یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1144779
۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۶
کتابخوانی

تعطیلات نوروزی که بخشی از آن تقارن یافته با روزها و شب های ماه ضیافت الهی به یقین بهترین فرصت برای تحقق هدف ترویج کتابخوانی است و چه زیبا و پسندیده است که فعالان رسانه ای و کنشگران فضای مجازی با معرفی کتب خوب و پرمحتوا، توده های مردم را به مطالعه ترغیب و تشویق نمایند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، با نگاهی به رهنمودهای رهبر فرزانه و حکیم انقلاب، بی شک یکی از بهترین مصادیق کنشگری های رسانه ای در عصر حاضر ناظر به دعوت عموم مردم بخصوص نسل جدید به ارزش و فضیلت کتاب‌خوانی است و این که در همین راستا با ابزار هنر و رسانه به سهم خود در ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه بکوشیم و از این کوشش و تلاش علیرغم آمارهای نگران کننده در این باره بازنمانیم و نسبت به آینده فرهنگی کشور مأیوس نشویم.

در واقع در این مجال گسترده جهاد فرهنگی از نخبگان و فعالان رسانه ای و فضای مجازی به حق این مطالبه وجود دارد که با اهتمام همه جانبه در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی، این فضیلت ارزشمند را در جامعه نهادینه و فراگیر کنند و طبعاً در این راستا از شیوه های نوین، خلاقانه و مؤثر به ویژه در مواجهه با نسل جوان بهره ببرند.

تعطیلات نوروزی که بخشی از آن تقارن یافته با روزها و شب های ماه ضیافت الهی به یقین بهترین فرصت برای تحقق این هدف است و چه زیبا و پسندیده است که فعالان رسانه ای و کنشگران فضای مجازی با معرفی کتب خوب و پرمحتوا، توده های مردم را به مطالعه ترغیب و تشویق کنند.

به هر صورت نباید از یاد ببریم که یکی از شاخصه های مهم رشد و توسعه فرهنگی هر جامعه ای، ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین اقشار و سنین مختلف است و البته باید دانست که فراتر از نگاه ها و رویکردهای دولتی و حاکمیتی، باید فرهنگ سازی عمیقی در لایه های مردمی صورت گیرد تا شاهد به ثمرنشستن تلاش های قوه ی عاقله فرهنگی کشور در این باره باشیم.

پیش نیاز این فرهنگ سازی البته اقناع افکار عمومی است از این بابت که جامعه نیاز به بسط فرهنگ مطالعه دارد و تحقق این مساله چه به لحاظ مادی و چه از منظر معنوی، فواید و محاسن بسیاری در برخواهد داشت.

از سوی دیگر بارها در نوشتارهای پیشین بر این نکته کلیدی تأکید کرده ایم که فرهنگ کتاب خوانی، وقتی در سطح جامعه رواج می یابد که از همه زمینه ها و عوامل متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اطلاع رسانی و ... به درستی و در جای مناسب خود، بهره گیری کنیم تا ان شاءالله بستر و زمینه انس هر چه بیشتر افراد جامعه به ویژه نسل جوان با کتاب – این یار مهربان- مهیا شود.

در این میان، خبرگزاری حوزه، تلاش در این جهت را یکی از رسالت های مهم خود از منظر فرهنگی و رسانه ای می داند و در ایام تعطیلات نوروزی در همین راستا اقدام به معرفی برخی از کتب شاخص و پرمحتوا در زمینه های گوناگون می کند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha