دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دانشگاه قم

حوزه/ اولین جلسه شورای سیاستگذاری اجلاس مجمع جهانی مطالعات و آموزش اسلامی با حضور مسئولان دانشگاه قم، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و نمایندگان مراکز آموزش عالی و مطالعات اسلامی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام احمد حسین شریفی در اولین جلسه شورای سیاستگذاری اجلاس مجمع جهانی مطالعات و آموزش اسلامی با حضور مسئولان دانشگاه قم، نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین مسئولان و نمایندگان مراکز آموزش عالی و مطالعات اسلامی در دانشگاه قم برگزار شد با تبریک آغاز ماه مبارک رمضان، گفت: ایجاد یک شبکه آموزشی اسلامی در دانشگاه‌های جهان اسلام و غیر جهان اسلام با محوریت جمهوری اسلامی ایران و یک تفکر اسلامی کار بسیار مفیدی است.

وی با اشاره به اینکه در این مجمع اندیشمندان مراکز مطالعات اسلامی ۴۰ کشور جهان حضور خواهند داشت، افزود: از برکات این مجمع آن است که مراکز دانشگاه‌های اسلامی از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع می‌شوند.

رئیس دانشگاه قم با بیان اینکه دانشگاه قم آمادگی کامل برای برگزاری این مجمع را دارد، تصریح کرد: دانشگاه قم در زمینه مباحث علوم انسانی و اسلامی در میان دانشگاه‌های کشور رتبه ممتازی دارد.

دکتر ربانی دستیار رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در امور گفتگوهای فرهنگی و حقوق بشر نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از ضرورت‌ها، مزیت‌ها و نحوه برگزاری این مجمع، گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشور در زمینه علوم اسلامی، استفاده مناسبی از این ظرفیت‌ها نشده است و متاسفانه بسیاری از منابع مطالعات اسلامی و شیعی در کشورهای دیگر حتی در کشورهای غربی وجود دارد.

وی با اشاره به عدم استفاده از ظرفیت‌های بزرگ کشور و موسسات اسلامی در سراسر جهان، افزود: این امر ضرورت ایجاد این شبکه را در سطح جهان دوچندان می‌کند و انشالله در چارچوب این تعاملات یک فضای صحیح از تفکرات اسلامی، شیعی و انقلاب اسلامی در سطح جهانی مطرح شود.

در این نشست معاون بین الملل جامعه المصطفی العالمیه، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مسئول بین الملل موسسه پژوهش حکمت و فلسفه ایران، مسئول بین‌الملل دانشکده اصول دین، مسئول بین الملل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، نماینده بین الملل دانشگاه ادیان و مذاهب، نماینده بین الملل دانشگاه معارف اسلامی، نماینده بین الملل حوزه علمیه و نماینده آموزش جامعه المصطفی العالمیه به ذکر نکات خود درباره این مجمع پرداختند.

ایجاد کمیته ارزیابی، کاربردی بودن مباحث، شناسایی مراکز فعال در حوزه مطالعات اسلامی، تقسیم کار حوزه‌های مطالعاتی بین دانشگاه‌های مختلف، ترکیب اعضای شورای سیاستگذاری، تجدید نظر در حوزه‌های مطالعات اسلامی، اولویت قرار دادن کشورهای همسایه و اسلامی و تدوین سند راهبری از مهمترین نکاتی بود که اعضای این جلسه برای هرچه بهتر برگزار شدن مجمع بیان کردند.

انتهای پیام

منبع: دانشگاه قم

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha