دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1144220
۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
سهیل اسعد

حوزه/ سهیل اسعد تثبیت انقلاب اسلامی را یکی از مسائل مورد هراس غربی ها عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل مورد اعتراض و هراس غرب در مورد انقلاب اسلامی ایران تثبیت این انقلاب است. انقلاب در حال حاضر تثبیت شده و تا سه نسل ادامه پیدا کرده است. همین که تا سه نسل افرادی تربیت شده است که عاشق امام خمینی(ره) هستند، این ترجمه تثبیت انقلاب می باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر سهیل اسعد، مبلّغ عرصه بین الملل در مدرسه شبهه پژوهی امید به آینده که به همت مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه برگزار شد، انقلاب اسلامی ایران و تأثیر آن در جهان را مورد بررسی قرار داد و گفت: در عرصه نظری و ایدئولوژیک اولین تأثیر انقلاب اسلامی روی سایر ملل احیای دین بود. زیرا در کشورهای مختلفی از جهان بویژه در غرب دین در حال خالی شدن از محتوا بوده و آن را فقط به مسائلی فردی تقلیل دادند.

وی افزود: در غرب دینی را ارائه کرده اند که نه در قانون می تواند حرفی بزند و نه در هیچ مسئله اجتماعی قابلیت دخالت را دارد. اما بعد از سال ها و قرن ها که غربی ها تلاش کردند نقش دین را یک نقش حداقلی تعریف نمایند، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی(ره) مسئله جدیدی را تحت عنوان دین جامع که هم با مسائل فردی کار دارد و هم مسائل اجتماعی را تحت پوشش رهنمودهای خود قرار می دهد، مطرح کرد.

انقلاب اسلامی ایران دین حداکثری را دوباره به دنیا معرفی کرد

اسعد با اشاره به حداقلی بودن دین حتی در برخی کشورهای اسلامی، اظهار کرد: من به عنوان کسی که چند سال در کشور لبنان زندگی کرده ام، دیده ام که در گذشته دین محصور به رفتن به مسجد و در عراق کل دین به معنای فقط برای امام حسین(ع) سینه زدن بدون شناخت شخصیت و اهداف قیام سیدالشهدا(ع) بود. اما انقلاب اسلامی تعریف جدیدی از دین و اهمیت شناخت حوزه های تأثیرگذاری آن را به دنیا ارائه کرد.

وی ادامه داد: از آنجا که اصل جهان و تمدن غرب بر این پایه بنا نهاده شده است که دین هیچ گونه نقش حاکمیتی در جوامع بشری ندارد، انقلاب اسلامی ایران بزرگترین چالش فکری را برای این تمدن ایجاد کرد. مفهوم دیگری که غربی ها را شوکه کرد، مفهوم ملت بود.

این پژوهشگر بین الملل، انقلاب اسلامی ایران را معرفی کننده مثلث اسلام، امام و امت برشمرد و خاطرنشان کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی نظام ها به صورت دیکتاتوری بود و پس از چالش های مختلف در نهایت به دموکراسی که معنای لغوی آن حاکمیت مردم است، ختم شد. البته دموکراسی که محقق نشد به اکثریت مردم رسیدند و گفتند که ۵۱ درصد مردم تعیین کننده سرنوشت همه آن ها هستند. این یعنی عملاً ۴۹ درصد مردم می بایست بر خلاف میلشان مدیریت شوند. امام خمینی(ره) آمد و مثلث طلایی اسلام، امام و امت را معرفی کرد.

وی مثلث اسلام، امام و امت را دارای اتصال و وحدت بین اجزا دانست و بیان داشت: تا قبل از انقلاب اسلامی ایران، انقلاب هایی همچون انقلاب کمونیستی چگوارا رخ داد که با کشتن او در بولیوی این انقلاب دیگر در کوبا منحصر شد و با مرگ فیدل کاسترو دیگر همان سوسیالیسم محدود هم از بین رفت. یعنی در این نوع انقلاب ها با کشته شدن رهبر، ایدئولوژی نیز از بین می رود. اما در انقلاب اسلامی ایدئولوژی رهبر پرور را می بینیم که با کشته شدن یا فوت رهبر، فردی دیگر را می تواند جایگزین نماید. این امر بر پایداری این انقلاب می انجامد.

تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۵ کشور اسلامی داشتیم که هیچکدام از آن ها تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی به حساب نمی آمد

اسعد افزود: ملتی که در انقلاب اسلامی ایران دین و ایدئولوژی آن را پذیرفتند، ملتی بوده و هستند که تا سرحد شهادت پای دین و امام خود می ایستند. این یکی دیگر از مهمترین تفاوت های انقلاب اسلامی با سایر انقلاب هاست. تصویری که امروز امت اسلامی به دنیا نشان داده اند بسیار عجیب است. همین روزها مادرانی را در غزه می بینیم که مثلاً سه فرزند خود را تقدیم اسلام کرده اند و می گویند چهارمین فرزند خود را هم در راه اسلام می دهیم. تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۵ کشور اسلامی داشتیم که هیچکدام از آن ها تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی به حساب نمی آمد و اسرائیل به راحتی مسلمانان را قتل عام می کرد. اما حالا می بینیم که نخست وزیر این رژیم هر روز می گوید بزرگترین تهدید برای ما ایران است. انقلاب اسلامی ایران بود که ملت مسلمان را بیدار و فعال کرد.

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: شیعیان در ۶۰ سال پیش لبنان پست ترین شهروندان از جهت اقتصادی، فرهنگی، فکری، معنوی و سیاسی محسوب می شدند. اما در حال حاضر شیعیان لبنان از اصلی ترین اقشار تأثیرگذار در تصمیمات سیاسی و فرهنگی این کشور هستند.

انقلاب اسلامی فقط محدود به ساقط کردن دیکتاتوری نبوده و برای بعد از آن هم برنامه داشته است

این مبلغ بین المللی گفت: ارائه تعریفی جدید از مفهوم انقلاب هم یکی دیگر از خلاقیت های امام خمینی(ره) در سطح جهانی بود. انقلاب اسلامی ایران برخلاف سایر انقلاب ها برای بعد از سقوط حکومت دیکتاتوری نیز برنامه داشته است. امام فرمودند که اصحاب ما هنوز در شکم مادرهایشان هستند. مقام معظم رهبری ۴۰ سال اول پیروزی انقلاب اسلامی را تازه گام اول برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی می دانند و برای آینده برنامه های زیادی را مطرح کرده اند. این همانند همان برنامه ۲۵۰ ساله پیامبر اکرم(ع) است که با معرفی ائمه بعد از خودشان این نگاه آینده محور را ارائه کردند.

وی با اشاره به سه مشکل اساسی جهان غرب با انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: یکی از این سه مسئله این است که انقلاب حد و مرز نداشته و پروژه ای تحت عنوان توسعه انقلاب را دنبال می کند. یک روز امنیت انقلاب شامل امنیت تهران بود، اما حالا می بینیم که پس از ۴۵ سال امنیت انقلاب شامل امنیت دمشق، بیروت، بغداد و فلسطین هم هست. انقلاب اسلامی مانند یک موجود زنده است و در حال پیشروی و توسعه است. همین امر یکی از بزرگترین مسائلی است که غربی ها از آن می ترسند.

انقلاب اسلامی ایران تثبیت شده است

سهیل اسعد گفت: دومین مسئله مورد اعتراض غرب در مورد انقلاب اسلامی ایران تثبیت این انقلاب است. انقلاب در حال حاضر تثبیت شده و تا سه نسل ادامه پیدا کرده است. همین که تا سه نسل افرادی تربیت شده است که عاشق امام خمینی(ره) هستند، این ترجمه تثبیت انقلاب می باشد. این طیف از افراد در حال حاضر نه تنها در ایران که در کشورهای دیگر نیز تربیت شده اند و نشان دهنده تثبیت انقلاب اسلامی ایران هستند.

وی با بیان اینکه تقویت انقلاب سومین مسئله ای است که غربی ها از آن هراس دارند، خاطرنشان کرد: نسل اول انقلاب فقط محدود به ایران بود. در لبنان نیز اعضای حزب الله در زمان تشکیل فقط هفت نفر بودند، اما در حال حاضر ده ها هزار نفر عضو دارد. در حال حاضر انقلاب اسلامی آن قدر قوی شده است که به واقع می توان با خیال راحت به آینده و پیشرفت آن امید داشت.

انقلاب خمینی(ره)، انقلاب خدا بود

این طلبه آرژانتینی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب خمینی(ره)، انقلاب خدا بود. خدا با ماست و تمام این اتفاقات به دست خدا و با اراده خدا به وقوع پیوسته است. همه با باید بدانیم که امید ما به انقلاب امیدی الهی و معنوی است و هرگز نباید از ادامه این راه ناامید شویم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha