دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1140058
۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۱:۵۳
آرد گیز گردانی

حوزه/ آرد گیز گردانی یا به تعبیر حق لیلی آیین سنتی در هرمزگان است که برای زنده نگه داشتن شب نیمه شعبان در بین کودکان و نوجوانان هرمزگان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از هرمزگان، از سه روز گذشته آماده پذیرایی شده اند و با رفتن به بازار و خرید شیرینی و شربت، شکلات، نخود و دیگر تنقلات خود را مهیا کردند.

آرد گیز گردانی سنتی قدیمی و به جامانده از شهرهای مختلف هرمزگان از میناب، بندرعباس، بندرلنگه، قشم، بندر کنگ است که برای شب نیمه شعبان به یادگار مانده است.

در شب نیمه شعبان کودکان و نوجوانان و گاهی بزرگسالان نیز همنوا می شوند و با رفتن به در خانه همسایگان با هم‌خوانی و سرود در مدح اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و ویژه میلاد امام زمان (عج) هدیه خود را دریافت می‌کنند.

شور عجیبی در بین کودکان و نوجوانان که با گروه های چند نفر در کوچه و پس کوچه های شهر های میناب و دیگر شهرها در شب نیمه شعبان حال عجیبی را بوجود آورده است.

آرد گیز گردانی یا الک گردانی سنتی دیرینه در هرمزگان است که سال های دور در دیار خلیج همیشه فارس و ساحل نشینان برگزار می‌شود و برای گرامیداشت جشن میلاد امام زمان (عج) انجام می گیرد.

قدیمی ها از شب های بسیار دور خود می گویند و کودکی و نوجوانی خود می گویند که بعد از غروب نیمه شب جشن میلاد امام زمان (عج) همسایه آنها را تکریم می کردند.

استان هرمزگان دارای فرهنگ های خاص در زمینه های مختلف است و آیین های سنتی خود را نگه داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha