جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آبی روشن

حوزه / در هشتمین روز از جشنواره فیلم فجر فیلم «آبی روشن» روی پرده رفت این فیلم ابراز ارادتی عاشقانه به امام رضا (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، در هشتمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر ۴ فیلم در خانه جشنواره به نمایش درآمد. فیلم «باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورزحداد و تهیه کنندگی محمدجواد موحد و بازیگری شهرام حقیقت‌دوست و عباس جمشیدی‌فر یکی از تولیدات حوزه کودک و نوجوان است که روی پرده رفت.

این فیلم سینمایی یکی از اتفاقات خوب در ژانر کودک محسوب می‌شود که در آن به نوعی به حضور کودکان در ۸ سال جنگ تحمیلی اشاره دارد. فیلمنامه فیلم باغ کیانوش اقتباس از کتابی با همین نام است. این کتاب به قلم علی‌اصغر عزتی‌پاک برای گروه سنی نوجوان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری منتشر شده بود.

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می‌زند.

باغ کیانوش داستانی کودکانه دارد و جذابیت در کنار معنا به شکل مطلوبی مورد توجه قرار گرفته است این فیلم که محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ه‌ای خوب برای تولیدات این مرکز حساب می‌شود تا در کنار جذابیت بصری گوشه‌ای از افتخارات و موضوعات مهم کشور را با زبان کودکانه به مخاطب خود منتقل کند. بازی‌ها در این فیلم بسیار روان و خوب است همچنین کارگردانی یک دستی را در فیلم می‌بینیم فیلمنامه نیز از قوام داستانی خوبی بهره برده است

فیلم دوم «آبی روشن» نام دارد. بابک لطفی خواجه پاشا دومین ساخته سینمایی‌اش را هم به جشنواره فیلم فجر فرستاد تا در دو سال متوالی یکی از کارگردان‌های حاضر در این رویداد باشد. آبی روشن فیلمی اجتماعی است که در شهر تبریز می‌گذرد. این فیلم را ابراز ارادتی غیر کلیشه‌ای به امام رضا می‌توان توصیف کرد. فیلم تلاش دارد با زبان قصه و تصویر گوشه‌ای از زیبایی‌های ابراز ارادت به امام هشتم را تصویر کند.

داستان درباره فردی است که قرار است به زودی خادم حرم امام رضا شود اما فردای روزی که قرار است این اتفاق رخ دهد برای او له‌ای پیش می‌آید که او را درگیر موضوعی جدید کرده و منظری دیگر از ارادت از امام رضا را پیش روی او می‌گشاید. خواجه پاشا کارگردانی خوب و روانی را در فیلم انجام داده فیلمنامه گره‌های داستانی خوبی دارد و در آن کلیشه و شعار نمی‌بینیم. بازی‌ها به شدت یکدست و روان است مهران احمدی و مهران غفوریان هنرنمایی زیبا از خود نشان دادند.

این فیلم به ما نشان می‌دهد راه ابراز ارادت به امام رضا (ع) در سینما تنها به نشان دادن معجزه‌های ظاهری خلاصه نمی‌شود بلکه اقیانوس الطاف امام هشتم می‌تواند تمام زندگی ما را در بر گیرد. سکانس پایانی فیلم یکی از اتفاقات خوب «آبی روشن» محسوب می‌شود جایی که حرم امام هشتم را می‌بینیم و قهرمان قصه مشغول کفشداری حرم امام رضا(ع) است.

فیلم «نوروز» ساخته سهیل موفق یکی از آثار راه یافته به بخش مسابقه سینمای ایران جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲ است. این فیلم به آیین‌ها ایرانی توجه دارد و در آن به مقابله خیر و شر پرداخته می‌شود. مخاطب نوروز تنها کودکان نیستند بلکه کار بزرگسالان را هم مدنظر دارد. ساخت چنین کارهایی به ویژه برای کودکان بسیار ضروری است چون آنها را با هویت ملی و دینی خود آشنا می‌کند.

فیلم ادای دینی به علی نصیریان نیز است و این اسطوره بازیگری در «نوروز» نقش نخست را هم بر عهده دارد و ما بار دیگر گوشه‌ای از بازی زیبای وی را شاهد هستیم. جدا از بازی خوب نصیریان باید به هنرنمایی مطلوب شبنم مقدمی، مهدی هاشمی شدافشین هاشمی هم در این فیلم اشاره کنیم. در کنار داشته‌های مثبت فیلم یک نقیصه نیز در «نوروز» مشاهده می‌شود که باید در تدوین مجدد برای اکران عمومی برطرف شود چرا که ریتم فیلم کند است. «نوروز» در صورت حمایت مطلوب مطمئناً در گیشه با استقبال مخاطب مواجه خواهد شد.

انیمیشن سه بعدی «ببعی» محصول سازمان اوج است. حسین صفارزادگان و میثم حسینی به صورت مشترک کارگردانی این اثر را بر عهده دارند. «ببعی» برگرفته از سریال انیمیشنی دوبعدی ببعی و ببعو است که جزو آثار پرمخاطب شبکه پویا بوده و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ پخش شده است.این انیمیشن سینمایی که با مشارکت شرکت پویانمایی ایما تولید شده، با تکنیک سه‌بعدی و با استفاده از به‌روزترین فناوری ساخت انیمیشن در ایران ساخته شده است.

درباره موضوعات مفهومی فیلم باید گفت که نگاه به خیر و شر اتفاق خوبی در این فیلم است چون با زبان کودکانه این موضوع به بیننده منتقل می‌شود. همچنین به موضوع خانواده با زبان کودکانه در این فیلم توجه شده است. این فیلم تلاش دارد مفاهیم اخلاقی را در قالب داستان به مخاطب بیان کند بدون اینکه بخواهد زبان پند و اندرز داشته باشد.

ساخت فیلم‌هایی نظیر «ببعی» جز الزامات سینمای کودک است چون در شرایطی که ما با محصولات گسترده خارجی روبرو هستیم ساخت آثاری برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی جز الزامات تولید است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha