یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سید حسین حسینی  قمی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: صدقه و انفاق در راه خدا یکی از بهترین اعمال در ماه مبارک شعبان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی در سلسله جلسات سخنرانی و بیان معارف دینی حرم مطهر رضوی که همزمان با اعیاد شعبانیه در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: ماه شعبان، ماه رحمت الهی است و این تعبیر در مورد این ماه به کار رفته که «هذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ، شَعْبانُ الَّذی حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ»، یعنی شعبان ماه رسول خدا است و سراسر این ماه سرشار از رحمت الهی می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ماه شعبان فرا می‌رسید، یک نفر از طرف پیامبر اکرم(ص) در مدینه جار می‌زد که رسول خدا(ص) فرموده‌: «شعبان ماه من است و خدا رحمت کند کسی که من را در این ماه یاری کند»، در احادیث نیز آمده است که پیامبر(ص) سراسر این ماه روزه می‌گرفتند و شب‌ها به عبادت خدا مشغول بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی افزود: برای روزها و شب‌های ماه شعبان اعمال بسیاری از جمله نماز، روزه و خواندن ادعیه سفارش شده، ولی یکی از بهترین اعمال در این ماه دستگیری از نیازمندان و انفاق در راه خدا است.

وی ابراز کرد: در بخشی از صلوات شعبانیه که سفارش شده در وقت ظهر آن را بخوانیم، آمده است؛ «وَ ارْزُقْنِی مُوَاسَاةَ مَنْ قَتَّرْتَ عَلَیْهِ مِنْ رِزْقِکَ بِمَا وَسَّعْتَ عَلَیَّ مِنْ فَضْلِکَ‌...» یعنی خدایا روزیم کن که مواسات کنم، با فقیران که رزقشان را تنگ نمودی به وسعتی که از فضل و کرمت به من عطا کردی.

سخنران حرم رضوی خاطرنشان کرد: آنچه خداوند از مال و ثروت به ما عطا کرده، همه امانت‌های الهی در دست ما است و ما باید از این مال برای کمک به دیگران و دستگیری از افرادی که در معیشت دچار تنگدستی هستند استفاده کنیم.

وی ابراز کرد: امتحان خدا از کسانی که مبتلا به فقر و تنگدستی هستند بسیار سخت است، ولی از آن سخت‌تر امتحان افراد ثروتمند است زیرا آنها در برابر اقشار ضعیف جامعه مسئول هستند و باید در حد توان خود به آنها کمک کنند.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: ماه شعبان، ماه شادی و سرور اهل بیت(ع) است و همه ما باید شاد و مسرور باشیم، همچنین در جهت شاد کردن دیگران نیز تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha