دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند»

حوزه/ چاپ بیست و پنجم کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» اثر رضا فرهادیان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «آنچه والدین و مربیان باید بدانند» اثر رضا فرهادیان در ۱۲۷ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ بیست و پنجم رسید.

یکی از اساسی‌ترین مسائلی که امروزه در محافل علمی و آموزشی جهان مطرح است، تربیت و پرورش انسان است.

از دیدگاه اسلام، تربیت، مجموعه روش‌هایی است که از ابتدای تولد و حتی پیش از آن، باید به کار برد تا استعدادهای نهفته در وجود انسان، رشد مناسب را پیدا کرده و در مسیر الهی قرار گیرد.

کتاب حاضر، درصدد است والدین و مربیان را با روش تربیت و هدف آن از دیدگاه اسلام آشنا کند. برخی از موضوعاتی که در این کتاب بیان شده عبارت است از: ثمرات ارزشمند سیادت کودک در هفت سال اول، نتایج اختلاف والدین، روش‌های تربیتی، راه‌های شخصیت دادن به کودک و آثار بد تنبیه بدنی.

ساختار اثر

این کتاب در ۱۱ بخش تألیف شده است؛ بخش اول با عنوان «تربیت فرزند و مراحل رشد او» به بیان هفت سال اول زندگی، مهم‌ترین دوران و ثمرات ارزشمند سیادت کودک در هفت سال اول پرداخته و تذکری درباره دوران سیادت و هفت سال دوم و سوم زندگی را مورد تأکید قرار داده است.

بخش دوم با عنوان «سه اصل اساسی در نظام تربیتی اسلام» به بررسی توحید و خدامحوری، تقوا و ابتلا پرداخته و مسئولیت تربیت و هماهنگی بین خانه و مدرسه را تشریح کرده است.

«اصول روش‌های جدید تربیتی» عنوان سومین بخش از کتاب حاضر است که در آن ایجاد تعادل روانی، تغییر در باورها، تکیه بر مراحل رشد و فعال بودن شیوه آموزشی و تربیتی و استفاده از روش اکتشافی تبیین شده است.

نویسنده در بخش چهارم با عنوان «هماهنگی در خانه قبل از هماهنگی با مدرسه» نتایج اختلاف والدین و ریشه ایجاد عادت‌ها در کودکان را بیان می‌کند.

بخش پنجم با عنوان «روش‌های تربیتی» به بررسی محبت، احترام گذاشتن به شخصیت کودک، تنبیه و تشویق پرداخته و برخورد منطقی، آگاهی‌های لازم و ضروری قبل از مدرسه و انضباط آگاهانه را به رشته تحریر درآورده است.

«نکات مهم کاربردی در تربیت کودکان»، «نمونه‌ای از احادیث و روایات درباره تمهیدات مراحل اولیه تربیت کودک» و «رهنمودهای حیات بخش از قرآن و روایات» عناوین بخش ششم، هفتم و هشتم کتاب مذکور هستند.

بخش نهم، دهم و یازدهم «رهنمودهایی حیات بخش از قرآن» و «روایت درباره حقوق شوهر و وظایف زن نسبت به همسرش»، «حقوق فرزندان و وظایف اولیا و مربیان در برابر آنها و تذکر مهم در ارزشیابی تربیتی و آموزشی فرزندان» نام دارند.

برشی از اثر

* برخورد منطقی در تربیت فرزندان و متربیان

گاهی والدین معیارهای خود را وسیله سنجش رفتار بچه‌ها قرار می‌دهند، در حالی که ملاک رفتار بزرگسالان و ملاک رفتار نوجوانان متفاوت است و والدین نباید با میزان‌های خویش رفتار و اعمال فرزندان را بسنجند.

لذا باید انتظارات و توقعات خود را با رشد جسمی، روانی، عقلی و ذهنی کودکان متناسب سازند. کسانی که بدون توجه به رشد و توانایی کودکان، اموری را که متناسب با استعدادشان نیست، از آنان توقع دارند، لطمه فراوانی به شخصیت آنان وارد می‌سازند.

برخورد منطقی با خطاهای فرزند و هم‌چنین با نیازهای وی، یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد صمیمیّت است. خشونت شدید و در نظر نگرفتن خواسته‌های طبیعی متناسب با سنّ کودک، سبب می‌گردد که از صمیمیّت و نفوذ والدین بر کودک کاسته شود و کودک آنها را حامی و رازدار خود نداند. در این صورت زمینه توجه به افراد بیگانه و گرفتن دوستان ناباب فراهم می‌گردد.

کودک باید در خانه احساس امنیت و آرامش کند و پدر و مادر را نزدیک‌ترین افراد و صمیمی‌ترین اشخاص نسبت به خود بداند، لذا نباید زودتر از موعد، از او انتظار رفتار منطقی داشت و یا در همه کارها با او به طور منطقی و خشک سخن راند، بلکه باید موقعیت او را درک کرد و متناسب آن با او برخورد نمود.

کودک همچون گلی است که در موقعیت مناسب و زمینه مساعد، شکوفا می‌شود و اگر به صورت تحمیلی و زودتر از موقع باز شود، به زودی پژمرده خواهد شد.

علاقه مندان برای تهیه این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی مؤسسه بوستان کتاب به آدرس www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha