دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ر

حوزه/ دوستی گفت:فرهنگ مسئله‌ای نیست که بتوان در آن به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری کرد، بلکه برای عمل در این حوزه باید با شناخت و اشراف کامل ورود کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، مهدی دوستی در هفتاد و چهارمین شورای فرهنگ عمومی استان که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی زاده نماینده ولی فقیه در استان در حاشیه هجدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان برگزار شد، اظهارداشت: مسئله اصلی ما در حوزه فرهنگ، نرم‌افزاری است و متأسفانه محدودیت‌های موجود در حوزه بودجه و منابع موجب شده است که عمده بودجه‌ها به سمت مسائل سخت‌افزارِ فرهنگ برود و نتوانیم بودجه‌ای را برای موضوعات غیر زیرساختی فرهنگ تخصیص دهیم.

استاندار هرمزگان افزود: یکی از مشکلاتی که کشور با آن روبرو شده است، افتادن به دامِ توسعه متری است چنانچه عملکردها بر اساس افزایش سرانه‌های زیرساختی سنجیده می‌شود و همین امر نیز بعضا موجب تغافل به حوزه محتوایی فرهنگ می‌شود، بنابراین نگاه به ارزیابی‌ها و شیوه گزارش‌دهی و گزارش‌گیری‌ها در کشور باید تغییر کند.

دوستی هماهنگ‌سازی را یکی از اصول اصلی مدیریت کلان، دانست و گفت: باید تلاش شود تا مدیران در حوزه فرهنگ علی رغم تمام تفاوت‌هایی که در ماموریت‌هایشان دارند در قالب یک سمفونی واحد کار کنند تا برآیند اقدامات، تاثیر حاصله موردنیاز را به دنبال داشته باشد.

استاندار هرمزگان، تاکید کرد: فرهنگ مسئله‌ای نیست که بتوان در آن به صورت لحظه‌ای تصمیم‌گیری کرد، بلکه برای عمل در این حوزه باید با شناخت و اشراف کامل ورود کرد.

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگی برخی از صنایع از کل بودجه فرهنگی استان بیشتر است، گفت: متاسفانه برخی، هزینه‌های ورزشی، باشگاه‌داری و هدایایی را که به پرسنل خود می‌دهند را نیز ذیل عملکرد فرهنگی قلمداد کرده و از بودجه‌های فرهنگی استفاده می‌کنند، لذا ضرورت دارد نهاد بالادست و تنظیم‌گر تعریف خود از کارکردهای فرهنگی را مشخص و ابلاغ کند تا بودجه‌های فرهنگی در محل غیر هزینه نشود.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان هرمزگان، خاطرنشان‌کرد: باید بودجه‌های فرهنگی به شکل‌های مختلف در اختیار مساجد قرار گیرد و موانع قانونی و ساختاری برای اقدامات این چنینی از میان برداشته شود.

دوستی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور، اظهارداشت: فرهنگسازی در حوزه دریا، یکی از انتظارات رهبر معظم انقلاب اسلامی است که مخاطب اصلی آن استان‌هایی چون هرمزگان است .

حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست با تاکید بر لزوم انجام کارهای قرارگاهی در شورای فرهنگ عمومی استان، گفت: لازم است این شورا ضمن رصد حوزه‌های مرتبط اولویت و اوّلیت استان را مشخص کند.

وی افزود: وقتی اولویت‌ها و اوّلیت‌ها مشخص شد سهم هر دستگاه و نهادی در رسیدگی به مسائل فرهنگی شناسایی خواهد شد و تقسیم کار دقیقی صورت می‌پذیرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح‌کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید توسط استاندار ابلاغ شود تا ضمانت اجرایی مصوبات بالاتر برود و نظارت بهتری بتوان انجام داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha