یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مجید اسماعیلی مدیر موسسه شهید آوینی

حوزه/ اسماعیلی گفت: حوزویان، کنشگران رسانه و فضای مجازی در حوزه های علمیه باید روحیه جهادی داشته باشند، جهادی عمل کنند، کسی که وارد رسانه و سینما می شود به راحتی پذیرفته نمی شود باید انتقاد پذیر بود و توانایی ها را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، مجید اسماعیلی، مدیر موسسه شهید آوینی و داور عصر جدید در مراسم اختتامیه همایش کنشگران رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه که امروز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه، در سالن همایش های هتل ولایت مشهد برگزارشد با اشاره به اینکه قصه رسانه خیلی جدی شده است، اظهار داشت: یکی از مهمترین چیزهایی که باید مراقب باشیم، نسبت بین رسانه و دین استحکام برقرار شود، هرچیزی را نباید تماشا کرد و شنید.

وی در ادامه به اهمیت اولویت ها در فضای مجازی و شاخصه های آن پرداخت و گفت: اگر مهمترین اولویت افراد در زندگی و اجتماعی که در آن زندگی می کنند، رسیدن به آسایش و آرامش ابدی است در این دنیا دست پیدانمی کنند و این تلاش بیهوده است این فکر اشتباه است.

وی با بیان اینکه مهمترین مسئله این است که تشخیص دهیم رفتارها تعویض می شود، زیرا اولویت جا به جا شده است اخلاقیات تغییرکرده است، در این باره توضیح داد: بین حیات مادی و آخرتی باید اولویت را به حیات آخرت داد، بین نفع مادی و عمومی اولویت را به نفع عمومی اولویت اول قرار داد؛ لذا تماشا و شنیدن خبر باطل، فیلم مبتذل مسیری غلط برای شناخت دشمن است.

اسماعیلی توجه به مناسک دینی و اهمیت آن در زندگی فردی را مهم دانست و افزود: به جای نقد فیلم های بی محتوا غربی، فیلم بسازید.

وی با بیان اینکه رسانه به شدت تاثیرگذار است به اولویت های آن اشاره کرد و اضافه کرد: جامعه حوزوی برای ورود به رسانه باید به مباحث نظری توجه ویژه داشته باشند، در مباحث نظری در حوزه رسانه و سینما امروز بن بست وجود دارد؛ این بخش باعث شهرت می شود چگونه باید رفتار کرد؟ شهرت باعث به خطر افتادن حیات معنوی می شود خوب است یا بد؟. لذا حوزویان باید در این عرصه حضور داشته باشند.

مدیر موسسه شهید آوینی در این باره مثال زد و ادامه داد: چند فیلم ایرانی است که در آمریکا و اسرائیل دانش آموزان باید ببینند و آن را تماشا کنند فیلم های به رنگ خدا و بچه های آسمان از جمله این فیلم ها هستند فضای انسانی و معنوی در این فیلم ها پرداخته شده است، این چند فیلم هنر پیشه معروف ندارد، با توجه به اینکه پایه فیلم سینمایی براساس هنرپیشه معروف است در این فیلم ها جریان حق و باطل به اوج می رسد.

وی تأکید کرد: وقتی مباحث نظری دین در سینما و رسانه کنار گذاشته شود، ورود افراد مومن و تاثیرگذار کاهش پیدا می کند و اولویت رسانه دین نیست.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کسانی باید از حوزه علمیه به سینما و رسانه ورود پیدا کنند که بتوانند توان اندیشه ورزی و نظریه پردازی را داشته باشد، همچنین بتواند نویسنده خوبی باشد اگر کسی دین بلد نباشد کار شیطانی انجام می دهد داستانی که خلق می کند داستانی خلاف قوانین الهی بیان می کند.

وی با بیان اینکه فقه باید بگوید که براساس نظام شایستگی چه چیزهایی می تواند نویسنده بیان کند در دنیا حرف های زیادی بیان می شود ولی فقه این اجازه را نمی دهد که هر چیزی عنوان شود.

سینما و رسانه، به نویسنده حوزوی توانمند نیاز دارد

اسماعیلی خطاب به حوزویان حاضر در این نشست، که سینما و رسانه، به نویسنده حوزوی توانمند نیاز دارد، افزود: وقتی در رسانه ملی و سینما نویسندگان حوزوی با توانمندی بالا روی کار آمدند دیگر در برخی از برنامه ها شاهد کارشناسانی که اندیشه غربی را تلاش می کنند به شکلی بیان کنند به اندیشه اسلامی ایرانی نزدیک کنندو حتی کارشناس ها همه دانش ها را صرفا علمی بیان کنند و دین را کنار می گذارند.

وی با اشاره به آیه ۲۵ سوره یس «إِنِّی آمَنتُ بِرَبِّکُمْ فَاسْمَعُونِ (به همین دلیل) من به پروردگارتان ایمان آوردم؛ پس به سخنان من گوش فرا دهید» تأکید کرد: اعتقادات دینی را با صدای بلند بگویید، بانوان حوزوی در عرصه نویسندگی می توانند بسیار موفق عمل کنند باید در این عرصه ورود پیدا کنند و موفق عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزویان می توانند قصه های متناسب با این زمان را بیان کنند، اظهار داشت: کارگردانی، روایت تصویری را یکی دیگر از اولویت های حوزویان در عرصه رسانه است، وقتی فرهنگ دینی و سبک زندگی در سینما و رسانه حضور نداشته باشد فیلم هایی ساخته می شود که در آن تصویری به مخاطب ارائه می شود به جای اینکه ولایت پذیری را در جامعه ترغیب کند توهین به کانون خانواده به خصوص مقام پدر را جایز می داند.

وی اذعان داشت: کنشگران حوزوی باید تلاش کنند با حضور در عرصه کارگردانی مفاهیم دینی و انسانی را به موقعیت های نمایشی تبدیل کنند، ما احتیاج به فضای علمی داریم که نمادها را متناسب با آن تعریف کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اولویت ها عرصه موسیقی است تاثیر موسیقی بد و مبتذل در جامعه از مواد مخدر بدتر است زمینه برای شرک و الحاد فراهم می کند.

اسماعیلی اولویت دیگر فعالان رسانه و فضای مجازی حوزه علمیه را تسلط بر سخت افزار ها بیان کرد و افزود: این عرصه کاری به عنوان عرصه پنجم خود قرار دهید تقویت سایر اولویت ها نسبت به مسئله سخت افزاری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی دانش دینی و آگاهی به مباحث دینی را برای فعالان رسانه و مجازی ضروری دانست و تأکید کرد: کسی در رسانه وارد می شود نسبت به قرآن کریم آگاهی کامل داشته باشد، استعدادیابی، شناخت توانمندی ها را در این عرصه مهم بیان کرد.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه یکی از مسائلی که باعث دور افتادن دین از رسانه شده است افرادی که می توانند در این عرصه فعالیت های انجام دهند تنبلی می کنند باید تلاش بیشتری کرد و افزود: حوزویان، کنشگران رسانه و فضای مجازی در حوزه های علمیه باید روحیه جهادی داشته باشند، جهادی عمل کنند، کسی که وارد رسانه و سینما می شود به راحتی پذیرفته نمی شود هنرمند، کارگردان، فیلم نامه نویس سالها طول می کشد تا بزرگان این عرصه آنها را به عنوان یک هنرمند بپذیرند لذا نباید دل نازک باشند انتقاد پذیر باشند در مقابل انتقادها توانایی ها خود را افزایش دهند برای تاثیرگذاری مقاومت کنند.

وی در ادامه بابیان اینکه کسی که در حوزه رسانه راهبرد بلد نیست دچار مشکل خواهد شد، افزود: افرادی که وارد رسانه می شوند باید برنامه ریزی و زمان بندی داشته باشند لذا باید در این عرصه احتیاج داریم شبکه ای عمل کنیم.

این کارگردان و تهیه‌کننده در پایان خطاب به فعالان وکنشگران رسانه و فضای مجازی گفت: حفظ حیات معنوی خودتان را اولویت اول و مهمترین اولویت قرار دهید توسل و توجه به امام زمان (عج) و ائمه اطهار (علیهم السلام) را در کارها و برنامه های خود فراموش نکنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha