چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
سخنرانی آیت الله رجبی در مراسم بزرگداشت آیت الله خوشوقت

حوزه/ عضوشورای عالی حوزه های علمیه گفت: اگر در صحنه های اجتماعی گروه های اجتماعی و سیاسی، حزب ها و تشکل ها به این فکر کنند که بهترین عمل و اقدام سیاسی چیست و آن را انتخاب کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از تهران، آیت الله محمود رجبی در مراسم سالگرد ارتحال آیت‌الله خوشوقت که در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام تهران و با حضور جمع کثیری از طلاب، فضلا و شاگردان آن عالم وارسته برگزار شد در سخنانی گفت: قرآن کریم می فرماید" الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِیزُ الْغَفُورُ" ؛ عالم هستی برای آزمایش انسان بوده است؛ هدف این است که انسان ها در انتخاب هایشان و در دو راهی ها چقدر نیکوکار می شوند و چقدر در مسیر الهی حرکت می کنند؛ کدام یک از انسان ها بهترین مسیرها و اعمال را انتخاب می کنند و کدامیک به بیراهه می رود.

وی افزود: اگر همین یک جمله قرآنی را همه ما توجه کنیم بسیاری از مشکلات ما حل می شود؛ در هر دو راهی و چند راهی باید لحظه ای تفقه و دقت کنیم و بیندیشیم که بهترین روش و کار کدام است؟ در تمام شئونات زندگی اگر بهترین ها را انتخاب کنیم زندگی بهشتی می شود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان ساخت: اگر در محیط خانواده پدر با فرزند زن با شوهر و سایر افراد خانواده بهترین تعامل را داشته باشند خانواده بهشتی می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر در صحنه های اجتماعی گروه های اجتماعی و سیاسی، حزب ها و تشکل ها به این فکر کنند که بهترین عمل و اقدام سیاسی چیست و آن را انتخاب کنند بسیاری از مشکلات حل می شود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: در ادارات دولتی اگر کارمندان فکر کنند که بهترین خدمت برای مردم چیست؟ اگر مجلس شورای اسلامی به این فکر باشد که بهترین قانون برای اهداف انقلاب اسلامی چیست حتما تحقق اهداف انقلاب و سعادت دنیا و اخرت همه مردم تامین می شود.

آیت الله رجبی گفت: خداوندی که انسان را برای چنین هدفی آفریده است حتما زمینه را نیز فراهم می کند به این خاطر خدای متعال پیامبران را با رسالت های مختلف به سوی مردم فرستاد تا مردم عذری نداشته باشند.

وی گفت: تربیت همه نفوس مستعده وظیفه پیامبران مخصوصا پیامبر اسلام ص بوده است، آنان هم نقشه راه را ارائه دادند یعنی الگوی عملی و هم اینکه تزکیه نفوس داشتند؛ پیامبر اکرم ص به همه دستورات مکلف بودند، نماز شب بر پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی ع واجب بود؛ خیلی از احکام اختصاصی پیامبر بود و ایشان سطح اعلی بندگی خدا را نشان دادند تا ما سطح پایین تر را محقق کنیم.

آیت الله رجبی گفت: ائمه اطهار علیه السلام اینگونه بودند که در اوج بندگی خدای متعال الگو و اسوه همه ما هستند؛ نبی مکرم اسلام ص از آن بت پرستان زمان جاهلیت کسانی را همچون سلمان فارسی تربیت کردند که به درجه دهم ایمان رسیدند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره گفت: در روایات هست که عالمان دینی وارثان انبیا هستند یعنی همان نقش پیامبر را علمای ربانی داشتند، باید تعالیم را از کتاب و سنت استخراج کرده و در اختیار مردم قرار دهند، مرحوم آیت الله خوشوقت به خوبی این گام را برداشتند؛ ایشان در علوم مختلف صاحب نظر بودند؛ مقام فقهی ایشان بسیار بالا بود و در تفسیر و اخلاق صاحب نظر بودند.
وی تواضع و احساس وظیفه مرحوم آیت الله خوشوقت را زبانزد دانست و گفت: ایشان علوم اسلامی را تبدیل به معرفت کردند، معارف اخلاقی و قرآنی در وجود مرحوم آیت الله خوشوقت نشسته بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: آیت الله خوشوقت شخصیتی بودند که مدام در اندیشه انجام وظیفه بودند، اگر کسی به امام زمان عج معرفتش زیاد شود افق بالاتری را می بیند که در مقابل آن حضرت چه وظیفه ای دارد و از حضرت می خواهد که او را در انجام وظیفه موفق کند و ایشان چنین دغدغه ای داشتند.

آیت الله رجبی گفت: علامه مصباح ره گفتند آیت الله خوشوقت بیش از ۳۰ سال مشغول خودسازی و تهذیب نفس بودند؛ در اعمال فردی ، اجتماعی و سیاسی یک عالم اخلاقی و سیاسی بودند که نشان عمق تفکر ایشان است، ایشان زیاد فکر می کردند و سکوت زیادی داشتند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: مرحوم آیت الله خوشوقت اهل فکر بودند و وقتی عمل صالحی انجام می دادند هم ظاهر عمل را دقت می کردند و هم باطن عمل را که با تقوا و اخلاص همراه باشد؛ این عالم هیچ گاه سخن یا حرکتی که برای نشان دادن عظمت خود به مردم باشد انجام ندادند و هیچ نمودی از خود نداشتند.

آیت الله رجبی در بخش دیگری از سخنان خود اهتمام آیت الله خوشوقت به مسائل سیاسی را یادآور شد و گفت: ایشان در مسائل سیاسی عاشق امام و راه او بودند چرا که تربیت شده حضرت امام و علامه طباطبایی بودند و تا آخر عمر در اوج بصیرت بودند.

وی در بخش پایانی سخنان خود حضور پرشور و حداکثری مردم در پای صندوق های رای را مهم دانست و گفت: در انتخابات وظیفه داریم که حضور پرشور و آگاهانه ای داشته باشیم؛ لازم است که دیگران را هم به این امر مهم تشویق کنیم، حتی لازم است به اقوام و دوستان خود نیز تماس گرفته و آنان را به حضور در پای صندوق های رای دعوت کنیم چرا که این حضور مهم و پرشور یکبار دیگر مشت محکمی به دهان بدخواهان و دشمنان اسلام و انقلاب خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha