یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1145213
۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۰
بیانیه گام دوم

اندیشمندان، اساتید، نخبگان و فعالان رسانه ای باید به تبیین الزامات و بایسته های حفظ و حراست از نظریه نظام انقلابی بپردازند و در این راه از سختی ها و طعنه ها و فشارها نهراسند.

خبرگزاری حوزه - "انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان میدهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرف های بی‌عمل می شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزشهایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمیگیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع میکند. "

جملات فوق بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب است که با عنوان "دفاع ابدی از نظریه‌ی نظام انقلابی" در بهمن ماه سال ۹۷ منتشر شد و البته از آن زمان تاکنون همین موضوع دستمایه بحث ها و نظرها و البته نگارش مقالات و کتب نسبتاً پرشماری بوده، با این حال به نظر می رسد که این بیانیه هنوز هم به شکل جدی و دنباله دار مورد توجه و تحلیل و بررسی کارشناسانه قرار نگرفته به خصوص در رابطه با این بخش که حضرت آقا به طور خاص بر لزوم دفاع از نظریه محوری انقلاب اسلامی یعنی نظام انقلابی تأکید نموده اند.

واقعیت آن است که از منظری دیگر با فاصله گرفتن از زمان صدور بیانیه و پیگیری سخن اساتید و کارشناسان و صاحب نظران در این رابطه بهتر می توان به تحلیل این متن ارزشمند که به تعبیر مقام معظم رهبری وقت و انرژی بسیاری از ایشان گرفته، پرداخت.

قبل از هر چیز باید دانست که به اذعان کارشناسان و اهل فن، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی در ذات انقلاب‌اسلامی نهفته است. بر این اساس، انقلاب هر روز در مسیر تازه شدن است بی‌آنکه استحاله در ذات آن واقع شود و از علل موجد خود تخلفی نماید. در این معنا اگر انقلاب‌اسلامی مسیر رخوت، یأس، رفاه‌زدگی و آسوده‌طلبی و ... را همچون برخی کشورهای جنوب‌غرب آسیا در پیش بگیرد، نه تنها جمهوری اسلامی باقی نخواهد بود که دیگر انقلاب‌اسلامی در کار نیست و حال آن که این مساله برخلاف اصول مصرح قانون اساسی از اصل یکم تا چهاردهم خواهد بود.

نکته حائز اهمیت دیگر این که تأکید بر استقلال همه‌جانبه، آزادی متناسب با آموزه های دینی، عدالت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، استکبارستیزی، مردم مداری و... از لوازم ذات و ماهیت انقلاب‌اسلامی به شمار می رود که چشم پوشی از آن ها بی هیچ تفسیر دیگری، به معنای عدول از اهداف و آرمان های کلیدی انقلاب اسلامی است.

هنوز هم برخی که بعضاً عنوان استاد حوزه یا دانشگاه را با خود یدک می کشند، معتقدند که "نظام انقلابی" متناقض است چه آن که از نگاه آن ها، نظام انقلابی اصلاً قابل تحقق نیست و انقلاب برای ساقط کردن نظام‌هاست.

اگر به رهنمودهای رهبر فرزانه در طلیعه این نوشتار دقت کنیم به خوبی متوجه می شویم که اتفاقاً نظام میتواند انقلابی باشد و انقلابی بماند به شرط آن که دست از هویت خود که متأثر از انقلاب اسلامی است نکشیده و بلکه برعکس هر روز در مسیر انقلابی ماندن اهل مجاهدت باشد و طبعاً برای این کار باید هزینه داد و سختی کشید و در خط مقدم فعالیت جهادی استوار باقی ماند.

این همان نکته ای است که اندیشمندان و اساتید و نخبگان و فعالان رسانه ای که دل در گروی آرمان های خمینی کبیر دارند و در تبعیت از خلف صالح ایشان، امام خامنه ای تردیدی به خود راه نداده و نمی دهند باید به تبیین آن بپردازند و از الزامات و بایسته های حفظ و حراست از نظام انقلابی سخن بگویند.

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha