شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1142896
۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۰
دانشگاه قم

حوزه/ حدود ۷۱ درصد از دانشجویان و به همین نسبت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهر قم، دانشجویان و اساتید علوم انسانی‌اند و به اعتقاد بنده، این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای تحول‌آفرینی در علوم انسانی و ایجاد مرجعیت علمی برای شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی در صفحه شخصی خود به جایگاه نامطلوب علوم انسانی در مراکز آموزش عالی استان قم اشاره کرد و نوشت:

حدود ۷۱ درصد از دانشجویان و به همین نسبت اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهر قم، دانشجویان و اساتید علوم انسانی‌اند و ۲۹ درصد مربوط به رشته‌های غیرعلوم انسانی. این آمار حدود ۲۰ درصد بیش از میانگین کشوری است.

هر چند برخی از صاحب‌نظران این وضعیت را نامتعادل و نامتناسب می‌دانند، اما به اعتقاد این بنده، این یک فرصت و ظرفیت بزرگ برای تحول‌آفرینی در علوم انسانی و ایجاد مرجعیت علمی برای شهر مقدس قم در حوزه علوم انسانی است و مسؤولان آموزشی استان و مدیران ارشد آموزش عالی کشور باید از این فرصت برای تحول در علوم انسانی استفاده بهینه کنند.

در عین حال، حتی اگر این نسبت نبود، باز هم انتظار از مراکز آموزش عالی موجود در شهر مقدس قم انتظاری فراتر از سایر شهرها و استان‌های کشور بود. زیرا مراکز آموزش عالی موجود در قم، به معدن و منبع ذخّار فقه و فلسفه و تفسیر و سایر معارف اسلامی در حوزه‌های علمیه متصل‌اند. حتی بسیاری از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های قم، افزون بر مطالعات و مدارک دانشگاهی، دارای سطوح عالی مطالعات اسلامی و مدارک حوزه‌ای هم هستند. به همین دلیل، انتظار از قم این بوده و هست که به عنوان قطب علوم انسانی اسلامی نه تنها در کشور و بلکه در جهان معرفی شود.

مع الاسف، تا رسیدن به این هدف، بسیار فاصله‌ داریم. نگاهی به آخرین آماری که در آذر ماه ۱۴۰۲ توسط مرکز ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) عرضه شده است، نشان می‌دهد که در همه استان قم فقط دو دانشمند پراستناد در حوزه علوم انسانی داشته‌ایم! (یکی در دانشگاه قم و دیگری در دانشگاه آزاد اسلامی قم) این در حالی است که فقط در برخی از دانشگاه‌های استان‌های دیگر که به هیچ وجه از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در قم نیز برخوردار نیستند، آمار دانشمندان پراستنادشان در حوزه علوم انسانی چندین و چند برابر قم است. فی المثل،
دانشگاه تهران ۵۱ نفر؛
دانشگاه تربیت مدرس ۴۲ نفر؛
دانشگاه علامه طباطبایی ۳۹ نفر؛
دانشگاه اصفهان ۳۴ نفر؛
دانشگاه فردوسی مشهد ۲۲ نفر؛
دانشگاه شهید بهشتی ۲۲ نفر؛
دانشگاه شیراز ۱۳ نفر؛
دانشگاه‌های تبریز، خوارزمی و محقق اردبیلی هر کدام ۱۱ نفر؛
دانشگاه‌های بوعلی، شهید چمران و مازندران هر کدام ۹ نفر؛
دانشگاه ارومیه ۷ نفر.

امیدوارم مشاهده این آمار و نسبت‌ها تلنگری برای دانشکده‌ها، گروه‌ها، اعضای هیئت علمی و پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های علوم انسانی فعال در شهر مقدس قم باشد. باید همت و حمیت را بالاتر و والاتر کرد؛ و همگی تلاش کنیم تا کمّاً‌ (از نظر تعداد دانشمندان پر استناد) و کیفاً (از نظر تحول در علوم انسانی و ارائه نگاه‌ها و رویکردهای اسلامی به علوم انسانی) به جایگاه شایسته و مورد انتظار از قم برسیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رسول ملکیان اصفهانی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۰
    0 0
    با عرض سلام واحترام وضعیت نامتعادل و نامتناسب و یا هنجار و مقدمه رشد را فقط درآمار تعداد استاد ودانشجویان علوم انسانی و یا استناد و پراستناد می دانید ؟ وهشدارصادر می فرمایید. شما اول تکلیف نقشه علمی کشور و جغرافیای علم و سهام هررشته و تعداد وظرفیت رشته ها و نیازها واولویتها و..... و دوم محتوای علوم انسانی و سوم ارتباط علوم انسانی با علوم اجتماعی و اتصال و امتداد اجتماعی و... را روشن کنید. جناب استاد داستان شما بخش وفصل 80 داستان به بعد است و صفر تا هشتاد و هشتاد و یک تا صد آن دیده نشده است. پس هشدار بی هشدار. واقعا مدیریت علوم در جامعه ایران و در منظومه جهانی درکشور به عهده کجا وکیست؟ آیا شورای انقلاب فرهنگی یا وزارت علوم ویا...