دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1138650
۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹
اولین جلسه گروه علمی فقه نظامات

حوزه/ اولین جلسه گروه علمی فقه نظامات و مناسبات اجتماعی از گروه‌های سه‌گانه پژوهشکده فقه و علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اولین جلسه گروه فقه نظامات و مناسبات اجتماعی با حضور استاد علی اکبر رشاد (ریاست پژوهشکده)، حجج اسلام والمسلمین هادی افخمی (مدیریت پژوهشکده)، ذبیح‌الله نعیمیان (مدیر گروه نظامات و مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا(ع)، ناصر جهانیان، فرامرز فیاضی و مهدی گرامی‌پور به عنوان اعضاء اصلی گروه، به صورت مجازی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین هادی افخمی، مدیرپژوهشکده فقه و علوم انسانی در سخنانی ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، اظهارکرد: پژوهشکده فقه و علوم انسانی مبتنی بر فقه تخصصی نظام‌ساز و در مقام پاسخ‌گویی به مطالبات مقام معظم رهبری در حال تاسیس است. این پژوهشکده از سه گروه علمی «مبانی و منطق فقه نظام‌ساز»، «فقه نظامات و مناسبات اجتماعی» و «فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی» تشکیل شده است.

استاد حوزه با اشاره به محورها و شاخه های گروه های علمی این پژوهشکده افزود: محورهای اصلی گروه مبانی و منطق فقه نظام ساز شامل؛ (فلسفه دین، فلسفه علوم انسانی، فلسفه علم فقه، فلسفه اصول فقه) می باشد و محورهای گروه فقه نظامات و مناسبات اجتماعی شامل؛ (فقه سیاست و حکومت، فقه تقنین، فقه اقتصاد، فقه وقف، فقه قضا) است، همچنین محورهای گروه فقه تمدن، پیشرفت و منابع حیاتی نیز شامل؛ (فقه خانواده، فقه فرهنگ، فقه تربیت، فقه استاندارد) می باشد.

مدیر پژوهشکده فقه و علوم انسانی در ادامه گزارشی از روند تشکیل گروه‌های علمی آن ارائه داد و گفت: این گروه‌ها ابر گروه و بین پژوهشکده و موسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام مشترک هستند. اعضای هر گروه به عنوان استاد صاحب کرسی حلقات شاخه های گروه قرار دارند، که با همکاری دستیاران پژوهشی که از طلاب نخبه و استعدادهای برتر می‌باشند، به تولید ادبیات علمی و تدوین متون آموزشی تخصصی علمی و تأمین نیازمندی‌های نظام اسلامی در راستای اهداف علمی گروه می‌پردازند.

سپس استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشکده ضمن تشکر از اعضای گروه نظامات به‌خاطر پذیرش مسئولیت شاخه‌های این گروه، به بیان اهداف و چشم‌اندازهای پژوهشکده پرداخت و افزود: مجتمع آموزش عالی امام رضا (ع) از چند مؤسسه و نهاد تشکیل شده است:

۱. حوزه علمیه امام رضا علیه السلام که خودش متشکل از سه مدرسۀ رضائیه، خان‌محمدیه و ثامنیه است. در این سه حوزه طلاب پایه یک تا ده مشغول به تحصیل هستند و درس‌های خارج متعددی برگزار می‌شود.

۲. مؤسسه آموزش عالی امام رضا علیه السلام که دروس فقه تخصصی سطوح عالی حوزه در آن ارائه می‌شود. ۳. پژوهشکده فقه و علوم انسانی که در صدد انجام کارهای پژوهشی است.

این پژوهشکده از سه کلان‌گروه تشکیل شده که هم فعالیت آموزشی و هم فعالیت پژوهشی دارند. هر گروهی نیز سه تا پنج شاخه دارد که چون رشته‌های متعددی تعریف شده است رفته‌رفته بر شمار شاخه‌ها افزوده خواهد شد. هر گروه سه دسته وظیفه دارد: عمومی، آموزشی و پژوهشی. هدف موسسه و پژوهشکده تربیت مجتهد متخصص تراز عصر و نقشۀ راه کتاب فقه تخصصی نظام‌ساز است.

چنانکه نقشه راه حوزه امام رضا علیه السلام کتاب نظام علمی ـ آموزشی پروش‌مآل است.

این جلسه با قرائت متن حکم انتصاب دکتر ذبیح‌الله نعیمیان به عنوان مدیر گروه «فقه نظامات و مناسبات اجتماعی» ادامه پیدا کرد و سپس اعضای گروه نقطه‌نظرات خود را بیان کردند. در پایان نیز شناخت‌نامۀ گروه در جلسه ارائه شد.

شایان ذکر است معاونین پژوهش و آموزش و نیز مسئول حوزه ریاست تولیت مکرم حوزه امام رضا علیه السلام از اعضای حقوقی و ثابت گروه های علمی به شمار می‌آیند.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha