دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
ناصر رفیعی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام با بیان این که مؤمن در خاموشی، کثرت نماز و بخشندگی در مرکب، دارایی و توشه ای که همراه دارد، باید از همسفرش برتر باشد، گفت: اگر هم‌سفرانت راه افتادند، تو نیز با آنان راه بیفت و اگر دیدی کار می کنند، تو نیز با آنان مشغول کار شو و از کسی که سنّش از تو بیشتر است، حرف شنوی داشته باش.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر سومین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه روم به فرازهایی از آیه ۴۲ این سوره اشاره نمود و اظهار داشت: قرآن کریم در این آیه شریفه می فرماید؛ « قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِنْ قَبْلُ کَانَ أَکْثَرُهُمْ مُشْرِکِینَ»، بگو: در زمین بگردید پس با تأمل بنگرید که سرانجام کسانی که پیش تر بودند و مرتکب کار زشت شدند چگونه بود؟ بیشتر آنان مشرک بودند.

وی در ادامه با بیان اینکه سفر و گردشگری در اسلام هدفمند دنبال می‌شود، به تفاوت سفر در سیره انبیا و اولیای الهی اشاره نمود و با بیان اینکه تاریخ سنت‌های ثابتی دارد که مطالعه آن سرگذشت دیگران را روایت می‌کند، اظهار داشت: سنت‌های تاریخ علی‌رغم حمل بر مصادیق متنوع همواره تکرار می‌شود و عدم پایداری حکومت ظالم از سنت‌های تاریخی است که بارها و بارها تکرار شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی، تاریخ را درس عبرت‌ها برای راهگشایی مسیرهای زندگی انسان توصیف و ضمن اشاره به داستان زندگی حضرت صالح و حضور پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در کوهی که شتر حضرت صالح از آن خارج شده، اظهار داشت: واژه سیرو در قرآن کریم، عموما برای کسب عبرت از سرگذشت دیگران، رهایی از جهالت و ورود به نورانیت معرفت است.

وی به گزارش‌های تاریخی سفر امیرمؤمنان علی علیه السلام به بابل، غرب بغداد و براثا اشاره کرد و بیان داشت: امیرمؤمنان علی علیه السلام در سفر به کاخ مدائن که محل استقرار پادشاهان ساسانی بود، به عبرت های تاریخی متذکر می‌شوند و به عنوان عبرت به فرازهایی از آیات ۲۵ تا ۲۸ سوره دخان اشاره می‌کنند.

استاد حوزه و دانشگاه به فسادهای بی شمار دربار شاهان ایران در گذرگاه های مختلف تاریخی اشاره نمود و گفت: ۱۴ حاکم بنی امیه در حدود ۹۰ سال حکومت تا می توانستند ظلم و جور کردند و در آخر خود گرفتار ظلمشان شدند. تاریخ بهترین قاضی و گواه بر سرگذشت انسان هاست و اکثر کسانی که به عبرت تاریخ تبدیل شدند، جزء مشرکین هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به آداب سفر در اسلام اشاره کرد و با بیان این که در جلد ۲۸ بحار الانوار در روایتی از امام صادق علیه السلام حدود ۱۵ توصیه آداب سفر نقل شده است، اظهار داشت: در روایتی امام صادق علیه السلام از قول لقمان حکیم نقل می کنند؛ هرگاه با عدّه ای همسفر شدی، در کارهای مربوط به خودت و آنها با ایشان زیاد مشورت کن و به روی آنان تبسّم زیاد و در زاد و توشه ات نسبت به آنان بخشنده باش.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: امام علیه السلام در این روایت می فرمایند؛ اگر تو را دعوت کردند قبول کن و اگر از تو کمک خواستند کمکشان کن و در سه چیز از آنان برتر باش: خاموشی، کثرت نماز و بخشندگی در مرکب، دارایی و توشه‌ای که همراه داری.

وی با بیان اینکه مبتنی بر آموزه‌های الهی در سفر اگر برای حقّی از تو شهادت خواستند، شهادت بده و اگر از تو مشورت خواستند، با تمام توان، اندیشه‌ات را برای آنان به کارگیر، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در ادامه روایت می فرمایند؛ اگر هم‌سفرانت راه افتادند، تو نیز با آنان راه بیفت و اگر دیدی کار می‌کنند، تو نیز با آنان مشغول کار شو، اگر صدقه و قرضی دادند تو نیز با آنان همراهی کن و از کسی که سنّش از تو بیشتر است، حرف شنوی داشته باش.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی در پایان سخنان خود با بیان این‌که هر گاه انسان در سفر اُتراق کرد، پیش از آن که بنشیند و یا کوچ کرند، بهتر است دو رکعت نماز به جای آورد، خاطرنشان کرد: امام علیه السلام می‌فرمایند، در زمان کوچ از سفر با سرزمینی که در آن فرود آمده ای خداحافظی کن و بر آن و مردمش درود فرست؛ زیرا هر سرزمینی را ساکنانی از فرشتگان است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha