یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
راجی

حوزه/ حجت الاسلام راجی در کتاب «یک صندوق شبهه» پیرامون شبهات داغ این روزهای انتخابات، به شبهه معروف «انتخاب رهبری از طریق رأی مستقیم مردم و عدم انتخاب آن توسط نهاد خبرگان» پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام راجی در کتاب «یک صندوق شبهه» پیرامون شبهات داغ این روزهای انتخابات، به شبهه معروف «انتخاب رهبری از طریق رأی مستقیم مردم و عدم انتخاب آن توسط نهاد خبرگان» پاسخ داد و گفت:

بر اساس مبانی فقهی، وجود کارشناس و متخصص زمانی ضروری است که مردم برای به دست آوردن مصداق فرد برتر ناتوان باشند؛ اما اگر واقعیت چنان واضح باشد که نیازی به رجوع به خبرگان و مشورت با آنان نباشد، بدیهی است که مردم می‌توانند به‌طور مستقیم، به فرد موردنظر رجوع کرده، رهبری او را بپذیرند؛ همان‌گونه که درباره امام خمینی (ره) چنین شد.

اما باید گفت چنین اتفاقی اگرچه عقلا امکان‌پذیر است، اما رویه نیست؛ بلکه اساساً انتخاب رهبری امری تخصصی، عقلایی و البته با پیچیدگی‌هایی همراه است. در نتیجه رجوع به خبرگان، ضرورت عملی و عقلی پیدا می‌کند.

به بیان دیگر، اگر بپذیریم که شناخت اعلم از فقها امری تخصصی است و کسی که دارای این تخصص نیست، به‌سختی می‌تواند او را شناسایی کند، پس در مقام عمل، تا زمانی که معرفی خبرگان و متخصصان امر نباشد، توده مردم به افضلیت فرد پی نخواهند برد؛ لذا مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل ترجیح انتخاب غیرمستقیم بر مستقیم، تخصصی بودن تشخیص مصداق رهبری است.

رهبری یک جامعه که دارای شئون گوناگونی در سیاست، فرهنگ، اقتصاد، جنگ و صلح و بحران‌های منطقه‌ای و جهانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی است، امری کاملاً تخصصی و پیچیده است؛ بر این اساس، تشخیص رهبری با کارایی مطلوب و شرایط لازم که از اسلام گرفته‌ شده‌اند، دشوار است؛ به‌ویژه اگر دارندگان شرایط، متعدد باشند که در این صورت، تشخیص اصلح، پیچیدگی کار را بیشتر می‌کند.

برای خرید کتاب «یک صندوق شبهه»، بر روی عکس زیر کلیک کنید

پاسخ به شبهه | چرا رهبر توسط خود مردم انتخاب نمی‌شود؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha