یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حوزه علمیه خواهران استان بوشهر

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با اشاره به مجاهدت های امام کاظم(ع) در رساندن پیام الهی به مردم، گفت: امام کاظم علیه السلام مبارزی خستگی ناپذیر، با برنامه و صبر راهبردی برای رسیدن به اهداف بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، به مناسبت سالروز شهادت حضرت امام کاظم علیه السلام ظهر امروز مجلس عزاداری در مدرسه علمیه الزهراء خواهران بوشهر با سخنرانی مدیر حوزه علمیه استان بوشهر حجت الاسلام علی اکبر اسماعیلی برگزار شد.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر با اشاره به مجاهدت های امام کاظم(ع) در رساندن پیام الهی به مردم، گفت: امام کاظم علیه‌السلام یک مبارز خستگی ناپذیر و با برنامه و صبر راهبردی برای رسیدن به اهداف بودند.

حجت الاسلام اسماعیلی به بیان روایتی از امام کاظم(ع) پرداخت و اظهار داشت: حضرت می فرمایند: إن لقمان قال لابنه یا بُنی: انّ الدنیا بحر عمیق ، قد غرق فیها عالَم کثیر فلتکن سفینتک فیها تقوی الله و حشوها الایمان و شراعها التوکل و قیّمها العقل و دلیلها العلم و سکانها الصبر» همانا دنیا دریایی ژرف است، در این دریای عمیق مردمان بسیاری غرق شده اند، اگر میخواهی غرق نشوی، باید سواربر کشتی تقوا باشی، هر کس در این دنیا سوار بر کشتی تقوا نباشد بر کشتی هواپرستی و شهوات سوار شود غرق می شود و آخرت خود را نابود می کند. فقط کشتی ترک گناه انسان را به سر منزل مقصود می رساند.

وی افزود: نکته ای که در اینجا وجود دارد این است که چه نسبتی بین این روایت با آن روایتی که می فرماید: « مثل اهل بیتی کسفینة نوح من رکبها نجی و من تخلّف عنها غرق» وجود دارد. در یک روایت می‌فرماید: «تقوا، سفینه است» و در یک روایت دیگر می فرماید: «اهل بیت سفینه هستند». در این روایت می گوید که اگر کسی دنبال اهل بیت نرود نمی تواند با تقوا باشد، و حشوها الایمان، اما درون کشتی ایمان باشد. حَشو یعنی اندرون، در واقع می خواهد بفرماید که ایمان باید در درون جان و قلب انسان باشد «ان الله حبب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم تا تقوای بیرونی بتواند تحقق پیدا کند.

حجت الاسلام اسماعیلی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «الایمان ما وَقَّرَته القلوب و صَدَّقَته الاعمال دل انسان باید مشحون از ایمان به خداوند متعال باشد. محبت اغیار در دل نباشد «و شراعها التوکل» شراع یعنی بادبان کشتی تقوا باید بادبانی داشته باشد به نام توکل. نقش بادبان سرعت بخشیدن به حرکت کشتی است، توکل سبب می شود که کشتی نجات انسان که تقوا است، در دریای عمیق دنیا با سرعت حرکت کند و در گرداب ها توقف نکند. توکل یعنی تکیه گاه اصلی انسان در زندگی خدا باشد، انسان وظیفه اش را مقدمات کار را انجام دهد اما بداند که همه چیز در اراده و مشیت باری تعالی است ترسی به دل راه ندهد.

وی اضافه کرد: از امیرمؤمنان علیه السلام نقل شده که می فرمایند: «اصل قوة القلب التوکل علی الله»( و قیّمها العقل )) اما این کشتی ناخدا می خواهد که امام کاظم می فرماید ناخدای این کشتی عقل است.

حجت الاسلام اسماعیلی بیان داشت: کار ناخدا مدیریت کشتی است، عقل انسان را مدیریت می کند اگر این کشتی ناخدا نداشته باشد، حرکت می کند اما گاهی تند می رود و گاهی کند. امیرمؤمنان می فرماید: ((لا تری الجاهل الاّ مفرطاً او مُفَّرطاً)) انسانی جاهل یا افراط می کند یا تفریط. هم تندروی اشتباه است هم کندروی. اهل بیت علیهم السلام که اعقل عقلا هستند می توانند معیار و ملاک در مدیریت این کشتی باشند در دعای شعبانیه می خوانیم :( الفلک الجاریه فی اللجج الغامرة یأمَنُ مَن رکبها و یغرق مَن ترکها ).

مدیر حوزه علمیه خواهران استان بوشهر در ادامه اظهار کرد: «و دلیلها العلم» کشتی علاوه بر بادبان و ناخدا، قطب نما می خواهد راهنما می خواهد تا مسیر خود را پیدا کند عقل این کشتی را مدیریت می کند اما علم است که مقصد را به عقل نشان می دهد، اگر انسان عالم نباشد، تقوا به تنهایی او را به مقصد نمی رساند به همین جهت در روایت از امام صادق علیه السلام وارد شده است که می فرمایند: «العامل علی غیر بصیرة کالسائر علی غیر الطریق لا یزیده سرعة السیر الا بُعدا.و سکانها الصبر؛ سکّان وسیله ای است که در انتهای کشتی نصب می شود و برای تغییر جهت کشتی در دریا می باشد حضرت می فرماید: سکان کشتی تقوا، صبر است».

وی با بیان اینکه عقل می خواهد کشتی تقوا را به سمت هدف والای انسانی حرکت بدهد اما شهوت اجازه نمی دهد، گفت: غضب اجازه نمی دهد، در اینجاست که نیاز به سکّان پدید می آید تا در مسیر قرار بگیرد، یعنی نیاز به مقاومت پیش می آید، که این مقاومت همان صبر است یعنی صبر بر طاعت، صبر معصیت، صبر بر مصیبت تا کشتی در جهتی که مقتضای علم است حرکت کند.

از امیرمؤمنان علیه السلام روایت شده است که می فرماید: «الصبر فی الامور بمنزله رأس فی الجسد، فاذا فارق الرأس الجسد فسد الجسد و اذا فارق الصبر الامور فسد الامور».

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha