چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
جمکران

تنی چند از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی با تأکید بر این که ترویج آموزه های ناب مهدوی عامل ارتقا بخش اُمید در جامعه است، خواستار بهره گیری حداکثری از ظرفیت هنر و رسانه در این راستا شدند.

خبرگزاری حوزه - در آستانه نیمه شعبان، عید بزرگ شیعیان و حق طلبان عالم، گفت و گویی داشته ایم با برخی از اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی درباره مهم ترین شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ و آموزه های مهدوی و در این مصاحبه ها البته گریزی زده ایم به بحث تبیین وظایف اصلی منتظران و عاشقان حضرت مهدی موعود(عج) که مشروح آن در ادامه می آید؛

تقویت امید در جامعه؛ شاخصه مهم فرهنگ مهدوی

محمدصادق خرسند، محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی و اجتماعی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این که روز نیمه شعبان روز امید است اظهار داشت: هر کسی که دل در گروی محبت امام زمان(عج) دارد باید در راستای حفظ و تقویت همین امید به آینده در دل مردم و نسل جوان تلاش کند و در این راه از سختی ها و مشکلات و طعنه های دشمنان و مغرضان نهراسد.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی، فعالیت های مرتبط با تبیین آموزه های ناب مهدوی بسیار رشد داشته اما نباید به همین میزان اکتفا کرد، چرا که دشمن به موازات تلاش های ما از شبهه پراکنی و هدف قرار دادن باورهای نسل جوان در این رابطه به هیچ وجه غافل نشده است.

الگوی مهدوی، نقشه راه انقلاب اسلامی

وی خاطرنشان کرد: حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب به صراحت نقشه راه انقلاب اسلامی را ترسیم فرمودند که بر اساس یک الگوی حاکمیتی مهدوی است. ایشان نگاه بسیار قوی و مستحکم تمدنی را برای آینده نظام اسلامی ترسیم کردند. این نگاه قوی تمدنی همه اضلاع حکومت وجامعه اسلامی را از بُعد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و ... ترسیم کرده است.

خرسند ادامه داد: این نگاه و رویکرد مبتنی بر آن است که پیش از ظهور تمدنی شکل بگیرد که این تمدن از جهات متفاوت باید سرآمد باشد که این مساله مقدمه ظهور است. این نگاه بر عکس نگاه سنتی و متحجری بود که در جامعه پیش از انقلاب وجود داشت که یکی از مظاهر آن شکل گیری تشکل هایی چون انجمن حجتیه بود. آنها معتقد بودند که حتماً باید فساد و فحشا همه جهان را فرابگیرد تا امام ظهور کنند ولی نگاه اصیل که نگاه امامین انقلاب هم است بر این نکته اشاره داردکه این نگاه منفعلانه به هیچ وجه نمی تواند بازخوردی از آموزه های مهدوی باشد زیرا همین الان نیز جهان با ظلم و فساد و فحشا دست و پنجه نرم می کند.

وی گفت: بر اساس رهنمودها و بیانات رهبر فرزانه انقلاب، منتظران واقعی حضرت حجت بن الحسن(عج) به هیچ وجه منتظرانی منفعل و خموده نیستند بلکه به دنبال انجام تکالیف منتظرانه خود هستند و این که به سهم خود زمینه ساز ظهور دولت یار باشند.

نسل جدید و تربیت مهدوی

نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران هم بر ضرورت توجه به آموزه های تربیتی در فرهنگ مهدوی بخصوص در رابطه با نسل جدید تأکید کرد و گفت: برنامه جامع و کلان تربیتی خدای متعال به منظور تکامل و تربیت آدمی به نحوی تنظیم شده که یک زنجیره تربیتی با حلقه‌های پیوسته و منظم از ابتدا تاکنون به شمار می رود و آخرین حلقه این زنجیره تربیت مهدوی است و در آن علاوه بر والدین نقش نهادهای فرهنگی و تربیتی و آموزشی بسیار مهم و کلیدی می باشد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که همراهی پدر و مادر در مباحث تربیتی از جمله تربیت مهدوی نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این که قبل از هر چیز به اصل خانواده محوری و نقش والدین معتقد باشیم و برایش برنامه ریزی درستی انجام دهیم.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین ضمن تأکید بر لزوم آشنایی پدر و مادرها نسبت به مهارت‌های لازم برای تربیت مهدوی گفت: هم والدین و هم مسئولان و مربیان فرهنگی باید نسبت به این مسأله آموزش ببینند تا شاهد اثربخش بودن برنامه ها در نگاه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت باشیم.

شکرزاده یادآور شد: منظور از مهارت‌های تربیت مهدوی آن دسته از مهارت ها و توانایی‌هایی است که خانواده با پرورش آن، فرزندان را برای مواجهه با مسائل روزانه زندگی و تمرکز برای حل آن با مبنای تربیت مهدوی آماده می سازد و در چنین شرایطی طبعاً فرد می آموزد که در شرایط روبرو شدن با سختی ها ومشکلات بر اساس آموزه های مهدوی چه کنش و یا واکنشی داشته باشد.

تأسی به فرهنگ مهدوی؛ زمینه ساز هدایت بشریت

حجت الاسلام سید محمدحسین طباطبایی منش، نویسنده و پژوهشگر حوزوی هم اظهار کرد: در حدیثی از امام جعفر صادق(ع) آمده که می فرمایند: "اهل آسمان و زمین به وسیله ظهور او خوشحال می شوند. پرندگان آسمان و ماهیان دریا نیز با ظهور او شادی می کنند."

وی با بیان این که امید با خلقت انسان همزاد است و سعی و تلاش او را نیز به دنبال دارد، افزود: امید به معنای تحقق خواسته‌ها، عملی شدن آرمان‌های والای بشری و به فعلیت رسیدن همه قوه‌ها و پتانسیل‌های موجود در طبیعت و سرشت آدمی در چارچوب قوانین حاکم بر همین جهان است و بی شک باور به نظام و فرهنگ مهدوی، زمینه ساز شکل گیری همین امید واقعی است.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: در واقع نظام و فرهنگ مهدویت، رؤیاهای صادقانه بشر را تعبیر و تفسیر حقیقی می‌کند، چرا که نظامی است‌که شعارش حکومت عدالت مطلق بر جهان برون و درون آدمی می باشد و غایت آن نیز تحقق سعادت حقیقی بشریت است و لذا ما هر چقدر که به شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگ مهدویت تأسی بجوییم در مسیر تحقق همین سعادت و هدایت، زمینه سازی کرده ایم.

رسالت کلیدی منتظران و محبان امام زمان(عج)

وی گفت: نظام مهدوی که خلاصه و نتیجه رسالت همه ی انبیا و اولیای‌ الهی است، در راستای تحقق آسایش، کمال و تعالی بشر برنامه‌هایی دارد که فطرت بشر، منتظر آن است و لذا یکی از مهم ترین رسالت های محبان آقا امام زمان(عج)، تبیین و ترویج همین معارف و آموزه های ناب و انسان ساز است.

حجت الاسلام طباطبایی منش با بیان این که ترویج آموزه های مهدوی زمینه ساز تقویت امید به آینده در جامعه بشریت است، ابراز داشت: امید، عامل ذاتی و باطنی شالوده ی زندگی انسان است، کما این که قرآن مجید نیز همواره روح امیدواری را در وجود آدمی می‌دمد و تأکید دارد، که ای بندگان از رحمت خدا مأیوس نشوید و در این میان بهترین و مؤثرترین امیدها در دوران آخرالزمان، امید به آمدن منجی عالم بشریت است.

تقویت باور به مهدویت با ابزار هنر و رسانه

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع) نیز با اشاره به این که یکی از وظایف مهم ما در قبال حضرت مهدی(عج) تلاش به منظور ترویج فرهنگ و آموزه های ناب مهدوی است، گفت: آنچه مهم است این که ما با بهره مندی هوشمندانه از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در قالب های جذاب رسانه ای و هنر، معارف و آموزه های مهدوی را به جامعه به ویژه در رابطه با نسل جدید منتقل کنیم.

وی با اشاره به فرمایشی از رسول الله(ص) مبنی بر این که با فضیلت ترین جهاد امت من انتظار فرج است، افزود: انتظار فرج به هیچ وجه به معنای خمودگی و انفعال نیست بلکه اتفاقاً در درون خود، پویایی و تلاش و تحرک مضاعفی دارد به این معنا که یک منتظر واقعی امام زمان(عج) همه تلاش خود را در مسیر اصلاح فردی و جمعی بکار می گیرد و نسبت به مسایل کشور و جهان حساس و پیگیر است.

مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: یکی از مسائل بسیار مهم پیش از ظهور امام زمان(عج) که در روایات متعدد نیز به آن اشاره شده، این است که فرج و گشایش همواره بعد از این رخ می دهد که افراد جامعه از اسباب عادی ناامید شوند و این روحیه و اندیشه در بین مردم شکل بگیرد که نیاز به قدرتی ماوراء این مسایل دارند.

وی افزود: امروز یکی از مهم ترین کارهای ما باید پاسخ به انبوه شبهات مغرضانه دشمنان در خصوص مهدویت و موضوع انتظار باشد و این که از طریق رسانه های نوین مثل شبکه های اجتماعی و بهره گیری حداکثری از ظرفیت هنر و رسانه در این باره بتوانیم از معارف و آموزه های مهدویت به درستی دفاع نماییم.

گزارش: سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha