یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علم الهدی در همایش نکوداشت آیت الله واعظ طبسی

حوزه / نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی درباره مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی گفت: در برابر دوستان و نزدیکان ذره‌ای از حمایت رهبری و مقام ولایت عقب‌نشینی نکرد؛ به همین دلیل می‌توان مرحوم آیت‎الله واعظ طبسی، را الگوی تام و تمام مدیریت روحانیت و تابلوی کامل «وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا» بیان کرد که در ایمانش خدشه‌ای وارد نشد دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد و نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی در آیین نکوداشت هشتمین سالگرد وفات آیت‎الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی امروز شنبه ۱۹ اسفندماه در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آیاتی از سوره احزاب اظهار داشت: آن زمان که لشکر احزاب به مدینه رسید و جلال و عظمت آن چشمان مؤمن و منافق از اهل مدینه را خیره کرد. در آن هنگام که مردم مدینه در شرایطی بودند که آجر به شکم خود می‌بستند و با دست‌خالی، خندق را دور شهر حفر می‌کردند که از این حیث، فضا کاملاً یک‌طرفه و در وجهه پوشالی امکانات کفار بود. این دوره را می‌توان با خصوصیات نهضت امام(ره) در ابتدای دوران ظهور و بروزش، مقایسه کرد.

وی در ادامه به ویژگی‌ها نهضت امام خمینی (ره) و ماجرای جنگ احزاب اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) زمانی که نهضت خود را آغاز کردند، افراد سست ایمان و منافق بلافاصله گفتند این نهضت محکوم‌ به شکست است و در این وعده صدقی وجود ندارد، اما اقلیتی از مؤمنان، کسانی بودند که به وعده صدق پروردگار ایمان داشتند و برای اقامه دین خدا تلاش کردند.

امام‌جمعه مشهد با بیان اینکه سوابق انقلابی آیت‌الله واعظ طبسی (ره)بیش از آغاز حرکت انقلاب اسلامی است، دراین‌باره توضیح داد: اولین روحانی که از مشهد به خاطرات مبارزات سیاسی در دوران حکومت پهلوی دستگیر و به زندان قزل‌قلعه تهران منتقل شد ایشان بود، همچنین ساواک جلسات و منبرهایی که آیت‌الله واعظ طبسی در مشهد برگزار می‌کرد به خاطر منبر و سخنرانی‌های مجاهدانه ایشان بر هم می‌زد.

وی با تأکید بر اینکه سیره سیاسی و اجتماعی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی در همه مراحل زندگی‌شان نسبت به انقلاب اسلامی و حکومت اسلامی تغییر نکرد و همیشه از مواضع انقلاب اسلامی دفاع کرد، به اقدامات ایشان در آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: این شخصیت بزرگوار زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، به‌عنوان یک مدیر مجرب، قوی و مدبر، مدیریت آستان قدس رضوی را در یک فضای دگرگون و به‌هم‌ریخته به دست گرفت و به‌عنوان یک عالم انقلابی با فضای تحجر و افراطی‎گری مقابله کرد.

وی یادآور شد: مقام معظم رهبری زمانی فرمودند "اگر مجاهدت آقای طبسی در مقابل جریان تحجر صورت نمی‌گرفت، فضای مشهد امروز با فضای آن دوران خیلی تفاوت داشت" و این مصداق عینی حقیقت است.

آیت‌الله علم الهدی ادامه داد: زمانی که مرحوم آیت‎الله واعظ طبسی، مسئولیت تولیت حرم مطهر رضوی را بر عهده گرفت، فضای زیارتی آن بیش از سه هکتار نبود درحالی‌که فضای زیارتی حرم مطهر در زمان وفات ایشان، به بیش از ۵۰ هکتار افزایش یافت و قدرت ابتکار و عظمت اراده او باعث شد چهره مشهدالرضا(ع) به‌کلی دچار تغییر و تحول شود.

وی ویژگی دیگر مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی را بصیرت انقلابی، حمایت از ولایت‌فقیه و رهبری در همه شرایط بیان کرد و گفت: در برابر دوستان و نزدیکان ذره‌ای از حمایت رهبری و مقام ولایت عقب‌نشینی نکرد؛ به همین دلیل می‌توان مرحوم آیت‎الله واعظ طبسی را، الگوی تام و تمام مدیریت روحانیت و تابلوی کامل «وَ ما بَدَّلوا تَبدیلا» بود که در ایمانش خدشه‌ای وارد نشد دانست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha