چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
تصاویر/ نشست صمیمی مدیر حوزه علمیه خوزستان با طلاب، اساتید و کادر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان ضمن بازدید از مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز، با طلاب، اساتید و کادر این مدرسه دیدار و گفتگو کرد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان ضمن بازدید از مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز، با طلاب، اساتید و کادر این مدرسه دیدار و گفت و گو کرد.
وی در این نشست صمیمی بیان کرد: ما طلاب و روحانیون قرار است راهبر، رهبر، دستگیر و مصلح جامعه باشیم از این رو اگر در انجام و ترک افعالی که نزد خداوند متعال مهم هستند دقت کافی را نداشته باشیم چگونه می توانیم راهبری کنیم؟

مدیر حوزه علمیه خوزستان در ادامه با اشاره به آیه ۲ و ۳ سوره صف «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ * کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» بیان کرد؟ مخاطب خاص این آیه ما هستیم. ما در اصول خوانده ایم که گاهی اوقات جمله ی سؤالی دال بر امر و نهی می کند در اینجا نیز اینگونه است و مراد آیه نهی از این کار(گفتن چیزی که خود انجام نمی دهیم) است با این وجود خداوند متعال در ادامه تاکید می کند که «کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللّهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ» یعنی اینکار بسیار سنگین و گناه بزرگی است که چیزی را بگویید که به آن عمل نمی کنید.

وی گفت: نقل است که آیت الله بهجت(ره) در جواب کسانی که از ایشان می خواستند آنها را نصیحت کند می فرمود که به همان چیزهایی که بلدید عمل کنید تا خداوند راه را برای رشد شما فراهم کند. ما در منبرهای خود مردم را از دروغ، غیبت، مسخره کردن دیگران، تهمت، کارهای خلاف و غیره باز می داریم ولی باید کلاه خودمان را قاضی کنیم که چقدر به این گفته ها عمل کرده ایم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان تصریح کرد: باید شاکر خداوند متعال باشیم که در مسیر طلبگی قرار گرفته ایم؛ این مسیر، مسیر نور و هدایت است اما صرف قرارگرفتن در این مسیر و جایگاه تمام کننده نیست اتفاقا شیطان برای ما طلاب دام های بیشتری پهن می کند و جلوی راه ما امتحانات سخت تری از جانب خداوند متعال قرار می گیرد. باید خودمان را برای بلاء و امتحان آماده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در فضای حوزه طلاب می توانند از همدیگر مراقب کرده و یکدیگر را تقویت کنند؛ طلاب باید به دستورات و احکام الهی عمل کنند اگر طلبه ای از این فضا استفاده نکرد و نصیحت ها را شنید ولی عمل نکرد شکست بدی می خورد و درجاتش به شدت پائین می آید، اما برعکس اگر به دستورات و احکام الهی عمل کرد، در مسیر طلبگی استقامت کرد، از خود مراقبت کرد و میزان اعمالش را قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت قرار داد رشد مضاعفی می کند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بیان کرد: ما طلبه ها با یک انگیزه ای وارد حوزه شدیم که خلاصه ی آن در یک کلام می شود نوکری دین و مردم؛ حالا این نوکری در اجتهاد باشد یا قضاوت یا منبر رفتن یا تبلیغ در روستا یا تدریس و تدرس، هرچه باشد نوکری است پس باید بدانیم که ما نوکر دین و مردم هستیم و برای خود جایگاهی قائل نباشیم. برای این نوکری باید خودمان را آماده کنیم.

وی افزود: حفظ دین و خدمت به آن بر ما واجب است همچنین حفظ این نظام که امانت همه پیامبران، اولیاء الهی و شهیدان است؛ این نظام امانت بر گردن ماست و ما باید وظیفه ی خود را در قبال این نظام انجام دهیم. وظیفه ی ما منوط بر این است که علم خود را بالا ببریم البته علم به تنهایی کافی نیست و باید در کنار علم تقوا و اخلاق نیکو نیز داشته باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان ابراز داشت: باید خودمان را تقویت کرده و دقت های دینی و معنوی خود را رشد دهیم؛ باید با خدای خودمان خلوت کرده و مشغول دعا و مناجات باشیم. اگر طلبه ای در ابتدای مسیر طلبگی این وقت ها را برای خلوت و مناجات با خداوند متعال نگذارد و مقدمات خدمت به دین و مردم را فراهم نکند رشد اتفاق نمی افتد.

وی گفت: اگر الان برای تهذیب نفس خود وقت نگذارید بزرگ که شدید بسیار تٱسف می خوردید که چرا از زمان ها و بستری که فراهم بود بهتر بهره برداری نکردید. طلابی که در این سن و سال دقت می کنند برای مناجات و خلوت با خداوند وقت می گذارند، وظایف طلبگی خود را انجام دهند، محاسبه نفس کرده و فکر می کنند که چیکار کنند که بتوانند بهتر نوکری کنند و برای آن برنامه ریزی کنند رشد بسیار خوبی خواهند کرد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان در پایان با اشاره به آیه «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْراً» عنوان کرد: طلاب باید سختی های مسیر طلبگی را تحمل کرده و علم و مهارت کسب کنند، چرا که کسانی که نه علم دارند نه مهارت، مشتری و مخاطب ندارند آن وقت هم در دنیا و هم در آخرت خود دچار مشکل می شوند (نابرده رنج گنج میسر نمی شود).

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha