دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
خانم علاسوند

حوزه/ نشست «انقلاب و ابعاد عمل‌گرایانه عدالت میان زن و مرد» از سلسله نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، فریبا علاسوند در نشست «انقلاب و ابعاد عمل‌گرایانه عدالت میان زن و مرد» از سلسله نشست‌های «زنان و انقلاب اسلامی» که در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، ضمن تبریک دهه فجر عنوان کرد: بیان پیشرفت‌ها به معنای این نیست که هم مسائل حوزه زنان را حل کردیم اما آمار شگفت‌انگیزی در پیشرفت در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه مشکلات نباید ما را از پیشرفت‌ها غافل کند، اضافه کرد: به دلیل سوء تفاهمی که در تعبیر عدالت جنسیتی با فضای بین‌الملل ایجاد می‌کند، می‌توان از عبارت «عدالت میان زن و مرد» استفاده کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه کاربست عدالت جنسیتی در ادبیات انقلاب همان عدالت میان زن و مرد است، بیان کرد: چرا نظام بین‌الملل سعی بر سلب داشته‌های زن مسلمان مانند مادری، فعالیت اجتماعی در کنار اهمیت به خانواده، حمایت، آرامش و... دارد و به دنبال این است که یک کاری سخت در نظام سرمایه‌داری به او بدهد؟

وی با تاکید بر اینکه نظام بین‌الملل باید از الگوی کشورهای موفق و دارای نظام متفاوت فکری الگو بگیرد، تصریح کرد: باید از الگویی که سبب می‌شود آمارهایی مانند امید به زندگی، اشتغال، کاهش مرگ و میر مادران و... بهبود پیدا کند توجه شود؛ زیرا می‌تواند الگوی قابل تأملی باشد.

علاسوند با بیان اینکه بی دلیل، عدالت را به حقوق فقهی و تکالیف فردی زنان در همه عرصه‌ها گره زدیم، اظهار کرد: جریان‌های رقیب که به دنبال جایگزینی برای قرائت امامین انقلاب درباره پیشرفت زنان بودند و در بازی و پیچ عدالت قرار گرفتند در حالی که عدالت در همه جا معنای روشنی دارد.

وی ادامه داد: عدالت به معنای برابری نیست و نبوده بلکه عدالت به معنای این است که تفاوت‌ها ما را به ظلم نرساند و حقوق افراد در موقعیت‌های مختلف به تناسب به آن‌ها داده شود. عدالت در این معنا که یک مفهوم تاریخی و جهانی است نباید به موضوعاتی مانند تفاوت دیه در زن و مرد، مدیریت خانواده و... گره زده شود.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: عدالت در دین در دو حوزه اقتصاد و سیاست، یک راهبرد حاکمیتی یا مدیریتی است که در مجموعه‌هایی مانند خانواده وارد شده است؛ مثلا فردی مانند پدر یا مادر در جایگاه مدیریتی می‌خواهد مسئولیت یا حقوقی را تقسیم کند در این جا عدالت وارد دین می شود اما در هیچ کجای دیگری احکام شرعی ما با عدالت گره نخورده است.

عضو هیات علمی پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: وقتی احکام با چاله عدالت گره می‌خورند افراد تفاوت ها را ظلم و تبعیض تلقی می‌کند و برابری راه فرار برای آن می‌شود و عدالت به تدریج تبدیل به برابری می‌شود.

وی اظهار کرد: حاکمیت وظایفی در زمینه فضای اجتماعی و حمایت از فضاهای خصوصی داشتند اما تامین نکردند و سرریز ستم در این عرصه‌ها، خود را در احکام اسلامی نشان داده است و سبب شده که تصور شود فقه اسلامی بزرگ‌ترین معارض است.

علاسوند با تاکید بر اینکه چند کار عملگرایانه باید در این عرصه انجام می‌دادیم که نظریه‌های عدالت ما انجام ندادند که یکی از آن‌ها «معیار» است، تصریح کرد: اندیشمندان اسلامی در موضوع معیار عدالت که همان معیار برابری‌ها یا نابرابری‌ها می‌شود، بحثی نکردند.

وی اضافه کرد: کسانی که در زمینه عدالت فعالیت کردند از استبداد معیار خارج شده اند و به نظریه چند معیارگی در عدالت رسیده است؛ زیرا چند معیارگی سبب می‌شود چندین معیار برای تحقق عدالت داشته باشیم.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: مثلا تفاوت‌های طبیعی که در زن و مرد وجود دارد در برنامه ریزی افراد برای آینده شان تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت به همین خاطر حاکم باید به این تفاوت ها توجه کند یا اینکه برخی به دلیل شرایط خانوادگی، اجتماعی و... گام‌هایی را از دیگران جلوتر هستند و حاکمیت باید با قواعدی مانند حمایت از ضعیف نگه داشته شدگان این ضعف را تکمیل کند و چند معیارگی می‌تواند به تفاوت‌ها بپردازد.

وی شاخص سازی در عدالت را مساله مهم دانست و تصریح کرد: شاخص سلامت و بهداشت در ابعاد جسمی و روانی یک بحث جهانی است اما در دین بسیار مورد توجه قرار گرفته است و قرآن به صورت ویژه به سلامت و روان زنان تاکید کرده است 21 آیه از سوره نور به این امر اشاره کرده است در حالی که ما در نقطه مقابل قرار داریم و فحش‌های ناموسی رواج دارد.

علاسوند بیان کرد: بر اساس تحقیقاتی که در آمریکا صورت گرفته است نشان می‌دهد میزان افسردگی در سال‌هایی که مردم جنگ جهانی اول و دوم را پشت سر گذاشته بودند کمتر از حال حاضر بوده است که نشان از اهمیت سرزندگی و آرامش دارد. افزایش قدرت کار و رنج کار کردن شادی آور است اما رنج بیکاری سبب افسردگی می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم فعالیت حاکمیت در حوزه امنیت فردی، گفت: رقم‌هایی که برای زیبایی هزینه می‌شود جای بررسی دارد که چرا این میزان نارضایتی از بدن وجود دارد. باید مخاطب و دغدغه‌های آن را شناخت.

عضو شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر ظلم در خانه، تصریح کرد: بانویی که در خانه تکریم می‌شود و از ظلم به آن‌ها جلوگیری می‌شود، آرامش در خانه آنان را به سمت خانه می‌کشد.

وی با اشاره به اهمیت حمایتگری در خانواده گفت: گاهی ستم از جنس بی توجهی و بی تفاوتی است. کسی که مورد حمایت و مراقبت است و به افت و خیز روان و مسائل بلوغش توجه می‌شود و اگر با والدین هم دچار چالش شود، عشق و محبت والدین را می‌فهمد.

علاسوند با بیان اینکه بلوغ و کودکی یکی از شاخص‌های مهم است، یادآور شد: سن بلوغ کاهش یافته است و بچه‌ها عاطفه کافی در خانه نمی‌گیرند و به دنبال عاشق شدن در بیرون خانه هستند.

استاد حوزه علمیه خواهران در رابطه اقدام‌سنجی و ادراک‌سنجی اظهار کرد: درباره عدالت میان زن و مرد کارهای زیادی انجام شده است اما باید بررسی شود که اقدامات صورت گرفته به عدالت ختم شده است.

انتهای پیام 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha