دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام علی ذوعلم

حوزه/ رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: علی القاعده نوع مواجهه ما با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید یک نوع مواجهه فکری و اندیشه‌ای باشد؛ مواجهه‌های کلیشه‌ای، سوری و از این قبیل نه تنها نفعی ندارد بلکه حتماً مضر نیز خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در سلسله نشست‌های تخصصی مدیران ستادی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه که به میزبانی اندیشکده دفتر برنامه ریزی و با موضوع بیانیه گام دوم، پیش از ظهر امروز در سالن جلسات آیت‌الله حائری(ره) برگزار شد، اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که حدود ۵ سال قبل صادر شد یک متن فکری است که اندیشه رهبر انقلاب را درباره انقلاب، درباره وضع کنونی و درباره آینده ترسیم کرده است.

وی افزود: اگر چه این بیانیه یک مخاطب عامی نیز دارد و در حقیقت یک خطاب، گفت‌وگو و ارتباط فکری بین امام و امت است، اما مخاطب اصلی آن را جوانان هستند.

این پژوهشگر حوزوی گفت: علی القاعده نوع مواجهه ما با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی باید یک نوع مواجهه فکری و اندیشه‌ای باشد؛ مواجهه‌های کلیشه‌ای، سوری و از این قبیل نه تنها نفعی ندارد بلکه حتماً مضر نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از توصیه‌های هشت گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم مطرح کرده‌اند توصیه به امید و حفظ امید است که امید هم بر بحث اعتماد و هم بحث تعهد ارتباط دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ذوعلم افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عبور از نظام جمهوری اسلامی و عبور از قانون اساسی نیست، بلکه تاکید بر مضامین قانون اساسی در ابعاد مختلفش وجود دارد که در هشت ارزشی که مقام معظم رهبری در بیانیه مطرح می‌کنند، تمام کلید واژه‌هایش در قانون اساسی ما آمده است.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب در یک بیانی ذیل بیانیه گام دوم انقلاب وقتی که جوهره فکری انقلاب اسلامی را که در واقع همان عناصر اهداف اساسی و شعارهای اساسی انقلاب است بیان می‌کنند، آن ارزش‌های اساسی را در ۸ کلید واژه مطرح کرده‌اند که در حقیقت هویت فکری انقلاب اسلامی این ۸ ارزش است. این ارزش‌ها عبارتند از آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت و برادری است.

وی مطرح کرد: اگر این هویت فکری انقلاب اسلامی است، طبق فرمایش رهبر انقلاب اگر گاهی دل زدگی نسبت به انقلاب احساس شده است، ناشی از رو گردانی مسوولان از این آرمان‌ها بوده است.

رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی عنوان کرد: این ارزش‌های ۸ گانه یک نظام واره ارائه می‌دهد که هویت انقلاب را تعریف می‌کند و در خود نظام انقلابی دلالت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم ادامه داد: اگر مسئولین در راستای تحقق این ارزش‌ها تلاش می‌کردند و خودشان نیز به این ارزش‌ها پایبند بودند، دلزدگی ایجاد نمی‌شد؛ این بیان صریح مقام معظم رهبری است که در این بیانیه اعلام کرده‌اند.

رئیس اندیشکده گام دوم انقلاب با بیان اینکه فرآیندهای مردمی‌سازی نیاز به ابداع و خلاقیت دارد، خاطرنشان کرد: امروزه لازم است ببینیم بعد از ۵ سال از صدور این بیانیه، چه عملکردی درباره آن داشته‌ایم.

وی در پایان گفت: اکنون در امتداد انقلاب برای ساخت جامعه اسلامی و تمدن‌ساز، نیاز به یک نظام انقلابی داریم که باید به سمت آن حرکت کنیم. نقش حوزه‌های علمیه در ترویج بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نشر گفتمان امامین انقلاب بسیار مهم و حائز اهمیت است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha