شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
قالیباف

حوزه/ قالیباف در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن مشهد مقدس در جوار بارگاه امام رضا(ع) با بیان اینکه امام(ره) عموم مردم و جامعه را با اصالت دینی پیوند داد، یادآور شد: همین اقدام نقطه اوج و رمز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بود. امام(ره) در دوران رهبری خود و در دهه نخست انقلاب از هر طریقی که می‌توانست ما را با این مفهوم مهم و کلیدی آشنا و به همه «کلمه توحید» و «توحید کلمه» را به معنای ایمان ملی و انسجام ملی وصیت کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در راهپیمایی یوم الله ۲۲ به مشهد مقدس و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ضمن تبریک این روز به مردم عزیز ایران، آزادگان جهان، خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، خراسانی‌ها و مردم مشهد و زوار گرانقدر به خصوص بانوان مشهدی که پرچمدار نهضت انقلاب اسلامی در این شهر بودند، گفت: امیدوارم حضور مردم و قدم‌های پربرکت آنها مایه عزت دنیوی و اجر اخروی یکایک عزیزان باشد.

رئیس مجلس ادامه داد: در اینجا از شهدا و امام شهدا یاد می‌کنیم امام(ره) عزیزی که به تعبیر مقام معظم رهبری، امام تحول بود؛ امامی که جز برای خدا کلامی نگفت و جز در راه خدا گامی برنداشت؛ امامی که در مقطعی از تاریخ در دوران معاصر که معنویت از جوامع مختلف، رخت بر بسته بود، توانست اسلام را مجدداً احیا کرده و به امت اسلامی عزت بیش از گذشته بدهد که همه از برکات امام(ره) و شهدا است از این رو از جوار بارگاه امام علی بن موسی الرضا(ع) به روح پرفتوح آنها درود می‌فرستیم.

هویت ملی ما با پیروزی انقلاب معنا گرفت و محقق شد/ امام(ره) با باور به ملت ایران، آنها را به خودباوری رساند

قالیباف در ادامه با بیان اینکه امروز در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و خرسندیم که مردم باز هم در روز ۲۲ بهمن به میدان آمده و با آرمان‌های انقلاب بیعت می‌کنند، اظهار داشت: این روز و لحظه برای ملت ما در تاریخ بی‌نظیر است چرا که ملت ما در دوره معاصر هیچگاه نتوانسته بودند مثل ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ احساس یک ملت بودن را داشته باشند و امروز دوست و دشمن این را می‌دانند و گاهی نیز بیان می‌کنند که هویت ملی برای ما با پیروزی انقلاب معنا گرفت و محقق شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی، نه آنچنان حس ملت بودن را داشتیم و نه احساس می‌کردیم که تعیین کننده سرنوشت خود هستیم اما بعد از پیروزی انقلاب، این برکت را امام(ره) و شهدا برای ما به ارمغان آوردند. ایجاد هویت ملی با انگیزه دینی و پرچمداری امام عزیز به‌عنوان یک رهبر الهی انجام شد و این امام(ره) بود که مردم ایران را باور کرد و به آنها را به خودباوری رساند.

مجاهدت امام(ره) نه بر مبنای قدرت‌طلبی بلکه بر اساس دین و با تکیه بر مکتب اهل بیت(ع) بود

وی افزود: مجاهدت امام(ره) و روحیه اخلاص و کار برای خدا بود که توانست چنین نفسِ گرم و روحیه تحولی را به وجود آورد که بر اساس عقلانیت دینی و سنت‌های الهی بود. فرصت طلبی و قدرت طلبی که در میان سیاستمداران دنیا رواج داشت، در امام(ره) نبود بلکه اقدام او براساس متن دین و قرآن و تکیه بر مکتب اهل بیت(ع) بود.

قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که کار امام(ره) ایران را زنده و احیا کرد، گفت: کدام انقلابی در جهان می‌تواند با کنار زدن نظام قبل از خود و با وضعیتی که در مدت زمان کمتر از ۲ سال بعد از آن، یعنی در شهریور ماه ۱۳۵۹، با حمایت تمام ابرقدرت‌ها، مورد سنگین‌ترین هجمه دشمنان قرار گرفت و به خاک آن تجاوز شد، باز هم خود را حفظ کند.

انقلاب مردم در ایران، نظم جهانی را تغییر داد

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه جوانان با مطالعه تاریخ می‌فهمند که در سال ۱۹۷۹ میلادی و پس از پیروزی انقلاب بود که نظم جهانی تغییر کرد، گفت: تا پیش از آن جهان دو قطبی بود چنانکه شرق به رهبری اتحادیه جماهیر شوروی و غرب به رهبری آمریکا پیش می‌رفت تا جایی که همه عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و... در سیطره این دو کشور بود و هیچ کشوری هیچ رابطه اقتصادی را انجام نمی‌داد و هیچ اتفاق و پدیده‌ای در این کره خاکی رخ نمی‌داد مگر اینکه به حمایت یکی از این دو ابرقدرت بود.

وی ادامه داد: در این بین تنها پدیده انقلاب اسلامی با تکیه بر دین و سنت‌های الهی، به رهبری امام(ره) و تکیه بر قرآن توانست جدا از این نظم جهانی، شکل گرفته و به پیروزی برسد که شرق و غرب که در همه احوالات از هم جدا بودند تنها در موضوع براندازی انقلاب اسلامی با هم متحد شدند و تهاجمی علیه کشور ما صورت دادند اما علیرغم همه تلاش‌ها، ناموفق بودند.

امام(ره)، جامعه را با اصالت دینی پیوند داد/ «کلمه توحید» و «توحید کلمه» رمز پیروزی و تداوم انقلاب است

به گزارش خانه ملت، قالیباف در ادامه با یادآوری این مطلب که رزمندگان ما در دوران جنگ مقابل ارتشی ایستادند که امکانات و تجهیزات جنگی غربی و اروپایی و شرقی و متعلق به اتحادیه جماهیر شوروی را داشتند، گفت: رزمندگان ما ایستادند و مبارزه کردند و این افتخار برای اسلام باقی ماند که در زمانی که حکومت به نام دین در کشورمان برقرار بود، با وجود تهاجمی با این وسعت، اجازه نداند حتی یک وجب از خاک وطن جدا شود و مردم با همت و غیرت از خاک خود دفاع کردند. هنر امام(ره) این بود که بر اساس نگاه عمیق به اسلام و باور عمیق به مردم، جریان قدرتمندی را شکل داد که از دل آن یک نظم و نظام جدید پدید آمد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه با بیان اینکه امام(ره) عموم مردم و جامعه را با اصالت دینی پیوند داد، یادآور شد: همین اقدام نقطه اوج و رمز موفقیت و پیروزی انقلاب اسلامی بود. امام(ره) در دوران رهبری خود و در دهه نخست انقلاب از هر طریقی که می‌توانست ما را با این مفهوم مهم و کلیدی آشنا و به همه «کلمه توحید» و «توحید کلمه» را به معنای ایمان ملی و انسجام ملی وصیت کرد. بر این اساس، اگر انسجام اجتماعی بر محور دین شکل نگیرد، قطعاً ایران و انقلاب ما ضعیف خواهد شد لذا «کلمه توحید» و «توحید کلمه» را به عنوان رمز پیروزی و تداوم انقلاب باید در هر زمانی مورد توجه داشته باشیم.

حکومت ناکارآمد و بدون آرمان، اصالت ندارد/ رمز ماندگاری انقلاب، انقلابی ماندن است

وی در ادامه با بیان اینکه امروز در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب قرار داریم و رهبر معظم انقلاب نیز بیانیه گام دوم انقلاب را همچون مشعلی به دست ما داده‌اند تا راه امام(ره) و رمز پیروزی را گم نکنیم، ابراز داشت: به سهم خود، به عنوان یک شهروند و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گویم که باید دقت کنیم و وقت بگذاریم و چندین بار این بیانیه را مطالعه کنیم. یک نکته اساسی، اصلی، مهم و برجسته در این بیانیه وجود دارد که با توجه به فلسفه انقلاب اسلامی آن را نسبت به سایر بیانیه‌ها متمایز می‌کند و آن شیوه مطرح شده‌ای است که این نظام چگونه ماندگار می‌شود که باید به طور جدی به آن توجه کنیم.

قالیباف همچنین با بیان اینکه حکومت بدون آرمان و بدون کارآمدی اصالت نخواهد داشت، تأکید کرد: نباید فلسفه انقلاب اسلامی را گم کنیم که در این صورت مسئولیت خود را انجام نخواهیم داد. رمز ماندگاری انقلاب اسلامی، انقلابی بودن و انقلابی ماندن است که چیزی جدا از رمز پیروزی انقلاب اسلامی نیست و این همان فرمایش و کلام امام(ره) درباره «کلمه توحید» و «توحید کلمه» است که یک معیار معتبر به دست ما داده شده است تا همواره خود را براساس آن محاسبه کرده و مراقبت کنیم.

ریشه فاصله میان بایدهای انقلاب و واقعیات کشور، فاصله گرفتن مسئولان و نخبگان جامعه از ارزش‌های دینی و سنت‌های الهی است

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه مسائل جاری و روزمره که در جای خود مهم است، نباید ما را از فلسفه انقلاب جدا کند، گفت: ما چه مسئول، چه کارگزار نظام، چه نماینده و چه مردم، در هر نقشی که بر عهده داریم باید به این موضوع توجه کنیم که مسائل جاری و روزمره، نباید ما را از فلسفه انقلاب جدا کند البته در این بین وظیفه مسئولان سنگین‌تر است.

وی در ادامه با ابراز تأسف از فاصله‌ای که بین بایدهای انقلاب و واقعیات به وجود آمده، اظهار کرد: ریشه این فاصله در فاصله گرفتن از ارزش‌های دینی و سنت‌های الهی در بین مسئولان و نخبگان جامعه است؛ از این رو باید در این زمینه مدیریت و نقش‌آفرینی کنیم که مردم در متن امورات و اداره کشور دخیل باشند. ما با وجود دو ابرقدرت در ابتدای دفاع مقدس توانستیم با استفاده از ظرفیت مردم و بسیج که در میدان حضور داشتند، به پیروزی برسیم لذا اگر غیر از این عمل کنیم از مسیر و ریل انقلاب خارج می‌شویم.

انقلاب اسلامی زنگ شروع تحول است، نه پایان تحول/ ما مسئولان مدیون مردم هستیم

قالیباف در این بخش از سخنان خود با تأکید بر اینکه در جاهایی بین آنچه باید باشیم و واقعیات فاصله و زخم‌هایی وجود دارد که باید آن را جبران و ترمیم کنیم، گفت: لازم است اشتباهات گذشته خود را به درستی شناخته و از آن درس بگیریم، همچنین باید بدانیم که انقلاب ما زنگ شروع تحول است و نه نقطه پایان تحول. انقلاب ما از جنس انقلاب‌هایی نیست که یا در برخی از کشورها اتفاق نیفتاد و یا اگر اتفاق افتاده است تداوم نیافت و یا اگر تداوم یافت، از آرمان هایشان دست کشیدند؛ این انقلاب متفاوت است لذا باید نسبت به آرمان‌های آن وفادار باشیم و به وظایف و تکالیف خود عمل کنیم و بدانیم که در این مسیر راه دراز و طولانی در پیش داریم؛ این همان صراط مستقیم است که دین به ما نشان داده و باید طی کنیم.

رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه امروز عموم مردم بهتر از مسئولان مسیر راه مقدسی که در پیش داریم را درک کرده‌اند، خاطرنشان ساخت: همه ما باید تلاش کنیم صادقانه پای کار انقلاب بوده و پیش برویم و ما مسئولان باید بدانیم که همچنان مثل گذشته مدیون مردم هستیم لذا هرکجا نارسایی و ناکارآمدی داریم حق‌الناس است که باید با همه توان به سمت خدمت به مردم برویم و بدانیم عدم توجه به این موضوع، مؤاخذه الهی را به همراه خواهد داشت و باید در قیامت پاسخگو باشیم.

ضرورت رعایت توازن موجود میان اصول انقلاب برای پیشرفت کشور

وی یادآور شد: اگر می‌خواهیم در چهل سال دوم انقلاب قدم‌های بزرگی برداریم راهی جز این نداریم که توزان موجود میان اصول انقلاب را رعایت کنیم. منطق امام(ره) و اصول انقلاب به تفسیر و تبیین رهبر معظم انقلاب در سه عنصر «عقلانیت، معنویت و عدالت» تعبیر شده و تجلی آن در شعارهای مردمی انقلاب تحت عنوان «استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی» است.

قالیباف در ادامه حفظ نظام را وابسته به حفظ توازن یادشده دانست و افزود: این موضوع باعث تحول در حکمرانی در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، محیط زیست و غیره می‌شود و در غیر این صورت در هر نقطه دیگری که بایستیم نه تنها پیشرفت نمی‌کنیم بلکه پسروی خواهیم کرد.

محافظه کاری، قتلگاه انقلابی‌گری است/رکود، تحجر و انفعال از بزرگ‌ترین موانع و خطرات تحول انقلاب است/ انتخابات، فرصتی تحول‌آفرین

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان محافظه کاری را قتلگاه انقلابی‌گری دانست و با بیان اینکه نباید لحظه‌ای از روحیه انقلاب اسلامی و انقلابی‌گری مبتنی بر مکتب امام(ره) و برخاسته از عقلانیت دینی، معنویت و عدالت دست برداریم، گفت: یکی از بزرگ‌ترین موانع و خطرات تحول انقلاب بحث رکود، تحجر و انفعال است که باید به آن توجه کنیم چرا که این موضوعات در تضاد با عقلانیت دینی، عدالت و معنویت است لذا باید در این راستا از روش‌ها و ابزارهای مناسب استفاده کنیم.

رئیس مجلس در ادامه با بیان اینکه باید بتوانیم بر اساس گام دوم انقلاب، تحولی را که مقام معظم رهبری زمانی در مشهد مقدس و در جوار حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) بیان فرمودند، با قدرت پیش ببریم، اذعان داشت: امروز تجدید عهد ما با آرمان‌های انقلاب، امام(ره)، شهدا و رهبری معظم انقلاب، آماده شدن و حرکت در مسیر این تحول است و مردمی که همه این سختی‌ها را برای اعتلای کشور خود تحمل کردند، انتخابات را به عنوان فرصتی تحول آفرین از دست نمی‌دهند.

رقابت نامزدهای انتخابات به نفع مردم باشد، نه بر اساس قبیله‌گرایی/انتخابات، پنجره‌ای طلایی برای تعیین تصحیح خطاها به دست مردم است

رئیس مجلس در ادامه یکی از فرصت‌های تحول را روند برگزاری انتخابات در روزهای پیش رو معرفی کرد و افزود: رقابت نامزدها و فهرست‌ها باید در مورد ایده‌ها و کارهای تحول‌ساز روی ریل انقلاب و به نفع مردم باشد نه خدای ناکرده بر اساس قبیله‌گرایی و حاشیه‌سازی که اینگونه رقابت‌ها به جای افزایش مشارکت، باعث دلزدگی مردم به دلیل قدرت طلبی مسئولان می‌شود.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه بیانیه گام دوم انقلاب به ما می‌گوید که انقلاب اسلامی همواره دارای انعطاف و آماده تصحیح خطاهای خویش است اما تجدیدپذیر و اهل انفعال نیست، گفت: انتخاب و انتخابات یک فرصت و یک پنجره طلایی است تا مردم بدون انفعال و به دست خود، این تصحیح، انتخاب و سرنوشت را انجام دهند البته دشمنان ما همواره در تلاش بوده و هستند تا با هدف مبارزه با انقلاب، به مردم ما فشار بیاورند.

برنامه هفتم به عنوان یک برنامه عملیاتی کشور را به ثبات اقتصادی می‌رساند

قالیباف در ادامه با اشاره به برنامه پنج ساله هفتم که روزهای پایانی تصویب خود را می‌گذارند، گفت: برنامه هفتم، برنامه‌ای عملیاتی، در دسترس و قابل اجرا بوده که می‌تواند بخش قابل توجهی از تحول را به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رقم بزند و چشم‌انداز و سندی باشد که به‌عنوان میثاق ملی هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه، بخش خصوصی و تمام مردم بتوانند با دست در دست یکدیگر دادن و اجرای دقیق آن و با تعهد در مسیر اجرای آن به ویژه از طرف دولت و مجلس و همراهی مردم عزیز، به ثبات اقتصادی برسیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه مسیر تحولِ انقلاب اسلامی و تداوم آن را نعمت الهی می دانیم، خاطرنشان کرد: شکر نعمت الهی نیز این است که به گونه‌ای عمل کنیم که امروز متعهد شویم و تجدید پیمان با امام(ره)، شهدا و مقام معظم رهبری و با مردم عزیز داشته باشیم تا تحقق این تحول لحظه‌ای آرام ننشینیم و با مجاهدت، اخلاص و تکیه بر ارزش‌های الهی و با توجه به در میدان بودن مردم، این تحول را رقم بزنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha