شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسین بنیادی

حوزه/ جامعه جهانی در عصر حاضر متحیر از نبود الگوی مناسب و موفق زندگی، در پی دسترسی به اطلاعات شخصیت‌هایی است که بتواند روح و جان آنها را جلا ببخشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به « رسالت نخبگان در معرفی شخصیت کامل و تفکر متعالی امیرالمؤمنین(ع)» گفت: جایگاه آن حضرت بسیار رفیع و بلند است و لذا نمی‌توان ذره‌ای از جایگاه الهی و شخصیت ممتاز آن حضرت را بیان کرد، اما می‌توان با تأسی به آیات قران کریم و کلمات پیامبر اکرم و معصومین صلوات الله و سلامه علیهم و فرازهای پر معنای از زیارتنامه‌های آن‌ حضرات و نیز کلمات و ادعیه‌ی ای که از لسان حضرات به ما رسیده، می‌توان از وجود نورانی آن حضرت بقدر ظرفیت انسان‌ها بهره‌مند شد که مهم‌ترین عمل در این راستا، الگوگیری و ساخت شخصیت انسان با شناخت و اقتدای به آن امام همام(ع) می‌باشد.

وی ادامه ادامه داد: قبل از هر چیز باید اذعان داشته باشیم که ما نتوانسته‌ایم جهات مختلف شخصیت امیرالمؤمنین امام علی علیه‌السلام را در ابعاد فردی و اجتماعی، در خود و جامعه چنانکه شایسته است معرفی نمائیم. در این مجال به چهار ویژگی ممتاز آن امام همام به اختصار، عرائضی را عرض می‌نمائیم.

مقام عبودیت و بندگی در برابر خداوند

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: معتقدیم مهمترین ویژگی انبیاء الهی و ائمه معصومین علیهم‌السلام و نیز اولیاء و بندگان خاص خداوند در هر دوره‌ای، رعایت و مواظبت از این خصوصیت است که در انجام هر عملی از مدار بندگی خدا خارج نشوند، اعتقاد راسخ به توحید، مداومت بر یاد خدا، یقین بر حضور در محضر پروردگار، و خضوع و خشوع به معنای کامل آن در برابر خداوند و رضایت و تسلیم در برابر امر پرودگار داشته باشند. این موارد در عین حال نمونه‌هایی از ویژگی بزرگ امام علی علیه‌السلام می‌باشد تا جایی که آن حضرت نیز حقیقت ایمان مجسّم و جامع تمام محاسن و فضائل هم می‌باشند.

استاد حوزه ادامه داد: مطالعه در زندگی همراه با جهاد همیشگی امیرالمؤمنین(ع) مملو از درس‌هایی است که شاخصه آنها اخلاص و صفای باطن آن حضرت است که جز برای خدا و عمل به تکلیف و خشنودی خداوند، اقدام و عملی نداشته‌اند و این امر در تمام زوایای فردی و اجتماعی حیات امام علی علیه‌السلام خود را نشان می‌دهد تا جائیکه تمام وجود آن امام(ع)، سرشار از محبت و عشق به خداوند متعال است.

وی با اشاره به اولین درس از زندگی امیرالمؤمنین(ع) عنوان کرد: اولین درس از زندگی ایشان برای همگان مسئله خداشناسی و خداباوری در گفتارها و رفتارهاست تا شیعه‌ی امیرالمؤمنین بودن، مفهوم و معنایی از سیره آن حضرت و آئینه‌ای از اقتدا به مولای متقیان باشد.

فضائل اخلاقی و ارتباطات اجتماعی امیرالمؤمنین

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام علی علیه‌السلام سرآمد رفتار اخلاق‌مدار در جامعه بودند، اظهار داشت: معتقدیم جامعیت اخلاق علوی آن حضرت را می توان در تمام عرصه‌ ها و برهه ها مشاهده کرد تا جایی که از شدت این ویژگی در ارتباطات اجتماعی، بسیاری از نزدیکان و اصحاب آن حضرت گاهی این مقدار از پایبندی حضرت به اصول و مکارم اخلاق را در میدان‌های مختلف برنمی‌تابیدند.

وی سفارش بر فراگیر شدن اخلاق در سطح جامعه و خواص را از اصول سیره علوی برشمرد و بیان داشت: این مهم در بیانات آن حضرت به وفور نمایان است؛ حقیقت آن است که امام المتقین علیه‌السلام اخلاق را بزرگترین سرمایه فرد و جامعه می‌دانستند و رعایت تقوا را در دایره‌ای وسیع که شامل تمام مجموعه زندگی بشر است، سفارش و بدان عمل می‌کردند.

استاد حوزه با تأکید بر این که جامعه امروز به این سیره رفتاری حضرت امیر علیه‌السلام نیاز مبرم دارد، اضافه کرد: اگر امروز سخن از جامعه مترقی مسلمین می‌شود مقصود جامعه‌ای است که اصول اعتقادی و ارزش‌های اخلاقی، در تمام احوالات مراعات و انجام شود و زیباترین وجهه جامعه آنجاست که افراد بر مبنای اخلاق نیک و شایسته و درک متقابل، مسیر زندگی خود را انتخاب و عمل کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی یکی از اساسی‌ترین سیره‌ برجسته آن حضرت را «اخلاق علوی» در ادوار مختلف زندگی آن امام همام(ع) عنوان کرد و ادامه داد: آن زمان که حکومت علوی تشکیل می‌شود، معیار حکومت حضرت و انتخاب کارگزاران بیش از هر چیز دیگر، متمرکز بر اخلاق مدیران و ارتباط وثیق میان مردم و والیان بوده، چرا که حکمرانی اخلاق در جامعه بسترساز بسیاری از پیشرفت‌ها و موفقیت‌هاست. چنانکه گفته شد امروز که ما در نظام اسلامی تنفس می‌کنیم، یکی از موهباتی که در اختیار ماست، جایگاه اخلاق در حکومت علوی است که باید آن را در میان کارگزاران و جامعه اسلامی نشر داد.

امیرالمؤمنین(ع) مرد میدان عمل و جهاد

استاد حوزه با بیان این که امام علی(ع) مرد میدان عمل و جهاد و در تمام وقایع صدر اسلام، تاثیر بسزا و بی‌بدیل بعد از نبی اکرم صلی الله علیه و آله برای جامعه دارد،، اظهار داشت: اسلام با وجود امیرالمؤمنین(ع) میدان‌دار مبارزه با شرک و کفر و پلیدی‌هاست که ثمره رشد فکری آن امام در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی اضافه کرد: دقت در شخصیت ممتاز امام علی علیه‌السلام که باب العلم و باب الحکمه می‌باشند در میدان عمل نیز حماسه‌ساز بسیاری از پیروزی‌ها و فتوحات اسلامی است، چنین شخصیتی که مجمع تمام خوبی‌ها است، الگویی برای دوران ما می‌باشد که در میدان عمل، آنچه پایه حرکت منطقی و عقلانی است، حرکت و اقدام همراه با علم و حکمت است تا جامعه‌ای سرشار از دیانت و عقلانیت و سرافراز در تمام عرصه‌ها به واسطه اقتداء اعتقادی و عملی به امیرالمؤمنین، شکل بگیرد.

وی با اشاره به این که هرگاه فضائل و ویژگی‌های امیرالمؤمنین برای پیروان دیگر مذاهب و ادیان بازگو می‌شود، بی‌درنگ شیفته شخصیت آن حضرت می‌شوند، گفت: توجه به این امر رسالتی است که به عهده عالمان و آگاهان به شخصیت و سیره‌ی مبارک آن حضرت می‌باشند تا با بیان خصوصیات و جنبه‌های مختلف زندگانی امیرالمؤمنین علیه‌السلام نور امامت و ولایت در قلب‌ها رسوخ کند.‌

استاد حوزه افزود: جامعه جهانی در عصر حاضر، متحیر از نبود الگوی مناسب و موفق زندگی، در پی دسترسی به اطلاعات شخصیت‌هایی است که بتواند روح و جان آنها را جلا ببخشد و از روزمرگی دنیا به زندگی پر معنا که همراه با فوز و فلاح و رضایت خدا و خود باشد، دست یابد.

سخن آخر

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در پایان اظهار کرد: یقین داریم هر انسانی با هر کیش و مذهبی وقتی با شخصیت کامل و تفکر متعالی امیرالمؤمنین آشنا شود و بداند که راه سعادت، حرکت در امتداد و مسیر علوی است، به یقین در این مسیر گام برمی‌دارد و روش زندگی و منش رفتاری خود را با سیره علمی و عملی آن حضرت تطبیق می‌دهد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha