پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
ماه رمضان

حوزه/ بنده عاقل آن بنده‌ای است که رضایت خالق خویش را به رضایت همه مخلوقات ترجیح دهد، چرا که همه عالم در ید قدرت لا یزال الهی است.

خبرگزاری حوزه -شرحی مختصر بر ادعیه روزانه ماه رمضان دعای روز بیست و دوم ماه مبارک رمضان «اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَکَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَکاتِکَ خدایا، در این ماه درهای فضلت را به روی من بگشا و برکاتت را بر من نازل فرما»

بارالها، من از خود هیچ ندارم، دستم تهی‌ست و قلبم پر از امید به فضل و برکات بی‌انتهای تو...
با من آنگونه رفتار نکن، که من مستحق آنم، بلکه با من آنطور رفتار کن که تو سزاوار آنی...اللّهُم لا تَفْعَل بی ما اَنَا اَهْلُه

از چون تو بزرگی، غیر از فضل و رحمت و برکت توقعی نیست و از چون من حقیری، اشتباه و غفلت و کوتاهی عجیب نیست...

در ادعیه میخوانیم؛ إلٰهَنا عاِملْنا ِبفَضِْلکَ و لا تُعاِملْنا ِبعَدِْلکَ؛ خدایا با من با فضلت رفتار کن، نه با عدلت. شرح اصول کافی

عدالت یعنی حساب و کتاب کشیدن دقیق، عادل فردی است که مو را از ماست می‌کشد و همه چیز را دقیق بررسی می‌کند اما فضل یعنی بدون حساب و کتاب، فاضل لطف میکند، خیلی سخت‌گیرانه برخورد نمی‌کند، با تسامح و تساهل کارها را جلو می‌برد...
لذا ما به خداوند میگوییم، ای فاضل بی‌حد و حصر و ای عادل بی‌بدیل، ما از عدلت به فضلت پناه می‌بریم.


«وَوَفّقْنی فیهِ لِموجِباتِ مَرْضاتِکَ واسْکِنّی فیهِ بُحْبوحاتِ جَنّاتِکَ
و در این ماه به موجبات خشنودی‌ات توفیقم ده و در میان بهشت جایم ده»

بنده عاقل آن بنده‌ای است که رضایت خالق خویش را به رضایت همه مخلوقات ترجیح دهد، چرا که همه عالم در ید قدرت لا یزال الهی است.
امام صادق (ع) در این زمینه می‌فرماید: به‌سوی خشنودی خدا برو و غضب خدا را به قیمت رضایت مردم، برای خود خریداری مکن، چون اگر رضای خدا را طلب کنی، خداوند قلب‌های مردم را به‌سوی تو جلب کرده و مشکل مردم را با تو حل خواهد کرد، ولی اگر رضایت مخلوق را طلب کنی، خداوند تو را به انسان‌های ضعیفی که‌ «لَایَمْلِکُونَ لِأَنْفُسِهِمْ نَفَعاً وَلَا ضَرّاً؛ (کسانی که حتّی) مالک سود و زیان خود نیستند (تا چه رسد به شما)» واگذار می‌کند تا هر چه می‌خواهی از آنان بخواهی، که نتیجه آن ناکامی در دنیا و آخرت است.
بندگانی که از خود هیچ ندارند، چگونه می‌توانند، ما را به خواسته‌هایمان برسانند؟
ذات نایافته از هستی بخش
چون تواند که بوَد هستی بخش

بهشت فردوس بالاترین و بهترین مرتبه بهشت است. براساس روایات، نور این بهشت از نور پروردگار است، در آن قصرهایی از طلا و نقره وجود دارد، خاکش از مشک و عنبر است و رودهای چهارگانه بهشت از آن سرچشمه می‌گیرد.
طبق روایات میانه و وسط بهشت که بهترین جای بهشت هست، همان فردوس است.
پیامبر اسلام توصیه کرده‌اند زمانی که از خداوند چیزی درخواست می‌کنید، بهشت فردوس را درخواست کنید. جامع‌البیان، طبری

فردوس جایگاه ویژه پیامبران و امام معصوم علیهم‌السلام است و ما عاشقان و شیفتگان حضرات اهل‌بیت، همسایگی آنها را از خداوند تقاضا داریم.

من بهشت رضوان را بی علی نمی‌خواهم
جلوه گلستان را بی علی نمی‌خواهم

«یا مُجیبَ دَعْوَةِ المُضْطَرّین
ای اجابت کننده خواسته‌ها ودعاهای درماندگان»

کلید نجات همه عالم در دست توست
و تویی که بی‌منت و بی‌حساب عطا میکنی
تو خود دستور به دعا دادی و خود اجابت آن را برعهده گرفتی...
چقدر متکبر است بنده‌ای که شب و روز به درگاه تو خواهش نداشته باشد و ریز و درشت زندگی‌اش را از تو درخواست نکند.

امام باقر علیه‌السلام: حاجت‌های کوچک خود را خُرد و ناچیز نشمارید. در نزد خدای متعال محبوب‌ترین مؤمنان آن کسی است که بیش از همه حاجت‌ها و خواسته‌های خود را از خداوند مسألت می‌نماید. مستدرک‌الوسائل

محمدصادق‌ناطقی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha