دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کتاب

"اخلاق؛ مرکب راهوار سعادت" عنوان کتابی است به قلم سیده طاهره موسوی از طلاب پژوهشگر حوزه علمیه خواهران که مطالعه آن در روزها و شب های ماه مبارک رمضان توصیه می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نویسنده این اثر به دنبال آن است که به سه پرسش مهم و اساسی، پاسخ دهد و آن هم این که "انسان چگونه باید خود را بسازد تا به سعادت حقیقی نائل آید؟ "، "در معماری وجودش چه چیز را باید الگوی خویش قرار دهد؟ " و بالاخره این که چه راه و روشی را در پیش گیرد تا خوشبختی وی تضمین شود!؟ "

به اعتقاد نویسنده کتاب، هرگز نباید از یاد برد که اخلاق برای حیات انسانی بشر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است؛ همانطور که انسان در بعد جسمانی برای بقاء حیات خود نیازمند هوا و اکسیژن است، در بُعد روحانی نیز برای تداوم حیات معنوی و انسانی خویش محتاج اخلاق است، انسان می‌تواند به مقام اعلی علیین رسیده و ملائکه مقرّب الهی به خدمتگزاری وی افتخار می‌کنند و اگر از قافله حرکت در صراط مستقیم باز ماند، به اسفل السافلین سقوط خواهد کرد.

این کتاب در دو بخش اصلی تهیه و تنظیم شده که در بخش اول؛ انسان از زبان خالق او معرفی شده و ساختار وجودی او از نگاه آفریدگارش تشریح و تبیین شده و این بخش تحت عنوان «انسان شناسی» شامل سیزده مجلس است.

در بخش دوم این کتاب با مبنا قرارگرفتن انسان‌شناسی قرآنی؛ نحوه ساختن وجود آدمی و چگونگی شکل‌گیری سیرت درونی و نحوه تکوّن ملکات وی مورد بحث قرار گرفته تا معلوم شود که مبدأ و منتهای حرکت انسان کجاست و در نهایت، حرکت در صراط مستقیم به کجا ختم می شود و انسان چگونه می‌تواند به دارالسلام راه یابد!؟

نگارنده ابتدای هر مجلس با سخنی از معصومان و ائمه اطهار(ع) کار را آغاز کرده تا با تذکّر راه و روش حضرات معصومین (ع) بر این نکته تأکید کند که چگونه می توان رهروی واقعی آنان باشیم.

در خاتمه نیز کتاب به شرح فرازهایی از دعای مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) مزین گشته که در نوع خود جالب توجه و ارزشمند است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha