یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1146005
۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۱
غذای بوشهری

حوزه/ استان بوشهر دارای فرهنگ غذایی بسیار ویژه‌ای است که نشان از روحیه‌ی گرم این مردم دارد، کدبانوهای بوشهری در ماه مبارک رمضان به سفره و طعم غذاهایشان اهمیت زیادی می‌دهند و با غذاهای سنتی و متنوع سفره‌شان را رنگین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استان بوشهر دارای فرهنگ غذایی بسیار ویژه‌ای است که نشان از روحیه‌ی گرم این مردم دارد، کدبانوهای بوشهری در ماه مبارک رمضان به سفره و طعم غذاهایشان اهمیت زیادی می‌دهند و با غذاهای سنتی و متنوع سفره‌شان را رنگین می‌کنند.

از انواع غذاها گرفته تا نان‌های خوش‌طعم و حلواهای متنوع و مقوی در سفره‌های افطار و سحری پیدا می‌شود.

کماچ

این نان از خوشمزه‌ترین نان‌های استان بوشهر به شمار می‌رود که ترکیبات آن با سایر نان‌های طبخ شده در شهرهای مختلف متفاوت است، مواد تشکیل دهنده این نان خوشمزه شکر، آرد، مایه خمیر، تخم‌مرغ و آب بوده و در سفره‌های افطاری جایگاه ویژه‌ای دارد.

نان بل بل

نان محلی بل بل در برخی از مناطق استان بوشهر طرفداران بسیار زیادی دارد. این نان با استفاده از خرما، آرد گندم، آب و انواع مختلفی مواد دیگر طبخ می‌شود و طعم آن بستگی به سبزیجاتی دارد که وسط آن قرار می‌گیرد.

گرده

گرده یکی از نان‌های سنتی استان بوشهر و پای ثابت سفره‌های مردم این دیار مخصوصاً در وعده افطار است، نام این نان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده و طبخ این نان خوشمزه داخل تنور گلی انجام می‌شود، خرما، آرد گندم، آب و کنجد برای تهیه این نان لذیذ نیاز است.

بلالیت

دسر خوشمزه و معطر بلالیت با ریشه اصالتا هندی که از ترکیب ماکارونی یا ورمشیل، شکر، گلاب، روغن یا کره، آب، هل و زعفران به دست می‌آید زینت بخش سفره‌های مردم بوشهر است.

بلالیت به عنوان یک دسر محلی در تمام مهمانی‌های رسمی و غیر رسمی گزینه بسیار مناسبی برای پذیرایی مهمانان است. در آیین و سنت دیرینه این دیار در ایام عید فطر و قربان به عنوان یک وعده اصلی یا در کنار تخم مرغ سرو می‌شود.

نشا بوشهری

نوعی دسر در استان بوشهر برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان تدارک دیده می‌شود که نشا نام دارد. این دسر خوشمزه همچون شله زرد، به رنگ زرد است و طعم فوق‌العاده‌ای دارد، این دسر خوشمزه با آب، شکر، نشاسته، زعفران و گلاب تهیه می‌شود.

لگیمات/ لقیمات

لگیمات از دسته شیرینی‌های سنتی و خوراکی سالم بوشهر بوده که قدمت بسیار بالایی دارد. این شیرینی بسیار خوشمزه و پرطرفدار از ترکیب آب، آرد، شیره خرما، تخم مرغ، مایه خمیر و روغن به دست می آید.

حلوای سَردَ بُندو

حلوای محلی خوشمزه و بسیار مقوی که در میان مردمان استان بوشهر معروف است و با استفاده از للک (گندم) و خرما البته روغن حیوانی تهیه می‌شود، شما به جای روغن حیوانی می‌توانید در این حلوا از کره محلی نیز استفاده کنید.

حلوای انگشت پیچ

یکی از پیش غذاهای خوشمزه و مجلسی استان بوشهر حلوای انگشت پیچ نام دارد که وقت و سلیقه و همچنین حوصله بسیار زیادی برای تهیه نیاز دارد. زمانی که قلیه ماهی خوراک اصلی باشد به خاطر اینکه طبع سردی دارد علاوه بر اینکه تند و تیز تهیه می‌شود با این حال در اکثر مواقع حلوای انگشت پیچ یا حلوا خرمایی در کنار آن سرو می کنند تا مکمل هم باشند.

آش بوشهری

از خوراکی‌های دیگری که در بین مردمان بوشهر پرآوازه است و عطر و طعم بی‌نظیری دارد آش بوشهری است، مشخصه اصلی این آش غلیظ و کشدار بودن آن است، آش بوشهری یکی از غذاهایی است که مردم این استان هنگام افطار با نان آن را می‌خورند.

سوپ میگو

این سوپ یکی از سریع ترین غذاهای افطاری بوشهری‌هاست که مورد علاقه مردم این منطقه بوده و درست کردن آن خیلی ساده و سریع است و در عین حال طعم بسیار خوشمزه ای دارد و از لحاظ ارزش غذایی از غذاهای مقوی و سرشار از ویتامین به شمار می‌رود، در تهیه این غذای لذیذ موادی همچون میگو، هویج نگینی خرد شده، پیاز، سیر، رب گوجه به کار برده می‌شود.

شکر پلو بوشهری

شکر پلو غذایی است که بوشهری‌ها با آن در مراسمات ضیافت یا عزاداری از مهمانان خود پذیرایی می‌کنند.

دوقوس ماهی

دوقوس ماهی یکی دیگر از غذاهای محلی استان بوشهر و بندر دیلم محسوب می‌شود. این غذا در میان دیلمی‌ها با بهترین ماهی های جنوبی که یکی از آن ها ماهی حلوای سفید نام دارد تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه با توجه به ذائقه مردم جنوب با طعم بسیار تندی طبخ می‌شود.

میگو پلو بوشهری

این میگو پلو یک تفاوت اساسی با میگو پلویی که در سراسر کشور تهیه می شود دارد آن هم در استفاده از تمر هندی است که طعم بسیار خاصی به آن می‌دهد.

قیمه بوشهری

ممکن است با شنیدن «قیمه بوشهری» فکرتان به سمت قیمه های معمولی کشیده شود اما باید بدانید که تفاوت زیادی بین این غذا با قیمه‌های دیگر وجود دارد.

اصلی ترین تفاوت به له کردن گوشت مربوط می‌شود که البته مزه‌اش نیز متفاوت است. در این غذا ابتدا گوشت را با گوشت کوب له می‌کنند به طوری که پس از اینکه غذا پخته شد زمانی که قاشق را داخل آن بزنید کشدار بودن آن را کاملاً حس خواهید کرد، این غذا همراه با شکر پلو سرو می‌شود.

هریسه

از پرطرفدارترین خوراک‌های استان بوشهر که بسیار قدیمی نیز هست، هریسه نام دارد. در لغت هریسه به این معنا است که خوراکی در نتیجه پخت غلات و یا حبوبات به همراه شیر یا آب است و گاهی اوقات به آن شکر یا گوشت اضافه می‌شود.

در تهیه این غذا موادی همچون گوشت گوساله، گندم پوست کنده یا بلغور، دارچین، نمک و زردچوبه به کار می رود، برای این غذا یک سس نیز تهیه می‌شود که با استفاده از آرد گندم، آب، شکر، آبلیمو، دارچین و زردچوبه به دست می‌آید.

قبولی/قبیلی/قوبولی

یک نوع غذای بوشهری برای وعده افطار و سحر است که از برنج، لپه و گوشت تهیه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha