شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه سلفچگان

حوزه/ امام جمعه سلفچگان گفت: مشارکت و حضور مردم در انتخابات که از مصادیق «امر جامع» قرآن است، هم «تکلیف شرعی» و «حقی بزرگ» برای آحاد مردم و هم «قدرتی الهی» برای تحقق اهداف الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام غروی در خطبه های امروز نماز جمعه شهر سلفچگان با اشاره به اهمیت تقوا در زندگی انسان ها، اظهار داشت: «دوری از ذکر و معنویت» و «دنیاطلبی» دو عامل ایجاد «گمراهی و انحراف عمومی» در جوامع ایمانی است.

وی ادامه داد: از این رو در زیارت امامان معصوم به ویژه حضرت سید الشهدا (علیه السلام) وقتی به اقامه دین خدا توسط آنان اشاره می‌کنیم، نخست از اقامه نماز سخن می‌گوییم و نیز در خطاب جمعی عرض می‌کنیم «و أقمتم الصّلوة»؛ یعنی شما ستون دین را استوار و در نتیجه دین خدا را به پا داشتید و همین وارثان ابراهیم خلیل هستند که در قرآن کریم به عنوان بزرگ‌مردانی یاد می‌شوند که هیچ تجارت و داد و ستدی از یاد خدا و به پاداشتن نماز بازشان نمی‌دارد.

حجت الاسلام غروی تصریح کرد: اساس آیین توحیدی اقامه دین الهی است. دینی که شاخصه اصلی ارزیابی آن در جوامع «لیقوم النَّاس بالقسط» است؛ این‌که حقِ ناتوان بدون ترس و لرز از قدرتمند گرفته شود.

وی ادامه داد: اما آنچه باید به خوبی مورد توجه و دقت قرار گیرد، کشف راهکار اصلی اقامه دین و اقامه قسط در جامعه است.

امام جمعه سلفچگان به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، آموزش و تعلیم استغفار را یکی از کارکردهای نماز جمعه دانستند. این آموزش و تعلیم در سه ماه نورانی رجب المکرم، شعبان المعظم و رمضان المبارک اهمیتی مضاعف می‌یابد.

وی ادامه داد: استغفار یکی از چهار اصل مهم در دعوت انبیاء علیهم السلام است. همه بندگان خدا نیازمند استغفار و طلب غفران الهی هستند؛ حتی انبیا الهی نیز از این فرصت برای ترفیع مقام خود و برای بخشش و آمرزش دیگران استفاده می‌کردند.

حجت الاسلام غروی افزود: استغفار آدابی دارد، اما سه مورد را می‌توان از اصلی‌ترین آداب آن دانست:

اول: غنیمت زمان‌های طلایی استغفار.

دوم: غفلت‌نکردن از حقیقت استغفار.

سوم: ضرورت استغفار و توبه ذیل ولایت مداری و ولایت پذیری

برخی از آثار مبارک استغفار:

الف: آمرزش گناه و جلب محبت و رحمت خدا

ب: افزایش قدرت

ج: وسیله جلب امدادها و مواهب الهی و بسط رزق و روزی و رونق اقتصادی

د: نزول باران

هـ: مصونیت از پیامدهای شوم و نجات از گرفتاری‌ها و نکبت‌های گناه.

وی به انتخابات پیش رو اشاره کرد و گفت: اگر مردم در صحنه سیاست و اجتماع دینی حاضر نباشند و نسبت به سرنوشت نظام حاکم بی‌تفاوت باشند و با پندار جدایی دین از سیاست یا رفاه‌طلبی و بهانه‌های دیگر از حضور در صحنه محروم گردند، حاکمیت اسلام از بین می رود، چنان‌که حکومت حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام حسن (علیه السلام) نشانه خوبی برای این تجربه تلخ است.

حجت الاسلام غروی گفت: مشارکت و حضور مردم در انتخابات که از مصادیق «امر جامع» قرآن است، هم «تکلیف شرعی» و «حقی بزرگ» برای مردم و هم «قدرتی الهی» برای تحقق اهداف الهی است. به همین نسبت عدم حضور در آن، گناهی سیاسی اجتماعی، محرومیت از حقی بزرگ و بی‌پشتوانه گذاشتن جبهه حق است.

وی بیان داشت: تاکید امامین انقلاب همواره بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات بوده است که نه تنها جمهوریت، بلکه اسلامیت نظام هم وابسته به انتخابات است و هرگونه تبلیغ علیه مشارکت مردم را مخالفت با ایران، اسلام و جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha