شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
مدیر حوزه علمیه قزوین

حوزه / مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: قرآن راه سعادتمند شدن انسان‌ها را نشان می‌دهد و باید انسان‌ها توجه بیشتری به تعالیم قرآنی داشته باشند، چرا که راه سعادت و خوشبختی انسان‌ها در گرو توجه به تعالیم قرآنی است و بهره گیری از این منبع با ارزش الهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین اصغر عرفانی شب گذشته در محفل انس با قرآن کریم طلاب مدارس علمیه استان قزوین که در آستان مقدس امام زاده سلطان سید محمد(ع) قزوین برگزار شد، اظهار داشت: قرائت و تلاوت قرآن از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید به آن عمل کنیم و در جامعه آن را پیاده کنیم، زیرا تلاوت قرآن خصوصیتی دارد و شفای تمامی دردهاست.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی خاطرنشان کرد: انس با قرآن، تلاوت قرآن و تدبر در این کتاب آسمانی شفای تمام بیماری‌های دل و گرفتاری‌های دل است.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین گفت: تلاوت قرآن بسیار مؤثر است و ان‌شاء‌الله همه ما موفق به تلاوت این کتاب آسمانی و عمل به قرآن شویم.

وی تصریح کرد: شکی نیست هدف اصلی از آموزه‌های قرآنی شفای دردها و مشکلات اعتقادی و معنوی و روحی بشر است.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با تأکید بر اینکه قرآن شفا است، عنوان کرد: قرآن طبیب عالم هستی و نسخه‌ دردهای جسمانی بشر در قرآن است.

وی ادامه داد: قرآن راه سعادتمند شدن انسان‌ها را نشان می‌دهد و باید انسان‌ها توجه بیشتری به تعالیم قرآنی داشته باشند، چرا که راه سعادت و خوشبختی انسان‌ها در گرو توجه به تعالیم قرآنی است و بهره گیری از این منبع با ارزش الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی عنوان کرد: گسترش محافل انس با قرآن و تبلیغ و ترویج جلسات قرآنی موجب عطرآگین شدن فضای جامعه می‌شود.

وی اظهار کرد: در خانواده‌ای که والدین به قرآن و مفاهیم آن اهتمام ورزند باعث انس بیشتر فرزندان به قرآن و توجه به رفتار آموزه‌های دینی و اسلامی می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین عنوان کرد: فرزندان از همان دوران کودکی از والدین خویش الگوگیری می‌کنند و در رفتار فردی و اجتماعی بروز می‌دهند و در اجتماع نیز تاثیر می‌گذارند.

وی با بیان اینکه خانواده‌ای که فرزندان آنها به سمت فعالیت‌های قرآنی رهنمون شوند، هیچگاه دشمنان نمی‌توانند هویت وی را از آنها دور نمایند، گفت: امروز خوشبختانه در کشور ما بسیاری از نونهالان و نوجوانان و جوانان به سمت حفظ قرآن و تدبر در آن در برخی کانون‌های قرآنی رفته‌اند که جای شکرگزاری دارد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی تصریح کرد: مادران و پدران، فرزندان را از دوران کودکی به سمت حفظ و قرائت قرآن ترغیب و تشویق کنند و با بیان مفاهیم و ترجمه قرآن در گسترش و تعمیق فضای معنوی در جامعه قدم بردارند.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین به خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه حضرت علی(ع) در رابطه با انس بیشتر با قرآن اشاره کرد و یادآور شد: حضرت علی(ع) در حدیثی فرمودند « «وَ تَعَلَّمُوا الْقُرْآنَ فَإِنَّهُ أَحْسَنُ الْحَدِیثِ، وَ تَفَقَّهُوا فِیهِ فَإِنَّهُ رَبِیعُ الْقُلُوبِ، وَ اسْتَشْفُوا بِنُورِهِ فَإِنَّهُ شِفَاءُ الصُّدُورِ، وَ أَحْسِنُوا تِلَاوَتَهُ فَإِنَّهُ أَنْفَعُ الْقَصَصِ، یعنی اینکه قرآن را فرا گیرید که بهترین گفته‌هاست و در آن بیندیشید که بهار قلب‌هاست، از نور آن، شفا و درمان بطلبید که شفای دل‌های بیمار است و آن را به نیکوترین وجه تلاوت کنید، که نافع ترین سخن هاست.»

وی اظهار کرد: در مرحله نخست، دستور به فرا گرفتن قرآن می‌دهد و آن را «احسن الحدیث» می‌شمرد، چرا که جامع‌ترین دستور سعادت انسان‌هاست و در مرحله بعد، به تفکّر و اندیشه در معنا و محتوای آن دستور می‌دهد، چرا که بهار دل هاست، همان گونه که در فصل بهار، شکوفه‌ها، گل‌ها و سبزه‌ها همه جا می‌روید.

وی با بیان اینکه تدبر و تفکر در قرآن از آداب تلاوت قرآن است، عنوان کرد: قرائت قرآن باید همراه با تدبر و تفکر باشد.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی اظهار کرد: هر چه انسان در قرآن تعمق نماید قلب را بهاری خواهند نمود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین ضمن تقدیر از دست اندرکاران برگزاری محافل انس با قرآن به ویژه معاونت تهذیب حوزه علمیه قزوین، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر کانون‌های قرآنی در تمامی مدارس علمیه استان قزوین به صورت ویژه در رشته‌های قرآنی حفظ، قرائت، تفسیر، تجوید فعال شده که باید این برنامه‌ها بیش از پیش تداوم داشته باشد.

در پایان این محفل انس با قرآن از قاریان برجسته حوزه علمیه استان قزوین تجلیل شد.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha