دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
قنبری

حوزه/ فرهنگ موضوعی تفاسیر دربرگیرنده فهرست موضوعی بیش از بیست عنوان از تفاسیر معروف شیعی و سنی است که به شکل الفبایی و بیان صفحه تفسیر و آیه و سوره مربوطه تدوین و تنظیم شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین اکبر قنبری مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفت و گو با خبرنگار ما خاطرنشان ساخت: نظر به اهمیت تدوین فرهنگ نامه های موضوعی و تخصصی و معاجم قرآن و تهیه فرهنگ نامه های موضوعی تفاسیر این پژوهشکده در سال ۱۳۶۶ تاسیس شد و تاکنون ۲۱۷ عنوان کتاب را در بیش از ۳۰۰ جلد به چاپ رسانده است.

وی افزود: این پژوهشکده با نگاهی کاملاً نو به عرصه‏‌های تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی، به جهت‌دهی فعالیت‌‏های قرآنی در حوزه علمیه قم، کمک شایانی کرده و وظایفی همچون تأمین منابع و اسناد قرآنی، طبقه ‏بندی و سازماندهی معارف قرآنی، تدوین فرهنگ‏‌نامه‏‌ها و دائرة‌المعارف‌‏های متنوع قرآنی، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون، پاسخگویی به پرسش‌ها و شبهات و شناسایی کمبودها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنی را بر عهده گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری ابراز داشت: این پژوهشکده در کنار توجه جدی به امر چاپ و نشر از نشر دیجیتال نیز غافل نبوده و کتابخوان همراه پژوهان، سامانه پژوهشی تولید و توزیع کتاب الکترونیک است که با رعایت قانون کپی رایت پیاده سازی شده و در پی آن است که ضمن فراهم آوردن دسترسی سریع و آسان به کتاب‌ها و مجلات، دایره مخاطبان محتوای وزین تولیدی را نیز گسترش دهد.

مسئول غرفه پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم یادآور شد: در این غرفه تنها آثار شاخصی که دارای رتبه و امتیاز بوده و بیش از دیگر آثار شاخص بوده را در معرض دید عموم قرار دادیم حدود ۲۷ اثر دارای امتیاز داریم که امسال این آثار را در معرض نمایش قرار دادیم.

وی گفت: امسال و در این نمایشگاه بحث رونمایی از برخی آثار شاخص پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن کریم را در دست اقدام داریم؛ بخش دیگری که همواره در نمایشگاه های مختلف مورد استقبال عموم قرار می گرفته است تبیین مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی ایرانی می باشد و در اینجا تابحال ۴۷ جلد اثر در این عرصه چاپ شده که نمایش داده می شود و پیش بینی ما این است که تا ۶۲ جلد نیز برسد.

حجت الاسلام والمسلمین قنبری گفت: ما سه هزار موضوع قرآنی را شناسایی کرده ایم که در سه دوره از آثار مورد استفاده قرار دادیم یکی فرهنگ قرآن و دوم دائرة المعارف قرآن کریم است و سوم فرهنگ موضوعی تفاسیر قرآن کریم.

وی گفت: فرهنگ موضوعی تفاسیر دربرگیرنده فهرست موضوعی بیش از بیست عنوان از تفاسیر معروف شیعی و سنی است که به شکل الفبایی و بیان صفحه تفسیر و آیه و سوره مربوطه تدوین و تنظیم شده است.
حجت الاسلام قنبری در پایان سخنان خود افزود: در دایرةالمعارف قرآن کریم تاکنون هفت جلد این اثر در اختیار کاربران قرار گرفته است و کلیه مقالات دائرة‌المعارف به صورت تمام متن در این پایگاه ارائه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha