یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حمید درایتی  استاد حوزه درس خارج فقه حوزه علمیه خراسان  همایش فقه و هنر

حوزه / حجت‌الاسلام‌والمسلمین درایتی با بیان اینکه در حقیقت رسالت فقه تعامل بین فقه و هنر است، تأکید کرد: یکی دیگر از رسالت‌های فقه و هنر معنا بخشی به هنر است، و این را نباید نادیده گرفت، لذا تعامل فقه و هنر در عصر حاضر ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید درایتی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان، در چهارمین همایش فقه هنر و حکمرانی در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی که امروز چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه برگزار شد، با بیان اینکه هنریک ضرورت غیر اجتناب است در همه اقسام هفت‌گانه دارای اهمیت می باشد، اظهار داشت: اگر فقها به‌درستی به مسئله هنر نپردازند هنر کار خود را در اجتماع انجام خواهد داد، لذا به‌ عنوان ضرورت و مطالبه فطری باید به مسئله فقه هنر توجه ویژه کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از هنر مبتنی بر فطرت، حس زیبایی، دوستی و زیبای شناسی است، افزود: هنر ریشه در وجود انسان دارد به همین منظور پرداختن به هنر ضروری است؛ هنر در حقیقت بهترین زبان بدن برای انتقال پیام است.

استاد حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه زبان قرآن کریم، زبان نرمی و خالی از خشونت است، اضافه کرد: زبان قرآن کریم هنرمندانه، رسا و فرا ملیت است، لذا به‌ وسیله هنر می‌توانیم موعظه حسنه داشته باشیم جدال، امربه‌معروف و نهی از منکر، دعوت به خیر را انجام دهیم و به وظایف تبلیغی خود عمل کنیم.

وی سخن گفتن زیبا، شیوا و رسا را به‌عنوان یک هنر بیان کرد و افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند سخن گفتن زیبا، موزون و متناسب اعجاز می‌کند یکی از اقسام هنر بیان شیوا است.

استاد حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: نادیده گرفتن هنر، بی‌توجهی به بخشی از یک ملت است، از این‌ جهت مقوله هنر از منظر فقها باید جدی گرفته شود و باید به این مسئله نگاه تام داشت، زیرا هنریکی از عوامل مهم همبستگی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درایتی با بیان اینکه امروز هنر به‌عنوان یک ابزار حمله و هجمه به ارزش‌ها در غرب استفاده می‌کند، ادامه داد: به مقوله هنر باید به‌درستی پرداخت و از آن استفاده کرد، زبان نرم هنر با دیدگاه اسلام در برابر هنر سخیف می‌تواند مقابله کند حکمرانی باید به آن توجه ویژه کند.

وی با تأکید بر اینکه اگر نتوانیم از ظرفیت فقه و هنر استفاده کنیم، برای آن سازوکار تعریف نکنیم خودمان مغلوب این مبارزه خواهیم شد، افزود: هنر یک صنعت است، در این صنعت فرهنگ و هنر صاحبان حرفه‌ها و مشاغلی دارد فقه باید به مباحث مربوط به آن سامان دهد .

وی تأکید کرد: حوزویان باید به مسئله فقه و هنر، به‌ عنوان یک ضرورت اجتماعی توجه کنند؛ زیرا هویت فقهی هنر، کارکرد آن را تعیین می‌کند.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد با بیان اینکه در حقیقت رسالت فقه تعامل بین فقه و هنر است، یادآور شد: یکی دیگر از رسالت‌های فقه و هنر معنا بخشی به هنر است، و این را نباید نادیده گرفت، لذا تعامل فقه و هنر در عصر حاضر ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha