یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1146274
۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
غزه

اندیشکده برهان چندی پیش کتابی منتشر کرد با عنوان "از غزه تا قدس" که در آن به طور خاص به شاخصه ها و جلوه‌های کارآمدی گفتمان مقاومت اسلامی در فلسطین پرداخته شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از طوفان الاقصی و مقاومت بی نظیر و چندین ماهه‌ی مردم غزه در برابر خوی وحشی گری و جنایات بی شرمانه صهیونیست ها، توجه جهانیان به مساله فلسطین و غزه چندین برابر شده و قطعاً این میزان توجه و رویکرد حمایتی در آستانه روز جهانی قدس مضاعف تر هم خواهد شد.

در چنین حال و هوایی، آشنایی با آثاری در رابطه با فلسطین و قدس شریف برای همه علاقه مندان و مجاهدان در راه آزادی قبله اول مسلمین جهان از یوغ ظالمان صهیونیستی یک الزام محسوب می شود.

به تعبیر رسای رهبر معظم انقلاب، قدس و فلسطین همچنان اولویت نخست جهان اسلام است و در این میان، انقلاب اسلامی ایران با پرچم‌داری مبارزه با نظام سلطه و حمایت از محرومان و مظلومان، موضوع فلسطین را با قوت هرچه بیشتر دنبال نموده و به هیچ وجه دست از این آرمان نمی کشد.

در کتاب "از غزه تا قدس" نگارنده به طور ویژه گفتمان مقاومت در فلسطین را مورد توجه قرار داده و مشخصاً بر این مساله کلیدی تأکید می کند که صهیونیست‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری گفتمان مقاومت اسلامی در لبنان و فلسطین متحمل شکست های بزرگی شده اند.

البته در میان صهیونیست ها از همان ابتدای اشغالگری دو رویکرد و گفتمان جدی وجود داشته است؛ گفتمان بسط محور و گفتمان حفظ محور. گفتمان بسط محور بر پایه آموزه‌های سنتی توسعه‌طلبانه صهیونیسم، آرزوی «نیل تا فرات» را در سر می‌پرورانند و مرزهای کنونی سرزمین‌های اشغالی را برای این رژیم کافی نمی‌داند. بااین‌حال گفتمان «حفظ محور» که بعدها شکل‌گرفته است، برخلاف آرمان‌های صهیونیسم که بر تقدس سرزمین‌های باستانی شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری و الحاق آنان به اسرائیل تأکید داشته و آن‌ها را زادگاه دو قوم کهن یهودی یعنی «یهودا» و «سامره» می‌دانسته، بر عقب‌نشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از سرزمین‌های اشغالی و واگذاری کرانه باختری به فلسطینی‌ها اصرار ورزیده است.

در بخشی از این اثر می خوانیم:"... شکل‌گیری گفتمان «حفظ محور» و «پساصهیونیسم» چالش بزرگی را در درون رژیم صهیونیستی به وجود آورد، به‌گونه‌ای که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۹۹۲ «اسحاق رابین» تأکید کرد که هرگز نمی‌گذارد بر سر «یهودا» و «سامره» (کرانه باختری) معامله صورت پذیرد. در سال ۱۹۹۳ «اسحاق رابین» مفاد معاهده صلح «اسلو» مبنی بر واگذاری کرانه باختری به اعراب و پذیرش حکومت خودگردان فلسطینی را امضاء کرد و پس‌ازآن به دست یک جوان افراطی صهیونیست به نام «ایگال امیر» به اتهام نفی حکم صریح تورات ترور شد. این چالش درونی این رژیم تاکنون ادامه داشته است و جریان راست‌گرای حاکم بر دولت (اعم از لیکود، اسرائیل بیتنا و ...) برای تثبیت موقعیت خویش در پایگاه اجتماعی و انتخاباتی خود به دنبال بهره‌گیری از حمایت‌های جریان بسط محور داخلی این جامعه بود و در این میان تهاجم به غزه این هدف را تأمین کرده است هر چند که مشکلات رژیم غاصب صهیونیستی همچنان ادامه دارد..."

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha