دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
همایش ملی «دسترسی عادلانه همگانی به خدمات و مراقبت‌های سرطان»

حوزه/به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی استان قم، همایش ملی «دسترسی عادلانه همگانی به خدمات و مراقبت‌های سرطان» با حضور مسئولین کشوری و استانن امروز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه در سالن همایش های شهید مفتح دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی مصری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم طی سخنانی در این همایش اظهارکرد: مدیریت بهینه و جامع سرطان نکته حائز اهمیتی است که دانشگاه علوم پزشکی قم از یک سال و نیم پیش در دستور کار خود قرار داده و توانسته به دستاوردهای خوبی در این زمینه برسد.

وی افزود: در این طرح تمامی مسائل خدمات مربوط به سرطان، آتی تی، شبکه سازی، دسترسی عادلانه و نظام یکپارچه در کنار یکدیگر قرار گرفته تا بتوانیم در راستای خدمات رسانی به بیماران سرطانی گام برداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: برگزاری این نشست ها و بررسی علمی مسائل، منجر می شود تا بتوانیم نقشه راه را به درستی طراحی و خلاهای خدمتی را برطرف کنیم.

مصری با بیان اینکه هدف گذاری ها در امر سرطان انجام شده است گفت: طراحی فرایندها امر بسیار مهمی است که در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی قم توانسته قدم های مستحکمی را بردارد و در تلاش هستیم تا خدمات در حوزه سرطان را گسترش که موجب امیدآفرینی، سبکه سازی، دسترسی عادلانه و ... خواهد شد.

وی با تاکید بر اهمیت توجه معنویت و اخلاق گفت: دین، معنویت و اخلاق در کنار مسائل سلامت و درمان موجب بالندگی و امیدآفرینی و گسترش برنامه های درمانی خواهد شد که به این موضوع حتی خود غربی ها نیز اذعان دارند و از این رو استان قم با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های معنوی که دارد باید برنامه محور و الگو باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به نقش سازمان های مردم نهاد و سمن ها در موضوع سرطان اشاره کرد و گفت: نقش این مراکز بر کسی پوشیده نیست و می توانند راه های ناهموار را هموار ساخته و در توسعه ارائه خدمات درمانی بهینه سرطان اثر بخش باشند.

مصری گفت: در راستای اجرای طرح مدیریت بهینه و جامع سرطان با بیمه ها به ویژه بیمه سلامت استان نیز جلساتی برگزار و قول همکاری داده اند و این الگو می تواند در سراسر کشور استفاده شود.

سپس لیلا مودب شعار، رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در این همایش برنامه‌های وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت مرتبط با خیرین حوزه سرطان را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: این تجربیات حاکی از آن است نقش خیرین در حوزه مدیریت بیمه سرطان حائز اهمیت است و وزارت بهداشت در مدلی که در کشور در ارتباط با بیماران مبتلا به بیماری سرطان اجرا کرده با کمک و ورود حوزه‌های سازمان‌های مردم نهاد و موسسات خیریه بوده است.

در ادامه حجت الاسلام‌ علی دیانی، مدیر عامل بنیاد خیریه راهبردی آلاء با بیان ارزش خدمتی که کادر درمان و جامعه سلامت به بیماران ارائه می‌دهند، گفت: لازمه انجام این مهم هم‌افزایی و داشتن همکاری به منظور ارائه بهترین نوع خدمات است.

وی خاطرنشان کرد: در واقع اگر شبکه‌هایی ایجاد و دست به دست هم داده و تقسیم کار کنیم با هم‌افزایی، انجام کارهای جمعی و شبکه‌ای بهتر می‌توان به ارائه خدمات پرداخت.

همچنین، علی مهرابی بهار، مدیرعامل شبکه ملی تشکل‌ های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان نیز در این همایش به نقش حکمرانی ثمن‌ها و موسسات خیریه در بیماری‌ها اشاره و اظهار داشت: بخش مهمی از حکمرانی در کشور مردم هستند و نقش آنان در حوزه سلامت و ایجاد شبکه ملی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان بسیار حائز اهمیت است و خوشبختانه این مدل را با شناسایی ظرفیت‌های موجود و هم افزایی و همکاری خیرین و سازمان‌های بیمه‌ای در حال انجام هستیم.

نگاهی به پنل‌های تخصصی این همایش ملی

در جمعبندی همایش ملی «دسترسی عادلانه همگانی به خدمات و مراقبت‌های سرطان» استان قم به عنوان یک پایگاه و مدل مناسب برای ارائه خدمت طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان مورد تأکید قرار گرفت.

در پنل نخست «عملکرد شبکه» گزارشی از اقدامات و عملکرد کارگروه‌های دارو، مددکاری، اطلاع‌رسانی و آموزش از سوی علی اصغر یعقوبی، رئیس هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان و عبدالرحیم حزینی، نایب رئیس هیت مدیره شبکه و همچنین علی مهرابی بهار، مدیرعامل شبکه ارائه شد.

علی اصغر یعقوبی، رئیس هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان در این پنل، اهمیت دو شاخص در شیوع بیماری سرطان را دارای اهمیت دانست و اظهار داشت: پیشگیری و تشخیص به‌هنگام در درمان این بیماری بسیار حائز اهمیت بوده و باید با اطلاع‌رسانی دقیق و آگاه‌سازی و ارتباط چهره‌به‌چهره به مردم و بیمار بتوان در درمان و کاهش التیام بیماری کمک کرد.

عبدالرحیم حزینی، نایب رئیس هیئت مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردمی و موسسات خیریه حوزه سرطان نیز با بیان اهمیت استان قم به عنوان یک پایگاه و مدل مناسب برای ارائه خدمت طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان، گفت: جمهوری اسلامی در سال ۲۰۲۴ شبکه وارد حوزه‌ای شد که از شعارهای جهانی در زمینه سرطان پیش افتاد و در حوزه‌های مختلف این بیماری که پیش از این در کشور وجود داشت جلوتر رفت و این مدل به خوبی در دانشگاه علوم پزشکی قم به عنوان پایلوت در حال انجام است.

مدیرعامل شبکه ملی خیرین حوزه سلامت در بخش دیگری از این پنل با ارائه گزارشی از اقدامات و عملکرد تشکل‌های مردمی و مؤسسات خیریه حوزه سرطان، اظهار داشت: این شبکه با ایجاد سامانه مدیریت بهینه و جامع بیماران مبتلا به سرطان، به رفع دغدغه بیماران مبتلا به سرطان اقدام کرد تا بیماران از خدمات خیریه‌های مختلف در زمان مناسب بدون مراجعه بهره‌مند شوند.

علی مهرابی بهار اجرای آزمایشی طرح مدیریت بهینه و جامع مبتلایان سرطان در قم را مورد توجه قرار داد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم نخستین دانشگاهی بود که با اجرای این مدل به نحوی از پیشگیری و غربالگری گرفته تا تشخیص زودهنگام و بهنگام و درمان سرطان را از فاز مطالعاتی و علمی وارد فاز اجرایی کرده است.

انتهای گزارش ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha