شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر / نشست صمیمانه جمعی از راویان دفاع مقدس با نماینده ولی فقیه در استان قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: نتیجه عبادات ما تقواست، یعنی اگر خیلی اهل عبادت باشیم، روح ما تقوایی و نورانی می‌شود، وقتی به تقوا رسیدیم به کرامت می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در بازدید از معراج شهدا و نشست صمیمانه با جمعی از راویان پیشکسوت و جوان، ضمن تبریک ایام‌الله دهه مبارک فجر گفت: خاطره‌گویی از شهدا را چه کسی آغاز کرد؟ بنیان‌گذار خاطره‌گویی خدای متعال است، آیه ۲۰ سوره یس خاطره‌گویی خدا از یک شهید است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید از دورها مردی با شتاب و عجله می‌آید، همین که به مردم شهر رسید گفت ای مردم از پیغمبران تبعیت کنید.

وی ادامه داد: در وصیت‌نامه اغلب شهدای ما پیروی از رهبر، ائمه و انبیاء در صدر توصیه‌ها قرار دارد، در ادامه آیه ۲۰ سوره یس آمده است که از پیغمبران تبعیت کنید، این‌ها خودشان هدایت‌شده هستند، اگر می‌خواهید راه درست را بروید باید به‌دنبال آنان حرکت کنید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این قبیل توصیه‌ها تا آیه ۲۷ سوره یس ادامه دارد، معلوم می‌شود این کسی که آمده و مردم را به حق، ایمان و پیروی از پیغمبران دعوت می‌کند، مردم این فرد را به شهادت می‌رسانند، خدا این لحظه‌های شهادت را هم به زیبایی ترسیم کرده و می‌فرماید شهید به محض شهادت به بهشت ورود پیدا می‌کند، در حالی که دیگران حساب و کتاب دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیات می‌فرماید به این شهید گفته می‌شود بفرمایید وارد بهشت شوید، شهید می‌گوید من قبل از اینکه به بهشت بروم حرف دارم، عزیزانی که روایتگری می‌کنند همین جا یک منبع عظیم و معدن آموزش کمّ و کِیف روایتگری است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی به این شهید گفته می‌شود به بهشت وارد شو، او می‌گوید من می‌خواهم حرفی بزنم و سپس وارد بهشت شوم، ای کاش دوستان، خانواده، بازماندگان، همرزمان و همکلاسی‌های من می‌دانستند که خدا همه چیز را برای من تدارک دیده و هر چیزی را که لازم بود برای من جبران کرده و من را از مکرمین قرار داده است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: مکرمین چیز عجیبی است، مکرم غیر از چیزی است که بگوییم کسی اهل کرامت است، کرامت به معنای شخصیت، انسانیت و جمع خوبی‌ها در یک نفر است اما مکرم به معنای قله کرامت و کسی که به کرامت رسیده است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مخلِص یعنی آدمی که کارهایش از روی اخلاص است، مخلَص به معنای خالص شده است، مخلِص کسی است که در حال تمرین برای خالص شدن است اما مخلَص یعنی کسی که تمرین‌هایش را کرده و به نتیجه هم رسیده است.

وی یادآور شد: نتیجه عبادات ما تقواست، یعنی اگر خیلی اهل عبادت باشیم، روح ما تقوایی و نورانی می‌شود، وقتی به تقوا رسیدیم به کرامت می‌رسیم، خداوند می‌فرماید اگر به تقوا رسیدید باکرامت‌ترین هستید، شهدای گرانقدر در قله کرامت قرار دارند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همچنین روایتگری خدا از انبیاء به صورت قصه‌های قرآنی در سوره‌های مختلف آمده است، اگر در متن و جان روایات شما حقایق قرآنی، دینی و تاریخی وجود داشته باشد، معجزه رخ می‌دهد، اگر با مایه‌های قرآنی روایت کنید و کارها را پیش ببرید، این امر باعث می‌شود استان ما در میان استان‌های کشور در امر روایتگری متمایز شود.

وی بیان کرد: آیات، سوره‌ها و جزء‌های قرآن در کربلای اباعبدالله (ع) دیده شد، همه این‌ها از کودکی در ذهن ما نقش بسته است، پیشینه شما روایتگران عاشورایی هستند، اگر روایتگری ما با این سرمایه‌های عظیم معنوی پیوند بخورد، آن موقع خیلی چیز متفاوتی خواهد شد، اگر این پیوند برقرار نشود گویا ما تاریخ را بازگو می‌کنیم، تاریخ خشک است و روح ندارد اما اگر با اهداف ایمانی پیوند بخورد متفاوت خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: روایتگری امیرالمؤمنین(ع) نیز زیباست، حضرت در خطبه ۵۶ نهج‌البلاغه می‌فرماید وقتی پیغمبر به رسالت مبعوث شد، یک عده مسلمان شدند، به حضرت گرویدند و به آن حضرت ایمان آوردند، عده زیادی هم ایمان نیاوردند، بعد جنگ‌ها شروع شد، حضرت تعریف می‌کند و می‌فرماید وقتی جنگ می‌شد پدر با پسر در مقابل هم قرار می‌گرفتند، برادر با برادر در مقابل هم می‌جنگیدند، چرا که یکی ایمان آورده و دیگری ایمان نیاورده بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: حضرت در ادامه روایتگری کرده، صحنه‌های جنگ را ترسیم کرده و می‌فرماید خدا به تجهیزات و نفرات ما نگاه نکرد، در شرایط سخت جنگیدیم و پیروز شدیم، حضرت می‌فرماید خدا در ما صداقت، ایمان و دلسوزی را دید، مشاهده کرد که ما حامی یکدیگر هستیم، جانمان را فدای همدیگر و فدای رهبرمان می‌کنیم، بعد یک قاعده را یاد داده و می‌فرماید خدا از ما صداقت دید، خدا برای دشمنان ما شکست و خواری را و برای ما پیروزی را نازل کرد.

وی تصریح کرد: روایتگران ما باید این قاعده را به مردم یاد بدهند، باید تمام تلاش ما این باشد که صداقت را سیره، رفتار و عمل آدم‌ها کنیم، در نوشته‌ها و بیانات‌مان این معنا را تقویت کنیم، این هدف ما باشد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: اکنون ما نباید بگوییم آمریکا فلان سلاح‌ها را دارد، باید بگوییم اگر خدا بخواهد آمریکا را هم مثل شوروی سابق نابود می‌کند، معلوم می‌شود شکست دشمن هم از طرف خدا باید نازل شود، ما باید لیاقت نشان بدهیم تا خدا این قواعد را برای ما نازل کند.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: باید بدانیم وقتی پیروز می‌شویم خدا این پیروزی را نازل می‌کند، ظاهراً عزیزان رزمنده ما خرمشهر را فتح کردند اما امام (ره) فرمودند خرمشهر را خدا آزاد کرد، امام (ره) می‌داند که خواری و ذلت دشمنان و پیروزی مسلمانان از جانب خدا نازل می‌شود.

وی عنوان کرد: باید این قواعد را بیرون آورد و برای مردم بازگو کرد تا همواره جلوی چشم مردم بدرخشند، امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید در جنگ‌ها وقتی اوضاع خیلی سخت و خطرناک می‌شد ما به رسول خدا (ص) پناه می‌بردیم، این روایتی از جنگجویی و شجاعت پیامبر (ص) توسط امیرالمؤمنین (ع) است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این‌ها اگر با روایتگری‌های ما پیوند بخورند، روایات ما برکت پیدا می‌کند، تأثیر نفس ائمه (ع) روی روایتگری ما اثر می‌گذارد و آن را بابرکت می‌کند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: روایتگری امام زین‌العابدین (ع) را از حادثه کربلا داشته‌ایم، امام (ع) پس از حادثه کربلا خیلی منقلب بود و تا آخر عمر دائم می‌گریست، هر چیزی را که می‌دید به یاد کربلا اشک از دیدگانش جاری می‌شد و خاطرات کربلا را بازگو می‌کرد، زمانی که به حضرت گفتند شما چرا اینقدر گریه می‌کنید؟ حضرت فرمودند برای یعقوب خبر آوردند که یوسف تو نیست، آنقدر گریه کرد که چشمش به سوی نابینایی رفت، او یک یوسف بود و معلوم هم نبود کشته شده یا خیر اما من در یک روز اینهمه عزیزانم جلوی چشمانم پرپر شدند و به شهادت رسیدند، چطور می‌توانم گریه نکنم؟ این‌ها روایتگری هستند.

وی تأکید کرد: هر چه سهم روایتگری قرآنی، پیامبر (ص) و ائمه (ع) را در الفاظ و عبارات خود بیاوریم، به همان اندازه برکت کار ما افزایش پیدا می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: انقلاب هم نیاز به روایتگری دارد، در این زمینه کتاب‌های قابل توجهی ثبت و ضبط شده است، خیلی از عزیزان ما در استان قزوین فعال انقلابی بوده‌اند، خاطرات انقلابی این عزیزان اهمیت بسزایی دارد، کتب زیادی در این زمینه جمع‌آوری شده اما آنچه گفته شده خیلی کم است و جا دارد خیلی بیش از این‌ها ایام انقلاب را روایتگری کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: در روایات لازم است ظرافت‌های خاص خود را داشته باشیم، برای مثال نگوییم عراقی‌ها با ما جنگیدند، بلکه بگوییم بعثی‌ها با ما جنگیدند.

وی اظهار کرد: ما روایت چشم‌انداز آینده را هم داریم، یعنی همان طور که روایتگری می‌کنیم در گذشته چه اتفاقاتی افتاده است، همان طور هم باید بگوییم در آینده چه باید بشود؟ به این مسئله خیلی توجه داشته باشید، در هر کجا روایتگری کردید این را مطرح کنید.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) در تأویل سوره فجر فرمودند «والفجر» وجود نازنین امام زمان (عج) است، «و لیال عشر» از امام حسن عسکری (ع) تا امام حسن مجتبی (ع) است، همه ائمه (ع) در این ایام در تاریکی و ظلمت طاغوت و در زندان ظالمان زندگی کرده‌اند، «والشفع» به معنای فاطمه (س) و علی (ع) است، «والوتر» به معنای وجود نازنین رسول اکرم (ص) است، «واللیل اذا یسر» چشم‌انداز آینده است، امام صادق (ع) فرمودند این دولت حبتر است، دولت حبتر مثبت است، خدا به این دولت حبتر قسم می‌خورد، دولت حبتر ادامه پیدا می‌کند تا به دولت امام زمان (عج) وصل شود، این به معنای دیدن آینده است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام کاظم (ع) می‌فرماید مردی از اهل قم قیام می‌کند که مردم را به حق دعوت می‌کند، آدم‌هایی اطراف او جمع می‌شوند که در استقامت و ایستادگی مانند پاره‌های آهن هستند، طوفان‌های بنیان‌کن این‌ها را از جایشان تکان نمی‌دهد، برای اینکه مؤمن مانند کوه استوار است، این‌ها از جنگ خسته نمی‌شوند، ترس در وجود این‌ها نیست، توکل این‌ها به خداست، در عاقبت هم پیروزی برای متقین است.

وی خاطرنشان کرد: در روایتگری و خاطره‌گویی طنز و این موارد هم بیانات ما را جالب می‌کند، تلاش کنید در این زمینه هم ورود کنید تا بیانات شما برای مردم دلنشین باشد، خیلی وقت‌ها باید چیزهای خاموش را به نطق در آورد، خیلی از این قبیل چیزها هست که با هنر شما روایتگران می‌تواند روشن، شفاف، اثرگذار و ماندگار شود.

انتهای پیام /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha