دریافت کرده بودند به قدری زیاد بود که در مخیله رژیم صهیونیستی نمی گنجید که این ضربه را از جنبشی کوچک و از یکی از زنجیره‌های کوچک محور مقاومت دریافت کرده و برای این که بتوانند این عملیات را فرافکنی کنند و یا این تلاش بزرگ و ضربه بزرگ فلسطینی‌ها را تقلیل دهند تلاش کردند، انگشت اتهام را به سمت بزرگترین زنجیره مقاومت یعنی ایران نشان دهند تا دو هدف را دنبال کنند. اول فلسطینی‌ها را دلسرد کنند و وانمود کنند این ضربه را شما نزدید بلکه یک کشور بزرگ زده و دوم جامعه جهانی را علیه ایران تحریک کنند و تلاش کنند تا به آن آرزوی دیرینه خودشان که اجماع جهانی علیه ایران است زمینه‌اش را فراهم کنند.

در همان ابتدای عملیات طوفان الاقصی انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفتند و تلاش می‌کردند با کمک لابی صهیونیستی، آمریکا را وارد این گود کنند تا آنها را در کنار خود داشته باشند و به آمریکایی‌ها بگویند این ضربه را ما از سمت فلسطینی‌ها دریافت نکردیم بلکه ایرانی‌ها بودند به ما ضربه زدند. آنها در وهله اول می‌خواستند آمریکا را کنار خود داشته باشند و آمریکا را وادار کنند به ایران حمله کند تا رژیم به آرزوی دیرینه خودش برسد، به همین دلیل هم در سومین روز جنگ تبلیغات رسانه‌ای اسرائیل فعال شد و بلندگوهای تبلیغاتی این رژیم علیه ایران فعال شدند از این رو آمریکا متوجه فریبکاری رژیم صهیونیستی شد و در سومین روز عملیات کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرد و اعلام کرد که آنها اطلاعاتی دریافت نکردند که ایران به طور مستقیم در این عملیات دست داشته است.

آمریکایی‌ها خط خبری رژیم صهیونیستی را فهمیده بودند و بلافاصله مانع از این خط خبری شدند و اجازه ندادند ایران را وارد این صحنه کنند. چرا که آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند وارد شدن به جنگی که یک طرفش ایران باشد به باتلاقی بزرگی برای آمریکا تبدیل می‌شود و به آمریکا در رقابت استراتژیک خودش با رقابت استراتژک چین و روسیه مشکل جدی وارد می‌کرد و آن‌ها را از آن رقابت بسیار بزرگ که با چین و روسیه داشتند، عقب می‌انداخت.

حوزه: اگر بخواهید ده سال گذشته فلسطین را واکاوی کنید و برنامه ها و اقداماتی که رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی علیه فلسطینی ها و محاصره غزه و نقشه های شوم آن در تجاوز به مسجدالاقصی انجام داده بررسی و تحلیل نمایید به نظر شما این اقدامات تا چه اندازه در وقوع عملیات طوفان الاقصی دخیل بوده است؟

مجموعه‌ای از اقداماتی که در دو دهه اخیر علیه فلسطینی‌ها صورت گرفت آنها را واردا کرد این عملیات بزرگ را اجرا کنند و ورای همه این اقدامات اسرائیل یک نکته و عنصر هست که ریشه همه این اتفاقات است و آن عنصر اشغالگری است. تا زمانی که اشغالگری ادامه یابد مقاومت ادامه خواهد داشت. صهیونیست‌ها سرزمین فلسطین را غصب کردند و حدود ۷ میلیون فلسطینی را آواره کردند از این رو مقاومت فلسطین ادامه دارد. اینکه رژیم صهیونیستی سعی می‌کند مقاومت را نادیده بگیرد و به کشورهای عربی اسلامی اتهام بزند و ادعا کند که آنها باعث این اتفاقات شدند و فلسطینی‌ها ادعایی نسبت به فلسطین ندارند این یک فریبکاری بزرگ است.

اشغالگری صهیونیست‌ها مهمترین عامل قیام و مقاومت نسل جدید فلسطینی‌ها است

نزدیک به ۶ نسل از اشغال فلسطین گذشته و می بینید که این ایرانی‌ها نیستند که علیه رژیم صهیونیستی اقدام استشهادی انجام می‌دهند، خود جوان‌های فلسطینی که شاهد اشغال فلسطین نبودند و اساسا اشغالگری را ندیدند اما مفهموم اشغالگری و آوارگی را می‌دانند برای احقاق حقوق خود جلوی رژیم صهیونیستی می‌ایستند . مقاومت و جهاد می‌کنند به طوری که با ارزش‌ترین چیزی را که دارند یعنی جانشان را در کف دست می‌گیرند و تلاش می‌کنند در راه احقاق حقوق خود تقدیم کنند .

بنابراین رژیم صهیونیستی دست به اقداماتی زده که فلسطینی‌ها را به اینجا رسانده و نیازی به واکاوی نیست چون این رژیم جعلی اولین و بزرگترین مشکلی که بوجود آورده این است که سرزمین عده‌ای را پیش چشم مردم دنیا غصب کرده و تا زمانی که این غصب برنگردد و حاضر نباشند که برگردانند این مقاومت استشهادی و عملیات‌هایی از جنس طوفان الاقصی وجود دارد و تا مادامی که اشغالگری باشد جهاد و مبارزه هم هست.

اما اینکه به ایران اتهام می‌زنند در واقع جمهوری اسلامی ایران حدود ۴۰ سال است وارد مساله فلسطین شده است. زمانی که عز الدین قسام و سایر مبارزان فلسطینی در راه آزادی فلسطین قیام کردند جمهوری اسلامی نبود، اما اشغالگری وجود داشت و از زمانی که اشغالگری هست مقاومت هم هست و وجود خواهد داشت. چون اشغالگری در پی خودش کشتار و مصادره و آوارگی و تخریب به همراه آورد از این رو طبیعی است مردم فلسطین مقاومت کنند و بالاتر از این عملیات را در یک نقطه دیگر از فلسطین علیه اهداف رژیم صهیونیستی طراحی می‌کنند.

حوزه: اگر چه حزب الله لبنان و مقامات سیاسی ایران عملیات طوفان الاقصی را فلسطینی معرفی کردند اما شاهد بودیم در ادامه تجاوزات سنگین رژیم صهیونیستی و کودک کشی بی سابقه آنها جبهه مقاومت از یمن و عراق گرفته تا حزب الله لبنان وارد این عملیات شد و هر یک به ایفای نقش پرداختند در خصوص این راهبرد جبهه مقاومت و پیشینه آن که آیا از قبل مقابله با رژیم صهیونیستی در یک جبهه واحد برنامه ریزی شده بوده و یا با این عملیات و به دلیل خطرات و اهمیت آن جبهه مقاومت متحد شد؟

محور مقاومت متشکل از زنجیره مقاومت گروه‌های مقاومت فلسطین، عراق، لبنان، سوریه، یمن و در کنار آنها ایران است. این اجزای به هم پیوسته متحد عمل می‌کنند و زنده بودن آنها به این متحد عمل کردن است. اگر قرار باشد این اجزا تک تک عمل کنند بدون شک با چالش جدی دشمنان خود مواجه می‌شوند. از زمانی که عملیات طوفان الاقصی شروع شد و رژیم صهیونیستی در یک اقدام دیوانه وار به یکی از زنجیره‌های مقاومت حمله برد طبیعی بود که بقیه سایر اجزای مقاومت برای کمک به آن زنجیره مورد تهاجم، وارد عمل شوند و تلاش کنند تا از آسیب بیشتر به زنجیره مقاومت جلوگیری کنند.

اجزای محور مقاومت پشت فلسطینی‌ها متحد ایستادند

دیدیم بعد از این عملیات سایر اجزای مقاومت به کمک فلسطینی‌ها آمدند و به فراخور حالشان در یک سناریویی که برای جبهه مقاومت از پیش طراحی شده بود و از زمان شکل گیری جبهه مقاومت تاکنون که نمونه آن را در لبنان و بعد در سوریه دیدیم( بعد از آن بحران ساختگی در این کشور بوجود آوردند که تمام اجزای محور مقاومت به کمک این کشورها رفتند و حتی اجزای جدیدی از مقاومت در افغانستان، پاکستان و آذربایجان شکل گرفتند و به کمک آنها شتافتند.) بنابراین طبیعی بود که وقتی حماس به عنوان یکی از زنجیره‌های مقاومت مورد حمله دشمن قرار می‌گیرد سایر اجزا برای حمایت از حماس و فلسطین وارد شوند و اعلام کردند تا زمانی که جنگ در غزه متوقف نشود سایر اجزا در منطقه ساکت نمی‌نشینند. بنابراین به کمک جنبش‌های مقاومت فلسطینی شتافتند و در این سه ماه و اندی که از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه می‌گذرد ما هیچ جبهه‌ای را از محور مقاومت ندیدیم که ساکت نشسته باشد و عملیاتی علیه رژیم صهیونیستی با هدف اعمال فشار به رژیم برای توقف جنگ در نوار غزه انجام نداده باشد.

حوزه: پیش بینی شما با توجه به صحبت‌هایی که از آتش بس دائم بین حماس و اسرائیل می‌شود چیست؟ آیا حماس به تمام خواسته‌های خود که پیش از این اعلام کرده بود دست می‌یابد یا ما همچنان نظاره گر جنگی فرسایشی و طولانی مدت خواهیم بود؟

در خصوص پیش بینی بنده نسبت به آینده این جنگ چه این جنگ همین امروز از طریق آتش بس تمام شود و یا ادامه پیدا کند در هر صورت پیروز نهایی این جنگ گروه‌های مقاومت فلسطین هستند، چرا که تقریبا می‌توان گفت مقاومت فلسطین تمامی مولفه‌های قدرت اسرائیل را در این سه ماه اخیر به چالش کشیدند و این نبرد را به صحنه‌ای تبدیل کردند که سایر زنجیره‌های مقاومت به خوبی این صحنه را نظاره می‌کنند و از نقاط قوت و ضعف رژیم صهیونیستی به خوبی آگاه شدند. این در صورتی است که اگر همین امروز جنگ تمام شود.

اما اگر این جنگ ادامه یابد به این معنا است که رژیم را وارد جنگ فرسایشی کردند تا توان آن را به تحلیل ببرند. اگر این جنگ ادامه یابد پیروز نهایی این جنگ گروه‌های مقاومت فلسطینی و زنجیره‌های مقاومت منطقه هستند چون توان دشمن اصلی خودشان را توانستند تحلیل ببرند و آن را وارد یک روند فرسایشی بکنند تا شاهد آن باشند که هر روز دشمنشان ضعیف و ضعیف تر خواهد بود.

پا در میانی غرب برای جلوگیری از وسعت جنگ با اسرائیل

لذا پیش بینی من با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی برای کشورهای غربی و متحدانش یک ارزش استراتژیک محسوب می‌شود در نهایت این قدرت‌ها و متحدان غربی این رژیم وارد میدان می‌شوند کما اینکه در حال حاضر دارند وارد میدان می‌شوند و آنچه را در یمن هم شاهدیم همین است که برای جلوگیری از گسترده شدن صحنه جنگ و ورود بیشتر متحدان مقاومت برای کمک به حماس وارد شدند و در دو صحنه هم در حوزه نظامی علیه یمن هم در حوزه سیاسی در مذاکراتی که با قطری‌ها و مصری ها انجام می‌دهند تلاش می‌کنند تا این صحنه را کنترل کنند و رژیم صهیونیستی را از این باتلاقی که در آن افتاده نجات دهند.

واکاوی عملیات طوفان الاقصی؛ عملیاتی که در نهایت محرمانگی اجرا شد/ هیمنه ارتش اسرائیل پیش چشم جهان فروریخت

هیمنه ارتش اسرائیل پیش چشم ارتش‌های منطقه فرو ریخت

لذا معتقدم در هر صورت عملیات طوفان الاقصی به تعبیر مقام معظم رهبری یک شکست غیر قابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی بود که در صورت ادامه و یا توقف این جنگ بازنده اصلی این جنگ اسرائیل است چرا که تصویری که این رژیم طی ۷۵ سال از خودش ساخته بود این عملیات به طور کامل آن را از بین برد و بعد از این هیچ کشور و ارتش عربی دیگر ترسی از این رژیم ندارد.

بدون شک یک ارتش کلاسیک در پیش خود این تصور را دارد وقتی یک گروه چریکی و شبه نظامی توانسته ارتش رژیم صهیونیستی را به خوبی با چالش روبرو کند آیا یک ارتش یا چند ارتش کلاسیک با اتحاد با یکدیگر نمی‌توانند ارتش صهیونیستی را شکست دهند. قطعا این تصور از بین رفت و تصور الاهه امن بودن اسرائیل نابود شده است. همچنین تصور ضد ضربه بودن ارتش اسرائیل در پیش چشمان کشورهای عربی از بین رفته و این بزرگترین شکست برای رژیم صهیونیستی است چه این جنگ را ادامه بدهد و یا همین امروز به آن خاتمه دهد.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha