سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
رونمایی از شماره جدید نشریه "دیده بان اندیشه"

مراسم رونمایی از شماره جدید نشریه"دیده‌بان اندیشه" با موضوع "کارآمدی فقه" با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری و برخی از کارشناسان و اساتید حوزوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، رسول لطفی، مدیر پروژه این نشریه در این مراسم که در مؤسسه شناخت برگزار شد، در رابطه با اهداف و رسالت مهم این نشریه ابراز داشت: دیده‌بان اندیشه، نشریه ای است که به طور خاص از حدود دو سال پیش به شکل جدی تری به فعالیت می پردازد و در شماره پنجاه و یکم خود به موضوع مهم کارآمدی فقه با عنوان"تبلور فقاهت در میدان معاصرت" پرداخته است.

وی افزود: این نشریه ناظر به مباحث و مسایل روز به فعالیت می پردازد و تلاش دارد روایت‌های فکری آن مسئله را تحلیل کند. سبک کاری آن هم، رصدی و تحلیلی است که البته در فضای اندیشه ای کمتر رسانه ای به این شکل به صورت مستقل فعال بوده است.

لطفی بیان داشت: دیده بان اندیشه، مجله ای است در حوزه علوم انسانی که به رصد و تحلیل اخبار و تحولات مهم عرصه علوم انسانی می پردازد و می کوشد با تحلیل درست و کلان خطوط فکری موجود را بررسی کرده و در راستای آگاهی بخشی به شکل گیری فضای نقد و گفت و گو در بین اصحاب اندیشه کمک کند.
وی همچنین گفت: هدف ما این بوده که در عین غنای محتوایی، جذابیت های لازم را هم برای مخاطبان فرهیخته در نشریه ایجاد کنیم.

سردبیر دیده بان اندیشه ادامه داد: در شماره اخیر به این سوال پاسخ داده ایم که آیا فقه در جهان معاصر با همه تحولات و پیچیدگی ها کارآمد بوده است یا خیر و این که رسیدن به فقه کارآمد و پویا و فعال به چه نحو است، ضمن آن که در همین خصوص آسیب شناسی نسبت به فقه موجود و ارایه راهکارها را مورد توجه قرار داده ایم.
وی افزود: در همین راستا با حدود ۴۰ نفر از کارشناسان و اساتید حوزوی در این شماره ارتباط گرفته و در قالب مصاحبه و یادداشت و گزارش به انتشار دیدگاه های آن ها پرداخته ایم.

حجت الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست ضمن طرح نکاتی در رابطه با بحث حجیت و کارآمدی فقه و شریعت اظهار داشت: بی شک ما نمی توانیم بر غیر حجت تکیه و تأکید کنیم، ضمن آن که بدون حساب و کتاب نمی توانیم به هر ظن و گمانی روی بیاوریم بلکه باید دلیل بر اعتبار در ظن داشته باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اجتهاد معتبر متکی بر ظن و گمان معتبر است و در آموزه های شیعی این مساله جایگاه مهمی دارد.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که بحث کارآمدی جایگاه و پایگاهی در ساحت کلام دارد و ناظر به بحث معرفتی است، گفت: دین کارآمد است به این معنا که توانایی اداره جامعه و اجرای آرمان هایی که مطرح کرده را دارد.

وی خاطرنشان کرد: دین در راستای کمال بشر است و خدای حکیم بهترین کسی است که صلاح و کمال بشر را می داند و شریعت الهی در راستای همین حکمت الهی است. از سویی خداوند متعال علاوه بر مباحث تکوینی در امور تشریعی نیز حکمتش ساری و جاری است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اگر پذیرفتیم که دین به سمت حکمت کرده باید دانست که دین و شریعت چه جایگاهی در این عرصه دارد و سؤالی که مطرح می شود این است که این شریعت می تواند بار حکمت الهی را بر دوش بکشد؟

حجت الاسلام و المسلمین مبلغی یادآور شد: از سویی ما باید رابطه دنیا و آخرت را مورد توجه قرار دهیم. هم شریعتِ دین، حکیم است و هم این که دین، کارآمد است. این کارآمدی شریعت نیز صرفاً برای یک مقطع تاریخی نیست بلکه برای همه مقاطع است و تحولاتی که در جوامع بر بستر زمان شکل گرفته نیز باعث نشده که حکمت و کارآمدی شریعت و دین کاسته شود.

وی با اشاره به این که باید تحولات زمانه را بحث حکمت و کارآمدی مورد توجه قرار دهیم، افزود: از سوی دیگر این طور نیست که فکر کنیم فقه فقط حکم است بلکه فقه ابعاد و عرصه های دیگری هم دارد که حتما باید مورد توجه باشد تا بتوان نظریه فقهی به جامعه ارایه کرد. استنباط مبتنی بر حجیت و کارآمدی دین و فقه باید داشته باشیم و این را هم بدانیم که کارآمدی شریعت برای این است که جامعه بشری در مسیر صلاح و فلاح قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha