یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: آینده روشن انقلاب هم باید دعا و چشم‌انداز ما باشد، این معنا در آیه ۲۹ سوره مؤمنون آمده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم ایام‌الله دهه فجر و سالروز شهادت امام موسی کاظم (ع) در حوزه علمیه قائم چیذر تهران اظهار کرد: خدای متعال در آیات ۲۸ و ۲۹ سوره مؤمنون می‌فرماید «فَإِذَا اسْتَوَیْتَ أَنْتَ وَمَنْ مَعَکَ عَلَی الْفُلْکِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ، وَقُلْ رَبِّ أَنْزِلْنِی مُنْزَلًا مُبَارَکًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلِینَ»، یعنی (و چون تو با آنان که همراه توأند بر کشتی نشستی بگو ستایش خدایی را که ما را از چنگ گروه ظالمان رهانید، و بگو پروردگارا مرا در جایی پربرکت فرود آور که تو نیک‌ترین مهمان‌نوازانی).

وی ادامه داد: بنده اوایل دهه ۵۰ در این مدرسه بوده‌ام، اوضاع آن زمان را به یاد می‌آورم و ماجراهایی که در آن سال‌ها گذشته است، با مرور این خاطرات و سپس با یادآوری ایام منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و اکنون نیز با گذر بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب، می‌بینیم که این انقلاب در مقابل انواع و اقسام حیله‌ها، نیرنگ‌ها، کودتاها، نقشه‌ها، جنگ تحمیلی، جریان نفاق و جریانات ناسازگار متعدد، راه خود را ادامه داد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بنابراین این انقلاب همان کشتی است که در آیه ۲۸ سوره مؤمنون آمده است، آن ظلم‌ها، شکنجه‌ها و زندان‌های ایام طاغوت را با اتفاقات، پیشرفت‌ها و دستاوردهای امروز مقایسه کنید، خواهید دریافت که برای استقرار گرفتن این کشتی باید شاکر خدا بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: آینده روشن انقلاب هم باید دعا و چشم‌انداز ما باشد، این معنا در آیه ۲۹ سوره مؤمنون آمده است، گاهی واقعیت یافتنِ محتوای روایات را ملاحظه می‌کنیم و این به ما کمک می‌کند تا روحیه مضاعفی برای آینده انقلاب بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب شریف برهان در تفسیر روایی سوره فجر به نقل از امام صادق (ع) آمده «والفجر» وجود نازنین حضرت حجت (عج) است، «ولیال عشر» از امام حسن عسکری (ع) تا امام حسن مجتبی (ع) است، «والشفع» وجود نازنین امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرا (س) است، «والوتر» وجود یگانه عالم هستی، پیامبر (ص) است، منظور از «و اللیل اذا یسر» دولت حبتر است، این دولتی است که ادامه پیدا می‌کند و به دولت حضرت حجت (عج) متصل می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: در مجمع‌البحرین آمده حبتر قصیر المدت است، یعنی دولتی که به دولت امام زمان (عج) متصل می‌شود، مدتش طولانی نیست، این یک روایت امیدبخش است و ما را بسیار به آینده امیدوار می‌کند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: در بحار الانوار و سفینه‌البحار به نقل از امام موسی کاظم (ع) آمده است که مردی از شهری به نام قم قیام کرده و مردم را به سوی حق دعوت می‌کند، آدم‌هایی پای کار او می‌آیند که از نظر استقامت و مقاومت مانند آهن‌پاره هستند.

وی یادآور شد: ما مردمی آشفته و به هم ریخته بودیم، با آمدن امام (ره) همه یکپارچه متحد شدند، چرا که همه پای اصول اساسی مکتب و مبانی قرآنی آمدند و این وحدت، دوستی و الفت بین اقوام در کشور ما شکل گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: این وحدتی که در میان مردم ما ایجاد شد و حتی در مرحله بعدی وحدتی که بین مسیحیان واقعی و مسلمانان در حال ایجاد شدن است و آنان هر روز بیش از گذشته به اسلام علاقمند می‌شوند بسیار مهم است، خدای متعال در آیه ۸۲ سوره مائده می‌فرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی ذَلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُون»، یعنی (یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می‌یابی که گفتند ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان در پیروی از حق تکبّر نمی‌کنند).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه از مسیحیان واقعی تحت عنوان دوستان مسلمانان یاد می‌کند و می‌فرماید این‌ها اهل ذکر و عبادتند و مستکبر نیستند، همچنین می‌فرماید یهودیان و مشرکان (مسیحیان صهیونیستی) سرسخت‌ترین دشمنان مسلمانان بوده و مستکبرند، خداوند نیز حامی مستضعفین است.

وی بیان کرد: تقابل بین کفر و ایمان، تقابل بین مستضعفان و مستکبران که امام (ره) به خوبی آن را آشکار کردند، توسط خواص جامعه اتفاق می‌افتد، تربیت‌شدگان این حوزه علمیه پای کار دین و انقلاب بودند، خواص یعنی آن‌هایی که اثرگذارند، اگر ما بخواهیم از اثرگذاری این حوزه علمیه بگوییم باید برویم با تمام کسانی که از این حوزه برخاسته اند مصاحبه بگیریم، این خواص همان‌هایی هستند که در آیه ۳۰ سوره فصلت، خداوند در مورد آن‌ها می‌فرماید کسانی که در راه دین استقامت کردند و فرشتگان نیز به دل آن‌ها نازل می‌شوند و می‌گویند نترسید و محزون و اندوهگین نباشید.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین نباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید)، خداوند در این آیه از آن‌هایی سخن می‌گوید که زمینه عالم ربانی شدن را دارند و ذکر و فکرشان ربّ است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: همچنین خداوند در آیات ۲۲۱ و ۲۲۲ سوره شعراء می‌فرماید (آیا شما را خبر دهم که شیاطین بر چه کسی فرود می‌آیند؟ بر هر دروغزن گناهکاری فرود می‌آیند).

وی تصریح کرد: بنابراین هم فرشتگان و هم شیاطین بر دل‌ها نازل می‌شوند، حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی (حفظه‌الله) می‌فرماید آیات قرآن مانند زنبور عسل هستند، زنبور عسل روی هر جایی نمی‌نشیند، مگس فقط به دنبال آلودگی می‌گردد اما زنبور عسل روی گلی می‌نشیند که معطر و مطهر باشد، گناهان و معاصی دل را آلوده کرده و آدم را بدبود می‌کنند، آیات روی دل چنین آدمی اثر نمی‌گذارند، خداوند نیز فرموده قرآن روی دل‌های پاکان اثر می‌گذارد.

وی یادآور شد: امام کاظم (ع) فرمود مردی از قم قیام می‌کند که اطرافیان آن‌ها مانند آهن مقاومند، طوفان‌هایی که همه چیز را از جای خود بلند می‌کنند، نمی‌توانند این‌ها را از جایشان تکان بدهند، این‌ها از جنگ خسته نمی‌شوند، یعنی در این روایات پیش‌بینی جنگ هم شده است، جا دارد به این احادیث دل ببندیم و امیدوار شویم.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امام کاظم (ع) در ادامه فرمود ترس در وجود این افراد راه ندارد، توکل این‌ها فقط به خداست، در زمان دفاع مقدس ما از نظر تجهیزات به شدت ضعیف بودیم اما امروز هر چه بمب لازم باشد بر سر صهیونیست‌ها می‌ریزیم.

وی عنوان کرد: امام (ره) فرمود خدا خرمشهر را آزاد کرد، یعنی اگر توکل به خدا نبود نه خرمشهر را آزاد می‌کردیم و نه در قضیه طبس قادر به انجام کاری بودیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: هدف هارون از زندانی کردن امام کاظم (ع) مانند هدف دشمنان از به آتش انداختن حضرت ابراهیم (ع) بود، مانند همان هدفی بود که فرعون کودکان را می‌کشت تا پسری نتواند تخت و تلخ پادشاهی او را بگیرد، مانند همان هدفی بود که دشمنان نسبت به پیامبر (ص) داشتند، مانند همان هدفی است که امروز صهیونیست‌ها در غزه دنبال می‌کنند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه ۸ سوره صف می‌فرماید «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُون»، یعنی (می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید).

وی تأکید کرد: خدای متعال یک اراده دارد، دشمنان خدا هم یک اراده دارند، اراده دشمنان این است که نور خدا را خاموش کنند، در حالی که خدای متعال اراده کرده این نور بدرخشد، خدای متعال در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء می‌فرماید «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُون»، یعنی (و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد).

همچنین امام جمعه قزوین با تولیت مدرسه علمیه چیذر تهران دیدار وگفتگو کرد.

آینده روشن انقلاب هم باید دعا و چشم‌انداز ما باشد

آینده روشن انقلاب هم باید دعا و چشم‌انداز ما باشد

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha