دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حایری

حوزه/ عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب توجه به نقش نگرش و رفتار مردان در حوزه عفاف ‌و حجاب را از نقاط مورد غفلت واقع شده دانست و گفت: اغلب توجه‌ها به سمت زنان است و نسبت به مردان توجهی نمی‌شود باید به رسالت مردان در مدیریت عفت توجه داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم حائری در جلسه‌ ستاد راهبری عفاف و حجاب، عنوان کرد: با توجه به نوع فعالیت مشترک مرکز مطالعات و پاسخ به شبهات حوزه علمیه با مرکز پاسخ به شبهات جامعه الزهرا (س)، در ایام کرونا فرصتی شد ما و برخی کارورزان و اساتید از برنامه‌های تلویزیون اینترنتی پاسخ استفاده کنیم.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت‌های مراکز هم سو بیان کرد: به دلیل تنوع مخاطب (مدرسه، دانشگاه، طلاب تک جنسیتی، مهد کودک، مدیران و کارشناسان از هر دو جنسیت) در جامعه الزهرا (س) و همچنین تنوع رویکردی از پژوهش، آموزش و... ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد و از طرفی هم با شبهات و سوالات مختلفی چه از مراکز ذیل جامعه الزهرا و چه مراکز بیرون مواجه هستیم.

مدیر مرکز پاسخگویی به سوالات دینی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: در این راستا تولید محتوا در قالب‌های مختلف جزوه و مقالات و حتی مستند کار شده است. هم اساتید مرکز دغدغه مند هستند و هم جامعه به فعالیت در چنین عرصه‌هایی نیاز دارد ولی ما با عدم وجود یک سامانه جهت اشتراک تجربیات و محتواها مواجه هستیم و اگر این سامانه و شبکه سازی اتفاق بیافتد بسیاری از خلاءها و موازی کاری‌ها رفع می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اضافه کرد: بر اساس وضعیت سنجی‌های انجام شده موضوع اصلی و شاخص حجاب دختران است و یکی از راه‌حل های ریشه‌ای پرداختن به این بحث باور است.

وی با بیان اینکه باید سعی کنیم در حوزه باور به زبان مخاطب ورود پیدا کنیم تا از موضع تدافعی خارج شویم، افزود: ما نیاز به تربیت اساتید مخاطب شناسی داریم. شنیدن فعال همراه با گفتار و رفتار استاد پاسخگو نیز مهم است تا محتواهای مورد نظر به زبان مخاطب بیان شود.

عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب اضافه کرد: در کنار توجه به باور عامه مردم و مخاطب شناسی، نیاز است نسبت به گروه مخاطب طلاب توجه ویژه‌ای شود و به آیین‌نامه عفاف و حجاب اکتفا نشود که در شأن طلبه و حوزه نیست.

وی اظهار کرد: در کنار بحث پوشش و حجاب، یک بحث عفت هم پررنگ است برای این مورد هم باید فکری اندیشید مثلا در مورد اشتغال بانوان نباید فقط دغدغه اقتصاد و استقلال مالی زنان باشد بلکه در مدیریت کلان‌تر باید شرایط حضور اجتماعی بانوان را هم فراهم ساخت و تا حد امکان مانع اختلاط‌ها شد که این امر یکی از وظایف حوزه علمیه است.

حائری گفت: در مورد عفاف و حجاب تغذیه خانواده هم تاثیر به سزایی دارد که تا حدی که اطلاع دارم این امر در کشور مغفول مانده ولی به نظر می‌رسد اطلاعات معاندان نسبت به تاثیرات تغذیه‌ای روی رفتار افراد بیشتر بوده و هدفمند به دنبال عرضه برخی خوراکی‌هایی با اثر مثلا غیرتی هستند. توجه به امر تغذیه و پاسخ به سوالات در حوزه تغذیه در مراکز پاسخ‌گویی کمتر بوده و نیاز است به آن مسئله هم پرداخته شود.

استاد حوزه علمیه خواهران توجه به نقش نگرش و رفتار مردان در حوزه عفاف ‌و حجاب را از نقاط مورد غفلت واقع شده دانست و بیان کرد: اغلب توجه‌ها به سمت زنان است و نسبت به مردان توجهی نمی‌شود باید به رسالت مردان در مدیریت عفت توجه داشت.

عضو ستاد راهبری عفاف و حجاب اضافه کرد: باید نشاط با روش‌های دینی به جامعه القا شود تا جوانان به سمت شادی‌های کاذب نروند و بتوانند در یک بستر امن هیجانات خاص سن‌شان را مدیریت کنند.

وی یادآور شد: مراکز پاسخ به شبهات نظیر آن، به دلیل مراجعات عامه مردم و تنوع سوالات می‌توانند چنین مواردی را احصا نموده و در راستای تحقق آن‌ها اقدام نمایند. از ماموریت‌های ذاتی این مراکز است که بتوانند شبهات را با زبان‌های مختلف اعم از زبان گفتاری و رفتاری یا تغییر سبک تغذیه‌ای پاسخ دهند، ورود تخصصی و با چنین رویکردی و تامین اعتبارات لازم برای چنین اقداماتی موضع مراکز پاسخ‌گویی را به موضع تهاجمی و تبیینی ارتقا خواهد داد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    0 0
    دیگر روشن گری باید با اساتید باشد .