شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دیدار هیئت حوزوی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در مقر واتیکان

حوزه/ هیئت اعزامی حوزه‌های علمیه در مقر واتیکان با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، هیئت اعزامی حوزه‌های علمیه در مقر واتیکان با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان ملاقات و گفت‌وگو کردند.

در این دیدار، مونسینیور ایندونیل جی کودیتوواکو قائم مقام شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان اهل سریلانکا، دکتر خالد عکاشه دبیر گفت‌وگوهای ادیانی واتیکان و همکاران سفارت ایران در واتیکان حضور داشتند.

قائم مقام شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با خیر مقدم به اعضای هیئت، از ادامه گفت‌وگوهای ادیانی حوزه‌های علمیه با واتیکان تشکر کرده و ابراز امیدواری کرد که گفت‌وگوها علاوه بر زمینه‌سازی برای آشنایی بیشتر، بتواند تأثیرات عملی و ملموسی داشته باشد و پیروان ادیان آسمانی احساس انس و همکاری بیشتری داشته باشند.

او یکی از مشکلات مهم بشر معاصر را خشونت‌طلبی و جنگ‌افروزی دانسته و تأکید کرد: همه ادیان باید زمینه‌ساز صلح باشند.

سپس حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری ضمن تشکر از دعوت به‌عمل آمده، به ویژگی‌های عقلانی، اخلاقی و فطری مکتب اهل‌بیت (ع) اشاره کرد و بیان داشت: نظام اسلامی و علمای شیعه، هم در مقام نظر و هم در مقام عمل، خود را مخالف افراط‌گرایی نشان دادند و مبارزه با داعش از جمله مصادیق آن است.

وی گفتمان مقاومت را راهبردی مؤثر و عینی برای مبارزه با انواع افراط‌گرایی و جریان استکبار معرفی کرد و خواستار موضع‌گیری صریح و موثر همه ادیان و نخبگان نسبت به جنایت و ظلم بر ضد مسلمانان مظلوم فلسطین شد.

معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه ضمن تشریح تعامل ارزنده حوزه‌های علمیه و نظام اسلامی با اقلیت‌های دینی، گزارشی از فعالیت‌های ادیانی حوزه‌های علمیه در عرصه‌های آموزشی و پژوهشی ارائه کرد.

در ادامه، دکتر عکاشه دبیر گفت‌وگوهای ادیانی واتیکان، ضمن ابراز همدردی با مسلمانان غزه اظهار داشت: آنچه در غزه اتفاق می‌افتد جنایتی انسانی است و ما نسبت به مسلمانان، همانند مسیحیان فلسطین نگرانیم و عالیجناب پاپ بارها اعلام موضع کرده و ظلم‌های موجود بر ضد هر انسانی را محکوم کرده است و معتقدیم دو دولت مسلمان و یهودی می‌توانند در کنار یکدیگر زندگی کنند.

در پایان ضمن تقدیر از مواضع واتیکان، بر موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اتخاذ راه حل مردم‌سالارانه و واگذاری حق تصمیم‌گیری نسبت به آینده به همه فلسطینیان تأکید شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحیمیان مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه در ادامه ضمن اشاره به تاریخ حضور مسیحیت در ایران تصریح کرد: ایران در طول تاریخ، همیشه مأمن و پناهگاه برای مسیحیان در برابر حملات و هجمه‌های دیگران بوده و آنها نیز به همزیستی و دوستی با مسلمانان و برخورداری از سلامت و امنیت در ایران معروف بوده‌اند.

او افزود: برخی از محورهای مطرح شده از سوی واتیکان در این سفر نسبت به گسترش تعاملات، قابل پیگیری است و بعد از این سفر به مقامات مربوطه منتقل خواهد شد.

دیدار هیئت حوزوی با شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان در مقر واتیکان

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha