شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
خواص

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) گفت: عمل بهنگام، فکورانه و تأثیرگذار از ویژگی های مهم خواص جامعه است.

مهدی اسلامی، مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به بیانات دیروز رهبر معظم انقلاب در جمع فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در این دیدار به نقش خواص به عنوان عامل شتاب دهنده تحولات جامعه اشاره کرده و بیان فرمودند «خواص کسانی هستند که در همه قشرها و صنوف ملت با فکر و شناخت و قدرت و شجاعانه و بهنگام به وظیفه خود عمل می‌کنند».

وی افزود: از منظر دینی نیز اگر به قضیه بنگریم به خوبی متوجه می شویم که صلاح یا فساد یک جامعه از عوامل اصلی و زیربنایی پیشرفت و یا رکود و پسرفت آن جامعه محسوب می شود و این عوامل نیز به فرموده حضرت رسول اکرم(ص) در گرو صالح بودن و یا فاسد بودن دو قشر تأثیرگذار یعنی حاکمان سیاسی و عالمان دینی جامعه است.

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: خواص یا نخبگان جامعه کسانی هستند که با بهره مندی از سطحی نبوغ و حکمت، دارای قوه درک و تشخیص بالاتری بوده و می توانند با هدایت جامعه مانع از دچار شدن افراد به انحرافات و آسیب ها شوند، هر چند که متأسفانه گاه خود خواص نیز دچار مسایل دنیایی شده و بعضاً به انحراف کشیده می شوند، اما به هر حال نقش مهم و تأثیرگذار آن ها در جامعه در بستر تحولات گوناگون انکارناپذیر است.

وی بیان داشت: البته باید توجه داشت که دشمن هم در این میان بیکار نمی نشیند کما این که گاهی با راهبرد خنثی‌سازی یا سرگرم‌سازی خواص مانع از نقش آفرینی مطلوب آنان می شود.

اسلامی با اشاره به نقش کلیدی خواص و نخبگان در بحث جهاد تبیین و روشنگری، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در همین دیدار تأکید کردند، هدف دشمن این است که خواص با گرفتار شدن به تردید و تعلل و جذب شدن به چرب و شیرین دنیا، در بزنگاه‌ها و مواقع حساس، کار لازم و نقش شتاب‌دهندگی خود را انجام ندهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha