دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مسجد

حوزه/ کتاب «راه کارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم برخوردار» به قلم محمدعلی موظف رستمی روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتاب «راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم برخوردار» به نویسندگی محمدعلی موظف رستمی و به همت انتشارات پرهیب منتشر شد.

مباحث مطرح شده در فصل اول این کتاب شامل «جایگاه اقتصاد در اسلام و کارکرد اقتصادی مسجد» است که در این فصل به تفاوت علم اقتصاد با مکتب اقتصادی و کارکردهای اقتصادی مسجد اشاره شده است.

موضوع فصل دوم این کتاب «راهکارهای پیشنهادی درآمدزایی و خودکفایی» است که در این فصل مباحثی در محورهای انواع مساجد از لحاظ منابع مالی و اقتصادی، تبلیغ و تبیین فضائل و ثواب عظیم کمک و توجه به مسجد، تبلیغ و ترویج فرهنگ زکات از سوی امام مسجد، ساماندهی طرح خادمان افتخاری مسجد، تشکیل شرکت تعاونی محلی یا صندوق قرض‌الحسنه وابسته به مسجد، هماهنگی با صاحبان حِرف و مشاغل برای انجام هزینه (مالیات) در مسجد، تبلیغ و ترویج سنت حسنۀ وقف برای مسجد مطرح شده است.

اعتمادسازی بین متولیان مسجد و مردم، توجه ویژه به قشر بانوان به‌ویژه زنان نمازگزار، بازارچه و نمایشگاه تولیدات و صنایع‌دستی خانگی اهالی مسجد، مسجد و کـارآفـرینـی، ایجاد گلخانه در مسجد، تشکیل اتاق فکر در مساجد به ‌منظور ایده پردازی شیوه‌های درآمدزایی، شفاف‌سازی برنامه‌های مسجد برای مردم، انجـام فعالیت‌های تربیتی برای نـوجـوانان و جـوانان در مسجد، راه‌اندازی یک گروه مسجدی در فضای مجازی و اعلام و اطلاع‌رسانی موارد مشکلات مسجد از دیگر موضوعات مطرح شده در این فصل است.

در مقدمه این کتاب آمده است:

یکی از مباحث جدی و دغدغه های مهم متولیان مساجد به‌خصوص هیئت امنا، تأمین مخارج و هزینه های جاری مساجد است. با توجه به رشد روزافزون هزینۀ نگهداشت مسجد که ناشی از تورم و گرانی حاکم بر وضعیت فعلی جامعه هست، این امر سبب شده است که بیشتر فکر و ذهن مسئولان و مدیران مسجد صرفاً به تأمین اعتبار و مخارج نگهداری مسجد معطوف شود و در نتیجه کمتر به فکر بسط و گسترش فضای فیزیکی و سخت‌افزاری و توسعه عمران مادی و معنوی مسجد باشند. با توجه به اینکه در مساجد برنامه‌های مختلفِ هزینه بری وجود دارد؛ ازجمله برگزاری مجالس و مراسم عبادی و مناسکی، برنامه‌های فرهنگی، تبلیغی، هنری و فوق‌برنامه و نیز برگزاری مسابقات متعدد در زمینه‌ها و در مناسبت‌های مختلف، هزینۀ حق‌القدم و ایاب‌وذهاب امام جماعت، حقوق خادم، نگهداشت، تعمیر و بازسازی و توسعه مسجد، هزینه‌های پذیرایی مراسم جشن‌ها، وفات‌ها و دیگر مناسبت‌های ملی و مذهبی، برگزاری اردوهای درون‌شهری، استانی و کشوری، کمک به نیازمندان، مسکینان محله و مراجعه‌کنندگان به مسجد، امور خیریه و ده‌ها برنامۀ دیگر که همگی نیاز به‌صرف هزینه‌دارند.

از سؤالات مهمی که همواره متولیان و هیئت امنای مسجد در مواجهه با خبرگان و آگاهان مسجدی می پرسند، چگونگی تأمین و تدارک منابع مالی و راهکارهای عملی برای ایجاد درآمدزایی پایدار مسجد است. البته باید راهها و مسیرهایی برای این مهم تدارک و احصا شود که با شأن و منزلت مسجد در تضاد و تناقض نباشد. همین امـر مـوجب شده است تا روشهـا و سازوکارهایی برای این امر مدنظر و اتخاذ شود که با دقت و وسواس بیشتری همراه باشد.

یادآور می شود، کتاب «راهکارهای درآمدزایی و خودکفایی مساجد کم برخوردار» با ویرایش مهین ساعدی در ۱۲۰۰ جلد منتشر شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha